- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hyundai ix20 gør comeback i Danmark efter halvandet års fravær. Billigste variant: 160.000 kroner


First Test: i20

forårsnyheder fra Hyundai


Af Søren Clauding – 30. marts 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hyundai har ambitioner, store ambitioner. Til næste år er det 50 år siden, at den sydkoreanske bilfabrik blev etableret (og 25 år siden importen til Danmark begyndte) og i 2020 er det målet at være verdens tredjestørste bilfabrik. En af hjørnestenene i det projekt er den nye Hyundai Ioniq, en bil, hvor man selv på det nærmeste kan vælge drivline (læs om Hyundai Ioniq hér >>>). Den kommer dog først på markedet i 2017 – så i mellemtiden kunne man jo blot læne sig tilbage og vente.

 

Men sådan gør man ikke hos Hyundai. Innovation og fremdrift er nemlig nøgleord på fabrikken, i et land, som i areal blot er dobbelt så stort som Danmark (men alene i hovedstaden Seoul huser næsten dobbelt så mange mennesker og totalt 10 gange så mange som i Danmark).

 

Producerer alt fra ende til anden

Sydkorea har foruden Hyundai, der i dag er verdens femtestørste bilkoncern, også skabt velkendte mærker som f.eks. Samsung. Og selvom Hyundai og søstermærket KIA ikke har samme ”mærkevare-værdi” som Samsung, er de godt på vej opad, godt hjulpet af, at de selv i hele produktionsprocessen kan styre det helt essentielle element bag international anerkendelse: Kvalitet.

 

Det skyldes, at Hyundai koncernen selv varetager alle processer i produktionen, lige fra stålfremstillingen til enkelt komponenter i bilkonstruktionen. Derfor var man også tidligt ude med markedets mest unikke garantiordning, som først i den senere tid er forsøgt også af andre bilproducenter, dog uden nær samme gennemslagskraft, fornemmer vi.

 

Forårsnyhederne

Al det er værd at have i tankerne, når man ser på den lille håndfuld nye biler, som i silende forårsregn og vinterlige temperaturer blev præsenteret i København som Hyundais optakt til det forestående forår. Ingen hos Hyundai har tænkt sig at vente på Ioniq – som i øvrigt er en helt igennem anderledes bil, om end den er af samme ophav. Den skal nok blive spændende at stifte bekendtskab med, når den tid kommer, men det er indtil videre en helt anden historie.

 

Nyhederne lige nu roterer omkring i20 modellen, der blev lanceret for halvandet år siden (læs vores seneste prøvekørsel af Hyundai i20 hér >>>). Den står naturligt nok ikke endnu til gennemgribende fornyelse eller for den sags skyld blot et facelift, som det så populært kaldes i bilbranchen. Men en ny motor har den fået, og det var ingen dårlig nyhed, gav de første kilometer i Hyundai i20 1,0T et klart signal om.

 

23 kilometer pr. liter benzin

Der er tale om en 1-liters 3-cylindret benzinturbomotor, som yder 100 hestekræfter og præsterer en benzinøkonomi på 23,3 km/l. Udover at den er lydløs og den ”manglende cylinder” ikke savnes, leverer den sit maksimale drejningsmoment på 172 Nm allerede ved 1500 omdr./min og den bliver ved med at frembringe det høje moment helt op til 4000 omdr./min, blot 500 omdrejninger fra det tal, hvor man opnår den maksimale effekt på de 100 hk.



Det giver uforlignelig smidighed og et fremragende træk. 100 km/t nås således på bare 10,7 sekunder og det løfter den kompakte i20 model til et andet niveau, selvom merprisen blot er beskedne 15.000 kroner i forhold til de lavere motoriserede varianter. Den motor er alle pengene værd.

 

Fås også i den nye i20 Active Cross

Derfor er det også spændende, at selvsamme motor kan leveres i den forhøjede Cross-udgave af i20. Hyundai i20 Active Cross, som den nye model hedder, er baseret på samme undervogn som i20, men dens frihøjde er 4 cm forøget, blev det oplyst ved præsentationen i København.

 

Til trods for den forøgede frihøjde var affjedringskarakteristikken forbavsende ens i de to biler, så tæt har man fået justeret støddæmpere og fjedre. Det fungerer rigtig godt i begge biler. I20 Active Cross er ikke bare højere, men også visuelt gjort mere rå. Den har fået beskyttende plader for og bag, tagbøjler og meget andet. Som sådan er ”cross-over” den rette betegnelse, for selvom den ser ud som om den kan, er den ikke parat til terrænkørsel – allerhøjest er der mindre sandsynlighed for, at man bliver hængende på toppen af et hjulspor, hvis man begiver sig ud på en markvej.

 

ix20 vender tilbage

Sidst, ikke mindst, men uden den nye motor, relanceres den faceliftede version af ix20 nu i Danmark. Den har ikke været en del af det danske modelprogram i halvandet år, selvom mange kunder netop efterspurgte den kompakte multibil, som der i bund og grund er tale om. Men Hyundai har taget konsekvensen af interessen og med nye folk i ledelsen valgte man at lade modellen få comeback.


Kabinen i Hyundai ix20 er mere rummelig end i i20.


Vi vender senere tilbage med en mere gennemgribende prøvekørsel af ix20 – sidste gang vi satte den under lup var i 2011 (læs vores prøvekørsel dengang af Hyundai ix20 >>>). I mellemtiden har den gennemgået en række kosmetiske ændringer, den har fået en ny front og der er blevet skruet lidt på hjulophængene. Men i bund og grund er den samme bil som for fem år siden – blot lidt pænere og billigere. Ikke så dårligt endda…

Andre Hyundai prøvekørsler - find dem hér >>>


Hyundai i20 Active Cross har 4 cm forøget frihøjde og fremtræder mere rå den almindelige i20 (se nedenfor). Billigste variant: 160.000 kroner.

 

 

Kabinedesignet er stort set ens i i20 og i20 Active Cross.

 

Hyundai i20 har kun halvandet år på bagen, men nu har kunderne yderligere fået en ny og rigtig fin 3-cylindret 1-liters benzin turbomotor at vælge iblandt. Billigste variant med 1,0T motoren: 143.000 kroner.

 


Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt