- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Verdenspremiere i Paris:

Opel Ampera-e: Rækkevidde over 500 km


Af Søren Clauding – oktober 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opel præsenterede en banebrydende teknologi, da fabrikken for 6 år siden præsenterede den første Opel Ampera. Der var tale om en sportslig el-bil med en såkaldt rækkeviddeforlænger i form af en lille benzinmotor, der leverede strøm til batteriet, når man ikke var i nærheden af en stikkontakt. Den nye Ampera med tilnavnet ”e” er en ganske anderledes bil – og den kan helt uden hjælpemotor køre 500 kilometer på en opladning.

 

Opel Ampera-e, som den blev vist ved verdenspremieren på Paris Motor Show først i oktober, er endnu ikke typegodkendt i EU-sammenhæng, men det forventer man naturligvis at den bliver. Der er tale om en regulær el-bil og rækkevidden på over 500 kilometer og en accelerationstid fra 0-50 km/t på 3,2 sekunder indebærer, at OpelOpel Ampera-e lægger op til, at det skal være sjovt og problemløst at køre el-bil.

 

Ud over opladning fra lysnettet opsamler Ampera-e energi under kørslen. Når bilen er i ”Drive”, og føreren slipper speederen, vil Ampera-e opsamle energi fra bilens elmotor, der i den situation også fungerer som generator. Skifter føreren til ”Low”, øges bremseeffekten og opsamlingen af energi. Føreren kan også selv aktivt vælge at opsamle bremseenergi ved hjælp af funktionen ”Re-gen on Demand”, der aktiveres ved betjeningsgreb bag rattet – populært sagt som en slags håndbremse.

 

Sparer på bremserne

Med funktionen ”Low” og ”Regen on Demand” er bremsevirkningen så effektiv, at det ikke er nødvendigt at bruge bilens almindelige bremser ved normal kørsel, selv når farten skal sættes helt ned, og bilen skal holde stille. Dog skal man naturligvis stadig bruge bremsepedalen i tilfælde af, at noget pludseligt og uforudsigeligt opstår i trafikken. Praktiske test viser, at det er muligt at øge rækkevidden ved bykørsel med op til fem procent ved aktivt at bruge denne måde at bremse bilen på i forhold til ”Drive” indstillingen.

 

Elmotoren har et drejningsmoment på 360 Nm og ydelsen er 150 kW/204 hk. Og accelerationen fra 80 til 120 km/t kan forventet klares på 4,5 sekunder. Topfarten er elektronisk begrænset til 150 km/t af hensyn til bilens rækkevidde, da energiforbruget stiger eksponentielt med øget hastighed.

 

Plads til fem personer med bagage

Modsat den hidtidige Ampera er den nye bygget i en slags boks-design. Den måler blot 4,17 meter i længden og har plads til fem personer samt 381 liter bagage. Pladsforholdene er dermed bedre end gennemsnittet for biler i samme størrelse, hvilket er opnået takket være en gennemtænkt integration af de ti batterimoduler. Hele batteripakken ligger i bunden af bilen og er tilpasset bilens former, så der ikke går det mindste plads til spilde. Batteripakkerne består af i alt 288 litium-ion celler med en samlet kapacitet på 60 kWh. Batteriet er iøvrigt udviklet i samarbejde med LG Chem.

 

Ampera-e har også optimale betingelser for at kommunikere med omverden. På instrumentbordet sidder det nyeste Intellilink infotainmentsystem samt Opels OnStar service- og sikkerhedstjeneste, hvor man ved at trykke på en knap i bilen kan komme i kontakt med en dansktalende person i Opels OnStar servicecenter. Bilen kan også fungere som et Wi-Fi hotspot med mulighed for at tilslutte op til syv enheder til bilens Wi-Fi og internetforbindelse. Intellilink systemet er kompatibelt med Apple CarPlay og Android Auto, så det er muligt at få information fra en smartphone vist på bilens skærm.


Link til importøren


Opel prøvekørsler – find dem hér >>>


 

 

 

 

Den håndholdte video kan også ses i Fuld HD på YouTube.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt