Vi vidste godt, at den kom, for allerede i Los
Angeles tilbage i november løftede Land Rover sløret
for den åbne Range Rover Evoque Convertible. Men det
gør den ikke mindre spændende, og endnu er den da
heller ikke landet hos de danske forhandlere. Men på
Genève Motor Show stod den som det friske indslag
fra den britiske producent, der lider af vokseværk
for tiden.
Range Rover Evoque Cabriolet’en (Convertible er det
engelske ord for cabriolet) er en regulær SUV med
terrænegenskaber, præcis som den lukkede Range Rover
Evoque er det. Men den omstændighed, at man kan
folde taget væk og opleve den friske luft derude,
hvor man kun kan komme, hvis man kører i en
off-roader, gør bilen til noget ganske særligt.
I øvrigt er den også med til at gøre Jaguar-Land
Rovers model pallette næsten mere end fuldstændig –
for hvilke af konkurrenterne har en åben SUV i deres
sortiment? Ingen, og som sådan er Range Rover Evoque
Convertible ganske enkelt historiens første kompakte
luksus SUV-cabriolet og også den første cabriolet
med Land Rovers effektive All-Terrain egenskaber.
Kaleche
Range Rover Evoque Convertible har kaleche, ikke
foldetag. Foruden at det sparer plads og holder
tyngdepunktet nede giver det formentlig også en
fornemmelse af at være ude, selvom kalechen er oppe,
præcis som man oplever det i andre åbne biler med
kaleche. Kalechen kan elektrisk foldes i på blot 18
sekunder – ved hastigheder op til lige under 50 km/t
– så man kan reagere hurtigt på en pludselig
regnskyl. Den anden vej tager det 21 sekunder.
I cockpittet er der plads til 4 personer, men som
altid, når man også skal forsøge at gemme lidt plads
til bagagen, er det ikke langbenede personer, der
skal sidde bagi – med mindre dem foran har korte
ben. Bagagerummet giver plads til 251 liter bagage.
Samlet er det ”godkendt” for en bil af den karakter.
Og virkelig et herligt pust blandt de luksuøse,
funktionelle SUV’er.
Styrtbøjler
Sikkerheden har også fået opmærksomhed med aktive
styrtbøjler, der er skjult i den bageste del af
karrosseriet. To aluminiumsstænger aktiveres i løbet
af 90 millisekunder, hvis uheldet er ude, og bilen
ruller rundt. Det giver effektiv beskyttelse af alle
personer i bilen.
Der er adgang til Land Rovers fulde program af lette
4-cylindrede benzin- og nye dieselmotorer i
aluminium herunder Si4-benzinmotoren på 240 hk.
Dieselkræfter vil kunne leveres af Land Rovers nye
2,0-liters 150 hk og 180 hk Ingenium-motorer, der
foruden mange kræfter byder på et brændstofforbrug
på op til 17,5 km/l og CO2-udledning helt ned til
149 g/km.
|