- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


2016 Genève Motor Show: SEAT Ateca

SEATs tidsrigtige SUV


Af Søren Clauding – marts 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SEAT Ateca er navnet på den nye smarte og ret kompakte SUV fra den spansk influerede del af Volkswagen gruppen. Den er baseret på samme tekniske platform som den nye VW Tiguan, men dér hører ligheden også op.

 

Designet er markant anderledes, Ateca er også med sin 4,36 meter lidt kortere og dermed udfordrer den de store spillere i klassen for kompakte SUV’er, i særdeleshed den markedsledende Nissan Qashqai, der har stort set samme størrelse som SEAT Ateca.

 

SEAT er ekspert i store bagagerum og det gælder også Ateca. Med sine 510 liter (med forhjulstræk) rummer bagagerummet 80 liter mere end Qashqai, og da Ateca også vil kunne leveres med firehjulstræk (da kryber bagagerummet dog til 485 liter), er den en ekstra skarp konkurrent. Spørgsmålet er, om den prismæssigt kan hamle op med den japanske bestseller – det vil tiden vise, men SEAT har ikke præcis ry for at levere VW gruppens dyreste modeller.



Rivende udvikling

I øvrigt er udviklingen indenfor køb af kompakte SUV’er i rivende udvikling. I Danmark er SUV segmentet steget 38% i 2015 i forhold til 2014, og alene i mellem segmentet, hvor SEAT nu kommer med sin nye SUV, er salget steget med 58% i forhold til 2014.

 

Man kan stille spørgsmålet: Hvorfor er så mange vilde med SUV'er? Hvad får folk til at vælge denne biltype? I henhold til eksperterne ligger svaret i udviklingen af folks behov, og i den sidste ende har biler “altid afspejlet samfundet”, udtaler Lluís Puerto, som er teknisk direktør hos den spanske bilklub, Fundació RACC – det svarer lidt til FDM i Danmark.

 

“Biler afspejler mennesker, deres personlighed, livsstil, vaner, økonomiske vilkår, sociale synspunkter og deres forhold til samfundet".

 

Dertil kommer, har vi flere gange konstateret her på Motorsiden.dk ved vores prøvekørsler af den biltype, at teknologien er blevet så god, at en moderne SUV kører stort set ligeså godt som mere traditionelle personbiler.

 

I henhold de data, som det spanske mærke henholder sig til, estimeres det, at salget af denne modeltype vil stige med 25 procent frem mod år 2020 til over 1.550.000 biler i Vesteuropa.

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt