- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Verdenspremiere i Paris:

Helt ny og meget anderledes Nissan Micra


Af Søren Clauding – oktober 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Man kan se, at der er tale om en Nissan. Men med tanke på den hidtidige Micra, er det helt umuligt at finde ligheder. Jo, størrelsen, og visse dele af teknologien, men visuelt er der tale om en helt igennem ny bil.

 

Det var også meningen. Den nye Micra er 5. generation af en bil, som havde premiere for 30 år siden og har haft et solidt tag i ikke mindst det europæiske marked – lige bortset fra den seneste generation. Det gik ikke dårligt, men heller ikke så godt, som Nissan havde håbet på.

 

Det skal der ændres på med den nye generation, som har et iøjefaldende design og som Nissan selv beskrev det i forbindelse med verdenspremieren på Paris Motor Show: Den er designet for at få forbipasserende til at dreje hovedet af led – sådan lidt frit oversat…

 

Den nye Nissan Micra, som kommer til Danmark næste forår, hører fortsat til blandt de kompakte mellemklassebiler eller store minibiler, det såkaldte B-segment.

 

I video interviewet her på siden fortæller Nissans øverste ansvarlige for fabrikkens produktplanlægning, Pons Pandikuthira om den nye bil, og vi vender efter planen tilbage i begyndelsen af 2017 med det første kik under lakken på den nye bil, som kunderne vil kunne personliggøre i ikke færre end 125 forskellige varianter.

 

Mange variationsmuligheder

Nissan tilbyder en vifte af udstyr til den nye lille bil, så som vognbaneassistent, Intelligent Around View Monitor, intelligent nødbremse med fodgænger genkendelse, vejskiltegenkendelse, automatisk op- og nedblænding af forlys og meget andet.

 

Der er arbejdet målrettet på at reducere støjforholdene, og vindstøjen er gjort væsentligt mindre ved at nedbringe bilens luftmodstand. cW er blot 0,29 og derved har man også opnået en meget energieffektiv bil.

 

Ved lanceringen vil motorprogrammet bestå af en 0,9 liters 3-cylindret turbomotor og en 4-cylindret 1,5 liters diesel, som begge yder 90 hk. Kort tid efter følger en 73-hestes 1-liters benzinmotor uden turbolader.


Link til importøren


Nissan prøvekørsler – find dem hér >>>


Vi har talt med manden, der er ansvarlig for det radikalt anderledes Micra design, Ponz Pandikuthira. Hør interviewet nedenfor. Videoen kan også ses i Fuld HD.


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt