- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Verdenspremiere: Land Rover Discovery

Større, lettere og mere økonomisk


Af Søren Clauding – oktober 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den nye Land Rover Discovery, som så projektørlyset for første gang i forbindelse med årets store motor show i Paris, er en helt ny bil. Den store SUV er baseret på en helt ny platform og motorprogrammet inkluderer både dieselmotorer og benzinmotorer, også med 6 cylindre, så der er lidt for enhver smag.

 

Bilen ER stor. Den måler 4,97 meter i længden og er dermed 14 centimeter længere end forgængeren. Modellen har 26 år på bagen, alligevel er man kun nået til femte generation. Det vidner om at tingene er gennemarbejdede, når de kommer fra det ikoniske britiske bilmærke og det kommer også til at gælde den nye bil. Og så er den godt nok blevet længere, men den er også blevet lavere – den måler nu 1,85 meter i højden, den hidtidige målte 1,91 meter.

 

Ikke desto mindre er den rummelig, ja næsten kolossal indvendig. Parret med fabrikkens enestående terrain response system, som måler forholdene, hvorunder bilen kører, og tilpasser såvel drivline som undervogn til kravene, er der næsten garanti for succes.

 

Har tabt sig en halv ton

Igen i forhold til forgængeren er den nye Discovery blevet hele 480 kg lettere. Det er opnået ved at omfattende brug af aluminium kombineret i en intelligent konstruktion og nye letvægtsmotorer.

 

Det betyder også, at den er væsentlig mindre forurenende end forgængeren. Bedst er den med en 2-liters 237 hestes 4-cylindret turbodiesel, som kun udleder 171 g CO2/km – det er et flot tal for så stor og alsidig en bil.

 

En 3-liters V6 diesel er også på programmet, den yder 255 hk og kan man ikke få kræfter nok, er en kompressor benzinmotor på 335 hestekræfter også en option.

 

Ægte off-road egenskaber

Selvom Land Rover kalder Discovery for en SUV, er den en af de mere usædvanlige af slagsen. Den har dobbelte wishbone hjulophæng fortil, et integral link baghjulsophæng – og frihøjden kan med luftaffjedring forøges til ikke mindre end 283 mm. Vadedybden er hele 90 cm.

 

Bilens størrelse er også genspejlet i bagagekapaciteten. Den findes med 7 siddepladser, men nøjes man med at anvende de fem, disponerer man over imponerende 1137 liter bagageplads. Med midtersæderne og de bageste sæder foldet ned, øges kapaciteten til 2,4 kubikmeter.



Sæderne er i øvrigt anbragt niveauforskudt opad i kabinen, ligesom i en biograf, hvilket giver glimrende udsynsforhold også for bagsædepassagererne og er en del af hemmeligheden bag den gode rumudnyttelse.


Link til importøren


Land Rover prøvekørsler – find dem hér >>>


Verdenspremiere: Land Rover Discovery

Jaguar Land Rover havde verdenspremiere på den helt nye Land Rover Discovery. Vi talte med Michael Lund, Country Manager Jaguar Land Rover i Danmark. Videoen kan også ses i Fuld HD på YouTube.


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt