Hyundai har ambitioner, store ambitioner. Til næste
år er det 50 år siden, at den sydkoreanske bilfabrik
blev etableret (og 25 år siden importen til Danmark
begyndte) og i 2020 er det målet at være verdens
tredjestørste bilfabrik. En af hjørnestenene i det
projekt er den nye Hyundai Ioniq, en bil, hvor man
selv på det nærmeste kan vælge drivline (læs
om Hyundai Ioniq hér >>>). Den kommer dog først
på markedet i 2017 – så i mellemtiden kunne man jo
blot læne sig tilbage og vente.
Men sådan gør man ikke hos Hyundai. Innovation og
fremdrift er nemlig nøgleord på fabrikken, i et
land, som i areal blot er dobbelt så stort som
Danmark (men alene i hovedstaden Seoul huser næsten
dobbelt så mange mennesker og totalt 10 gange så
mange som i Danmark).
Producerer alt fra ende til anden
Sydkorea har foruden Hyundai, der i dag er verdens
femtestørste bilkoncern, også skabt velkendte mærker
som f.eks. Samsung. Og selvom Hyundai og
søstermærket KIA ikke har samme ”mærkevare-værdi”
som Samsung, er de godt på vej opad, godt hjulpet
af, at de selv i hele produktionsprocessen kan styre
det helt essentielle element bag international
anerkendelse: Kvalitet.
Det skyldes, at Hyundai koncernen selv varetager
alle processer i produktionen, lige fra
stålfremstillingen til enkelt komponenter i
bilkonstruktionen. Derfor var man også tidligt ude
med markedets mest unikke garantiordning, som først
i den senere tid er forsøgt også af andre
bilproducenter, dog uden nær samme gennemslagskraft,
fornemmer vi.
Forårsnyhederne
Al det er værd at have i tankerne, når man ser på
den lille håndfuld nye biler, som i silende
forårsregn og vinterlige temperaturer blev
præsenteret i København som Hyundais optakt til det
forestående forår. Ingen hos Hyundai har tænkt sig
at vente på Ioniq – som i øvrigt er en helt igennem
anderledes bil, om end den er af samme ophav. Den
skal nok blive spændende at stifte bekendtskab med,
når den tid kommer, men det er indtil videre en helt
anden historie.
Nyhederne lige nu roterer omkring i20 modellen, der
blev lanceret for halvandet år siden (læs
vores seneste prøvekørsel af Hyundai i20 hér >>>).
Den står naturligt nok ikke endnu til gennemgribende
fornyelse eller for den sags skyld blot et facelift,
som det så populært kaldes i bilbranchen. Men en ny
motor har den fået, og det var ingen dårlig nyhed,
gav de første kilometer i Hyundai i20 1,0T et klart
signal om.
23 kilometer pr. liter benzin
Der er tale om en 1-liters 3-cylindret
benzinturbomotor, som yder 100 hestekræfter og
præsterer en benzinøkonomi på 23,3 km/l. Udover at
den er lydløs og den ”manglende cylinder” ikke
savnes, leverer den sit maksimale drejningsmoment på
172 Nm allerede ved 1500 omdr./min og den bliver ved
med at frembringe det høje moment helt op til 4000
omdr./min, blot 500 omdrejninger fra det tal, hvor
man opnår den maksimale effekt på de 100 hk.
Det giver uforlignelig smidighed og et fremragende
træk. 100 km/t nås således på bare 10,7 sekunder og
det løfter den kompakte i20 model til et andet
niveau, selvom merprisen blot er beskedne 15.000
kroner i forhold til de lavere motoriserede
varianter. Den motor er alle pengene værd.
Fås også i den nye i20 Active Cross
Derfor er det også spændende, at selvsamme motor kan
leveres i den forhøjede Cross-udgave af i20. Hyundai
i20 Active Cross, som den nye model hedder, er
baseret på samme undervogn som i20, men dens
frihøjde er 4 cm forøget, blev det oplyst ved
præsentationen i København.
Til trods for den forøgede frihøjde var
affjedringskarakteristikken forbavsende ens i de to
biler, så tæt har man fået justeret støddæmpere og
fjedre. Det fungerer rigtig godt i begge biler. I20
Active Cross er ikke bare højere, men også visuelt
gjort mere rå. Den har fået beskyttende plader for
og bag, tagbøjler og meget andet. Som sådan er
”cross-over” den rette betegnelse, for selvom den
ser ud som om den kan, er den ikke parat til
terrænkørsel – allerhøjest er der mindre
sandsynlighed for, at man bliver hængende på toppen
af et hjulspor, hvis man begiver sig ud på en
markvej.
ix20 vender tilbage
Sidst, ikke mindst, men uden den nye motor,
relanceres den faceliftede version af ix20 nu i
Danmark. Den har ikke været en del af det danske
modelprogram i halvandet år, selvom mange kunder
netop efterspurgte den kompakte multibil, som der i
bund og grund er tale om. Men Hyundai har taget
konsekvensen af interessen og med nye folk i
ledelsen valgte man at lade modellen få comeback.
Kabinen i Hyundai ix20 er mere rummelig end i i20.
Vi vender senere tilbage med en mere gennemgribende
prøvekørsel af ix20 – sidste gang vi satte den under
lup var i 2011 (læs
vores prøvekørsel dengang af Hyundai ix20 >>>).
I mellemtiden har den gennemgået en række kosmetiske
ændringer, den har fået en ny front og der er blevet
skruet lidt på hjulophængene. Men i bund og grund er
den samme bil som for fem år siden – blot lidt
pænere og billigere. Ikke så dårligt endda… |