I forbindelse med præsentationen af den nye Nissan
Leaf elbil med forlænget rækkevidde, havde Nissan
inviteret Peter Bach Andersen, projektleder på
NIKOLA projektet på DTU, til at informere om det
tema, man arbejder med, det såkaldte V2G – ”Vehicle
to Grid”, hvor Grid er betegnelsen for de el-net,
som i Danmark bl.a. administreres af el-selskaberne,
hvorfra vi alle køber elektricitet. Men det var
baggrunden for og perspektiver bag Peter Bach
Andersens oplysninger, som i særlig grad er
interessante, set i lyset af folketingpolitikernes
snæversynede lovgivning.
Mange har længe været opmærksom på, at det er
smartest at oplade elbiler om natten, hvor der
finder en overproduktion af strøm sted. I stedet for
at smide strømmen væk, kan man ligeså godt bruge den
til transport. Men moderne teknologi tillader også,
at uanvendt strøm, f.eks. oplagret i elbilens
batteri, kan benyttes til andre formål end
transport. Den kan benyttes til at supplere
husholdningen eller arbejdspladsen med strøm i
spidsbelastningssituationer og dermed nedsætte
belastningen af el-nettet. Når bilen holder stille,
kan den jo ligeså godt i aftentimerne levere strøm
til husholdningen, billigt indkøbt om natten, hvor
forbruget af elektricitet er mindre.
Heller elbil-strøm end atomkraft strøm
I nationaløkonomisk forstand er det også smartere,
at beholde elektriciteten her i landet, i stedet for
at eksportere overskudselektricitet om natten, og
siden importere elektricitet i
spidsbelastningsperioder, f.eks. produceret på
udenlandske atomkraftværker. På den måde øges også
selvforsyningsgraden i det danske samfund.
Og så vil elbiler, produceret indenfor de sidste par
år og fremover, kunne anvendes til at stabilisere
frekvensen på de ca. 50 Hz, den såkaldte
system-frekvens, som karakteriserer vekselstrømmen
på det danske el-net. Det er sådan, at ændres
frekvensen signifikant, vil el-nettet bryde sammen,
og her kan elbiler og deres store batterikapacitet
anvendes til ikke mindst om natten at regulere
frekvensen.
Det er naturligvis en opgave, eksisterende
el-kraftværker hidtil har kunnet klare selv, men ved
stadig større el-produktion og meget skiftende grad
af el-leverancer fra vindmøller (afhængig af om det
blæser eller ej) øges behovet for at kunne
stabilisere frekvensen og dér kan elbiler yde et
værdifuldt bidrag.
Værn mod terror
Set i lyset af den globale terrortrussel vil elbiler
aktivt kunne indgå som et værn mod trusler, baseret
på ”indbrud” i el-nettet. Der er globalt en stadig
stigende opmærksomhed omkring konsekvenserne af
indbrud i el-nettene med det formål, at nedbryde
elforsyningen, hvilket vil have store konsekvenser
for den samlede infrastruktur, herunder
sundhedsvæsenet, hospitaler, kommunikation,
transport etc. Korte strømsvigt har altid store
konsekvenser – der skal ikke meget til at forestille
sig konsekvenserne af længere varende strømsvigt.
El-kraftværkerne og forskere arbejder allerede på
celleinddeling af el-leverancerne, som kraftigt vil
besværliggøre indbrud på el-nettene og mindske
konsekvenserne deraf. Da elbiler er ideelle til at
indgå i mindre elektriske kredsløb og til her at
medvirke til at fastholde forsyningssikkerheden og
dermed gøre emnet markant mindre interessant for
terrorbevægelser at beskæftige sig med, kan elbiler
hurtigt komme til at spille en aktiv rolle, også når
det gælder om at værne et land mod terror af disse
kanaler.
Nissan tager statens ansvar
Det er flot, at Nissan er opmærksom på det ansvar,
der er forbundet med at disponere over den viden og
ekspertise, der skal til for at kunne lade elbiler
yde dette bidrag. Omvendt er det ærgerligt, at de
folkevalgte har så ringe perspektiver i deres
beslutninger, at de primært lovgiver ud fra snævre
misundelsesøkonomiske bevæggrunde, frem for
eksempelvis at forstå vigtigheden af elbiler, ikke
bare som et transport-alternativ til konventionelle
biler, men også som en del af den både nationale og
globale infrastruktur på et langt højere niveau.
Nissan og formentlig også andre bilproducenter
træffer beslutninger, der udtrykker ansvar i forhold
til de samfund, vi lever i, og nu har de minsandten
også valgt at bidrage økonomisk dertil, ved i
praksis at sikre at det fortsat er interessant for
os danskere at købe elbiler, ved simpelthen at
betale den afgift til den danske stat, som
Folketinget nu har vedtaget skal opkræves ved
fremtidig salg af elbiler. |