SEAT Ateca er navnet på den nye smarte og ret
kompakte SUV fra den spansk influerede del af
Volkswagen gruppen. Den er baseret på samme tekniske
platform som den nye VW Tiguan, men dér hører
ligheden også op.
Designet er markant anderledes, Ateca er også med
sin 4,36 meter lidt kortere og dermed udfordrer den
de store spillere i klassen for kompakte SUV’er, i
særdeleshed den markedsledende Nissan Qashqai, der
har stort set samme størrelse som SEAT Ateca.
SEAT er ekspert i store bagagerum og det gælder også
Ateca. Med sine 510 liter (med forhjulstræk) rummer
bagagerummet 80 liter mere end Qashqai, og da Ateca
også vil kunne leveres med firehjulstræk (da kryber
bagagerummet dog til 485 liter), er den en ekstra
skarp konkurrent. Spørgsmålet er, om den prismæssigt
kan hamle op med den japanske bestseller – det vil
tiden vise, men SEAT har ikke præcis ry for at
levere VW gruppens dyreste modeller.
Rivende udvikling
I øvrigt er udviklingen indenfor køb af kompakte
SUV’er i rivende udvikling. I Danmark er SUV
segmentet steget 38% i 2015 i forhold til 2014, og
alene i mellem segmentet, hvor SEAT nu kommer med
sin nye SUV, er salget steget med 58% i forhold til
2014.
Man kan stille spørgsmålet: Hvorfor er så mange
vilde med SUV'er? Hvad får folk til at vælge denne
biltype? I henhold til eksperterne ligger svaret i
udviklingen af folks behov, og i den sidste ende har
biler “altid afspejlet samfundet”, udtaler Lluís
Puerto, som er teknisk direktør hos den spanske
bilklub, Fundació RACC – det svarer lidt til FDM i
Danmark.
“Biler afspejler mennesker, deres personlighed,
livsstil, vaner, økonomiske vilkår, sociale
synspunkter og deres forhold til samfundet".
Dertil kommer, har vi flere gange konstateret her på
Motorsiden.dk ved vores prøvekørsler af den biltype,
at teknologien er blevet så god, at en moderne SUV
kører stort set ligeså godt som mere traditionelle
personbiler.
I henhold de data, som det spanske mærke henholder
sig til, estimeres det, at salget af denne modeltype
vil stige med 25 procent frem mod år 2020 til over
1.550.000 biler i Vesteuropa. |