Hos Porsche har man for nylig erklæret, at man
aldrig vil komme til at se en selvkørende Porsche.
Forståeligt nok, for Porsche er sportsvogne i
traditionel forstand, det er biler, der byder på
kontrol og køreglæde på et niveau, som få andre kan
tangere. Prøv at se Porsche-nyhederne på Genève
motorshow i det lys…
Hér havde man verdenspremiere på Porsche 718 Boxter.
Det er præcis 20 år siden, at den første Porsche
Boxter kom til verden, den har været en kæmpesucces
og har en stor andel i æren for at Porsche har
kunnet udvikle sig i årene derefter.
Den nye Boxter adskiller sig imidlertid så meget fra
forgængerne, at Porsche har ment, at den også skulle
have navnet 718. 718 refererer til de 4-cylindrede
centermotor sportsvogne, som Porsche producerede i
1950’erne og 1960’erne, og den nye 718 er netop
kendetegnet ved i stedet for at være udrustet med en
flad 6’er at have en flad 4-cylindret turbomotor i
maskinrummet.
Det handler om motoren
Resten af bilen er ikke ændret nævneværdigt, det ER
motoren, det handler om, eller i særdeleshed måske
motortypen. En 4-cylindret 2-liters boxermotor med
turbolader, der præsterer 295 hestekræfter – dvs. 34
heste flere end den hidtidige 2,7 liters
6-cylindrede boxermotor. Mest mærkbart vil det store
drejningsmoment nok være: 380 Nm i hele
omdrejningsintervallet fra 1950-4500 omdr./min.
Hidtil har man måtte vente på at motoren roterede
ved 4500 omdr./min – da nåede man det maksimale
moment på i sammenligning beskedne 280 Nm.
Det mærkes umiddelbart i form af en hurtigere
acceleration – de 100 km/t klares nu på 4,6 sekunder
i udgaven med dobbeltkoblingsgear, dvs. et halvt
sekund hurtigere end hidtil. Og topfarten er 272
km/t mod forgængerens 259. Desuden kan 718 også
leveres i en ”S” version med 2,5 liters 4-cylindret
boxer-turbomotor, der har 35 flere hestekræfter. Den
håndterer de 100 km/t på 4,1 sekunder og kører 283
km/t på toppen.
Prisen i Danmark ligger lige under en million og en
kvart million oven i for S-versionen.
Porsche 911 R
Foruden 718 S er Porsche i Genève også aktuel med en
ekstra potent 911 med bobstavbetegnelsen ”R”. Med
dens 500 hestekræfter stærke 4-liters boxermotor
uden turbolader og den 6-trins manuelle
sportsgearkasse går 911 R i sit historiske
forbilledes fodspor: Dengang, i 1967, var der tale
om en racerbil til gadebrug. 911 R (R = Racing –
hvor svært kan det være…), som blev fremstillet i et
lille antal, blev anvendt i rallyes, i det
legendariske Targa Florio samt i forbindelse med
verdensrekordkørsler.
Den nye 911 R er, med en totalvægt på 1.370 kg, den
letteste af de aktuelle 911-modeller. Den
fremstilles alene i 991 eksemplarer og er iøvrigt
blevet udviklet i motorsportsafdelingen.
Den baghjulstrukne sportsvogn når 100 km/t på 3,8
sek. Og kan køre 323 km/t. Brændstoføkonomien er
derefter: 7,5 km/l. |