Opel præsenterede en banebrydende teknologi, da
fabrikken for 6 år siden præsenterede den første
Opel Ampera. Der var tale om en sportslig el-bil med
en såkaldt rækkeviddeforlænger i form af en lille
benzinmotor, der leverede strøm til batteriet, når
man ikke var i nærheden af en stikkontakt. Den nye
Ampera med tilnavnet ”e” er en ganske anderledes bil
– og den kan helt uden hjælpemotor køre 500
kilometer på en opladning.
Opel Ampera-e, som den blev vist ved
verdenspremieren på Paris Motor Show først i
oktober, er endnu ikke typegodkendt i EU-sammenhæng,
men det forventer man naturligvis at den bliver. Der
er tale om en regulær el-bil og rækkevidden på over
500 kilometer og en accelerationstid fra 0-50 km/t
på 3,2 sekunder indebærer, at OpelOpel Ampera-e
lægger op til, at det skal være sjovt og problemløst
at køre el-bil.
Ud over opladning fra lysnettet opsamler Ampera-e
energi under kørslen. Når bilen er i ”Drive”, og
føreren slipper speederen, vil Ampera-e opsamle
energi fra bilens elmotor, der i den situation også
fungerer som generator. Skifter føreren til ”Low”,
øges bremseeffekten og opsamlingen af energi.
Føreren kan også selv aktivt vælge at opsamle
bremseenergi ved hjælp af funktionen ”Re-gen on
Demand”, der aktiveres ved betjeningsgreb bag rattet
– populært sagt som en slags håndbremse.
Sparer på bremserne
Med funktionen ”Low” og ”Regen on Demand” er
bremsevirkningen så effektiv, at det ikke er
nødvendigt at bruge bilens almindelige bremser ved
normal kørsel, selv når farten skal sættes helt ned,
og bilen skal holde stille. Dog skal man naturligvis
stadig bruge bremsepedalen i tilfælde af, at noget
pludseligt og uforudsigeligt opstår i trafikken.
Praktiske test viser, at det er muligt at øge
rækkevidden ved bykørsel med op til fem procent ved
aktivt at bruge denne måde at bremse bilen på i
forhold til ”Drive” indstillingen.
Elmotoren har et drejningsmoment på 360 Nm og
ydelsen er 150 kW/204 hk. Og accelerationen fra 80
til 120 km/t kan forventet klares på 4,5 sekunder.
Topfarten er elektronisk begrænset til 150 km/t af
hensyn til bilens rækkevidde, da energiforbruget
stiger eksponentielt med øget hastighed.
Plads til fem personer med bagage
Modsat den hidtidige Ampera er den nye bygget i en
slags boks-design. Den måler blot 4,17 meter i
længden og har plads til fem personer samt 381 liter
bagage. Pladsforholdene er dermed bedre end
gennemsnittet for biler i samme størrelse, hvilket
er opnået takket være en gennemtænkt integration af
de ti batterimoduler. Hele batteripakken ligger i
bunden af bilen og er tilpasset bilens former, så
der ikke går det mindste plads til spilde.
Batteripakkerne består af i alt 288 litium-ion
celler med en samlet kapacitet på 60 kWh. Batteriet
er iøvrigt udviklet i samarbejde med LG Chem.
Ampera-e har også optimale betingelser for at
kommunikere med omverden. På instrumentbordet sidder
det nyeste Intellilink infotainmentsystem samt Opels
OnStar service- og sikkerhedstjeneste, hvor man ved
at trykke på en knap i bilen kan komme i kontakt med
en dansktalende person i Opels OnStar servicecenter.
Bilen kan også fungere som et Wi-Fi hotspot med
mulighed for at tilslutte op til syv enheder til
bilens Wi-Fi og internetforbindelse. Intellilink
systemet er kompatibelt med Apple CarPlay og Android
Auto, så det er muligt at få information fra en
smartphone vist på bilens skærm.
Link til importøren
|