Rundt om i Europa kører der rigtig mange KIA
Sportage. Faktisk så mange, at bilen i Europa er
KIAs absolutte bestseller med en andel på 27
procent. Undtagelsen er Danmark. Hér har man solgt i
nabolaget af 300 biler om året, det er ikke mange,
men det skal der laves om på, fastslår man hos KIA i
forbindelse med de første internationale testkørsler
på vejene omkring Barcelona af den helt nye KIA
Sportage.
Alligevel vil KIA være tilfredse, hvis salgstallene
blot eskalerer til 500 Sportage om året. Den danske
importør er realistisk og ved, at andre bilmærker
sidder stærkt på de danske bilkøbere i det såkaldte
C-SUV segment. Og det er ikke umiddelbart på prisen,
at KIA vil forsøge at vippe den markedsledende
Nissan Qashqai af pinden. Forfriskende ny tænkning
hos et bilmærke, som for år tilbage skabte sig en
markedsposition i Danmark, netop på særdeles
attraktive priser.
Flere penge i udlandet
Men KIA har da også noget at have det i. Grunden
til, at det slet ikke var muligt, heller ikke med
den hidtidige generation, den tredje, af KIA
Sportage at markere sig stærkere i Danmark var
netop, at man kunne sælge rub og stup på de andre
europæiske markeder. Hér betyder priskonkurrencen
mindre og KIA kunne tjene flere penge på de biler,
man solgte andre steder end i Danmark. Så selvom
interessen var der for den fine mellemklasse-SUV,
også i Danmark, betød leveringssituationen,
genspejlet i ventetiden på en ny bil, at mange
potentielle Sportage købere simpelthen valgte en
anden bil i stedet.
Det bliver anderledes med den nye Sportage, mener
man, fordi KIA i mellemtiden har udbygget
produktionskapaciteten og derfor kan tillade sig at
sælge biler, også på markeder som det danske, hvor
det primært er staten, der tjener penge, når der
købes en ny bil.
Meget for pengene
Alligevel vil man ikke faldbyde sig for en slik. Og
alligevel virker indstigningspriserne ikke SÅ
skræmmende. For inden man som kunde undrer sig over
store prisforskelle, så bør man lige huske på, at
KIA Sportage med sine 4,48 meter er både 10 cm
længere og også mere rummelig end f.eks. den markeds
ledende Nissan Qashqai.
Den er ret godt udstyret (eksempelvis er navigation
standard på basisudgaven til 300.000 kroner, som er
prisen, når den lander på det danske marked i
april/maj måned), så man bør også som kunde forholde
sig til, hvad man udstyrsmæssigt får for pengene,
Sportage har temmelig gode og alsidige
køreegenskaber og den leveres som alle andre KIA’er
med fabrikkens unikke 7 års garanti.
GT koster penge
At man i øvrigt godt kan komme til at betale op til
540.000 kroner for en ny KIA Sportage – uden tilkøb
af ekstraudstyr – sætter bilen og dens position lidt
i perspektiv. Men det skal tilføjes, at den pris er
en konsekvens af den nye og særlige GT-Line
modelserie, som byder på skarpere køreegenskaber,
masser af kræfter og eksklusivt udstyr.
Hvad udstyr i det hele taget angår, er KIA ret godt
med. Man kan levere hele striben af
sikkerhedsudstyr. Autonomous Emergency braking kan
tilkøbes (for 15.000 kroner), vejbaneassistent
holder bilen på sporet, Rear Cross Trafic Alert
advarer om krydsende trafik bag ved bilen, når man
bakker, osv., osv.
Regulær SUV
Downhill Brake Control er KIAs navn for Hill Descent
Control og det er foruden gode off-road
køreegenskaber, ikke mindst i udgaverne med
firehjulstræk, med til at understrege, at bilen ikke
alene er en forhøjet asfaltbil, men en regulær SUV.
Vi prøvede i øvrigt Sportage i basis udgave med den
mindste dieselmotor på 115 hk og træk alene på
forhjulene på nogle temmelig rå og ujævne off-road
veje. Det klarede den fremragende, men med anhænger
på, vil firehjulstræk og flere hestekræfter være at
foretrække, hvad der også genspejles i den tilladte
anhængervægt på 1400 kg for basisversionen og op til
2,2 tons i udgaverne med flere kræfter og 4WD.
Peter Schreyers tigernæse for design
Sidst men bestemt ikke mindst har KIA Sportage nu
fået samme tigernæsedesign som resten af KIA
familien, skabt af designchefen Peter Schreyer. Det
klæder den og har også givet anledning til en
gennemgribende opstrammer i kabinen. Nyt
karakteristisk design, et mere eksklusivt
materialevalg, man kan levere både en 7” og en 8”
skærm, som begge er let læselige, og der eksisterer
en god balance mellem de funktioner, der kan styres
fra knapper på instrumentbordet og dem, der skal
håndteres direkte på berøringsskærmen. Logik er
nøgleordet. Heldigvis er skærmen integreret i
instrumentpanelet og ikke et tablet-lignende påhæng
som hos visse også meget dyrere konkurrenter.
Link til importøren
|