- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Verdenspremiere i Paris: Helt ny Honda Civic

Mere voksen og alsidig


Af Søren Clauding – oktober 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

På Paris Motor Show præsenterer Honda den 10. og helt nye generation af succes modellen, Civic. Der er tale om en gennemgribende ny bil, med tydelige sport fra forgængeren, men med sin helt egen identitet.

 

Honda har ønsket, at lade den nye bil have en mere alsidig tiltrækningskraft. Den bygges på Hondas fabrik i Storbritannien og skal derfra eksporteres til hele verden. Det betyder bl.a., at sedan-versionen, der hidtil ikke er blevet solgt i Europa, også gør sit indtog i vores del af verden.

 

Derved håber Honda på, at kunne tilgodese en række af de europæiske kunder, der har været glad for den lidt større Accord og ikke har kunnet finde erstatning for den, da Honda trak Accord ud af det europæiske marked. Den nye Civic er nemlig vokset ikke mindre end 13 cm i længden og måler nu 4,50 meter i 5-dørs versionen og sedan-udgaven er helt oppe på 4,63 meter

 

Skarpere front

Den større længde er først og fremmest anvendt til at gøre op med dårligt udsyn bagud og til at give bilen en mere moden og for mange måske mere spiselig linjeføring. Fronten er ikke desto mindre blevet skarpere og bagpartiet måske en smule mere ordinært, uden dog at have mistet den særlige dynamik, som har kendetegnet Civic gennem de seneste generationer.

 

Bagagepladsen er uændret, men rummeligheden i kabinen er forøget. Man har dog forladt de unikke magiske sæder, som kunne klappe op ligesom biografsæder – de findes dog fortsat i andre af Hondas modeller. Derved har man også kunnet optimere interiørdesignet.


 

Bagagerummet i Civic 5-dørs.


Nyre motorer

Til maskinrummet vil man, når bilen lanceres i Danmark sidst i marts 2017, kunne vælge mellem et par nye turbomotorer. Honda har fulgt tidens tendens og skabt en ny 1-liters 3-cylindret brændstoføkonomisk benzinmotor, der yder ikke mindre end 129 hestekræfter. Motoren er i øvrigt konfigureret forskelligt, afhængig af om man ønsker en 6-trins manuel gearkasse eller en CVT gearkasse med 7 manuelle skift (som især er et ønske fra de europæiske kunder). Med manuelt gear præsterer den et drejningsmoment på 200 Nm ved 2250 omdr./min, mens den i CVT-versionen leverer 180 Nm fra 1700 helt op til 4500 omdr./min.

 

Vil man have flere kræfter er en ny 182 hestes 1,5 liters 4-cylindret benzinmotor også en option. Også den er forskelligt konfigureret: Med manuelt konfiguration yder den 240 Nm fra det kolossalt brede omdrejningsområde 1900-5000 omdr./min. Også den findes i en 7-trins styret CVT-udgave, hvor momentet er 220 Nm fra 1700-5500 omdr./min. Det bliver spændende at prøve hvordan det føles i praksis. Det lover rigtig godt.

 

Bedre køreegenskaber

Det gør det også, fordi Honda målrettet har arbejdet på at gøre bilen langt mere vridningsstabil end forgængeren, som allerede var ganske god på det punkt. Vi gætter på, at man har ofret de magiske sæder netop på den konto. Men man har også sænket tyngdepunktet og øjensynlig skudt det bagud, hvorved trykket på forenden og bagenden bliver mere lige.

 

I Danmark har Honda haft stor succes i det forløbne år, ikke mindst på grund af fordelagtige privatleasingtilbud. Lige nu kan man for blot 5000 kroner i udbetaling komme ud at køre Honda. Den månedlige ydelse afhænger i sagens natur af hvilken model, man vælger.

Honda prøvekørsler – find dem hér >>>


Vi fik en snak med Hondas danske PR-Chef, Thomas Larsen om den nye og meget spændende Civic. Videoen kan også ses i Fuld HD.


 

 

Honda Civic kommer nu også som sedan.

 


Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt