På Paris Motor Show præsenterer Honda den 10. og
helt nye generation af succes modellen, Civic. Der
er tale om en gennemgribende ny bil, med tydelige
sport fra forgængeren, men med sin helt egen
identitet.
Honda har ønsket, at lade den nye bil have en mere
alsidig tiltrækningskraft. Den bygges på Hondas
fabrik i Storbritannien og skal derfra eksporteres
til hele verden. Det betyder bl.a., at
sedan-versionen, der hidtil ikke er blevet solgt i
Europa, også gør sit indtog i vores del af verden.
Derved håber Honda på, at kunne tilgodese en række
af de europæiske kunder, der har været glad for den
lidt større Accord og ikke har kunnet finde
erstatning for den, da Honda trak Accord ud af det
europæiske marked. Den nye Civic er nemlig vokset
ikke mindre end 13 cm i længden og måler nu 4,50
meter i 5-dørs versionen og sedan-udgaven er helt
oppe på 4,63 meter
Skarpere front
Den større længde er først og fremmest anvendt til
at gøre op med dårligt udsyn bagud og til at give
bilen en mere moden og for mange måske mere spiselig
linjeføring. Fronten er ikke desto mindre blevet
skarpere og bagpartiet måske en smule mere ordinært,
uden dog at have mistet den særlige dynamik, som har
kendetegnet Civic gennem de seneste generationer.
Bagagepladsen er uændret, men rummeligheden i
kabinen er forøget. Man har dog forladt de unikke
magiske sæder, som kunne klappe op ligesom
biografsæder – de findes dog fortsat i andre af
Hondas modeller. Derved har man også kunnet optimere
interiørdesignet.
Bagagerummet i Civic 5-dørs.
Nyre motorer
Til maskinrummet vil man, når bilen lanceres i
Danmark sidst i marts 2017, kunne vælge mellem et
par nye turbomotorer. Honda har fulgt tidens tendens
og skabt en ny 1-liters 3-cylindret
brændstoføkonomisk benzinmotor, der yder ikke mindre
end 129 hestekræfter. Motoren er i øvrigt
konfigureret forskelligt, afhængig af om man ønsker
en 6-trins manuel gearkasse eller en CVT gearkasse
med 7 manuelle skift (som især er et ønske fra de
europæiske kunder). Med manuelt gear præsterer den
et drejningsmoment på 200 Nm ved 2250 omdr./min,
mens den i CVT-versionen leverer 180 Nm fra 1700
helt op til 4500 omdr./min.
Vil man have flere kræfter er en ny 182 hestes 1,5
liters 4-cylindret benzinmotor også en option. Også
den er forskelligt konfigureret: Med manuelt
konfiguration yder den 240 Nm fra det kolossalt
brede omdrejningsområde 1900-5000 omdr./min. Også
den findes i en 7-trins styret CVT-udgave, hvor
momentet er 220 Nm fra 1700-5500 omdr./min. Det
bliver spændende at prøve hvordan det føles i
praksis. Det lover rigtig godt.
Bedre køreegenskaber
Det gør det også, fordi Honda målrettet har arbejdet
på at gøre bilen langt mere vridningsstabil end
forgængeren, som allerede var ganske god på det
punkt. Vi gætter på, at man har ofret de magiske
sæder netop på den konto. Men man har også sænket
tyngdepunktet og øjensynlig skudt det bagud, hvorved
trykket på forenden og bagenden bliver mere lige.
I Danmark har Honda haft stor succes i det forløbne
år, ikke mindst på grund af fordelagtige
privatleasingtilbud. Lige nu kan man for blot 5000
kroner i udbetaling komme ud at køre Honda. Den
månedlige ydelse afhænger i sagens natur af hvilken
model, man vælger. |