Kun få uger efter at Peugeot i januar vandt det
berømte Dakar rally med den særlige 2008 DKR model
løftede man på Genève Motor Show sløret for den
næste 2008 til mere almindelig kørsel.
Dakar sejren i Sydamerika er i øvrigt symptomatisk
for netop 2008. Med mere end 515.000 producerede
eksemplarer i Europa, Kina og Brasilien er 2008
nemlig Peugeots mest succesfulde internationale
produkt.
Den nye 2008 har fået et mere potent og kraftfuldt
design, der giver den SUV-karakter. Den nye robuste
kølergrill med lodret gittermønster har løvelogoet
placeret i midten, og linjerne fortsætter henover
motorhjelmen og afsluttes med en spoiler på
bagklappen.
Den har fået en markant bodystyling med sorte
sideskørter og skærmkanter samt et beskyttelsespanel
i aluminium integreret i for- og bagkofanger.
Designet understreges af en ny lyssignatur, som
består af forlygter med et high-tech lygtehus i krom
og sort, der giver det karakteristiske
katteøjne-look. Baglygterne har løveklør med 3D
effekt i en dybrød farve.
Der er som sådan ikke tale om en fuldstændig ny
2008, men snarere en markant opgradering, som lander
i Danmark til sommer. Motorprogrammet for den trods
alt nye 2008 består af en bred vifte af de nye Euro
6 motorer, der udleder fra 90 til 114 g CO2/km.
Motorerne:
Den nye generation af PureTech 3-cylinderede
benzinmotorer fås i fem forskellige versioner:
1,2L PureTech 82 hk, 5-trins manuel gearkasse, 20,4
km/l og 114 g CO2/km.
1,2L PureTech 82 hk, 5-trins elektroniske styret
gearkasse, 22,7 km/l og 102 g CO2/km.
1,2L PureTech 110 hk S&S, 5-trins manuel gearkasse,
22,7 km/l og 103 g CO2/km.
1,2L PureTech 110 hk S&S, 6-trins automatisk
gearkasse, 20,8 km/l og 110 g CO2/km.
1,2L PureTech 130 hk S&S, 6-trins manuel gearkasse,
20,8 km/l og 110 g CO2/km
BlueHDi dieselmotorerne er alle af AdBlue typen,
udstyret med SCR-katalysator og additiv
partikelfilter. SCR-teknologien er det mest
effektive redskab til efterbehandling af NOx, som
reduceres med op til 90 procent. Den nye 2008 fås
med seks forskellige BlueHDi-motorer, som alle har
en CO2-udledning under 100 g/km:
1,6L BlueHDi 75 hk, 5-trins manuel gearkasse, 27
km/l og 97 g CO2/km.
1,6L BlueHDi 100 hk, 5-trins manuel gearkasse, 27
km/l og 97 g CO2/km.
1,6L BlueHDi 100 hk S&S, 5-trins manuel gearkasse,
28,5 km/l og 90 g CO2/km.
1,6L BlueHDi 100 hk S&S, 5-trins manuel gearkasse,
27,7 km/l og 95 g CO2/km.
1,6L BlueHDi 120 hk S&s, 6-trins manuel gearkasse,
27 km/l og 96 g CO2/km.
Peugeot Traveller luksus shuttle
I Genève havde man også verdenspremiere på den
rummelige Traveller, der ligesom forgængeren er
skabt i et samarbejde mellem PSA gruppen (Peugeot,
Citroën og DS) og Toyota.
Peugeot i Danmark ser den især som en VIP Shuttle,
der konkurrerer mod eksempelvis Mercedes’
tilsvarende biler. Peugeot Traveller har i øvrigt
opnået de maksimale 5 stjerner i EuroNCAP
kollisionstesten.
Peugeot Traveller tilbyder op til 9 individuelle
sæder og et bagagerum på 1.500 liter eller op til
hele 4.900 liter når bagsæderne afmonteres. Den fås
i tre forskellige længder fra 4,60 m til 5,30 m og
med en højde på kun 1,9 m kan den komme ind i de
fleste parkeringshuse.
Standardlængden på 4,95 m og den lange version på
5,30 m er gængse i markedet, mens den korte version
på 4,60 m er unik for segmentet – den rummer
forbavsende nok også 9 sæder.
Peugeot
Traveller havde verdenspremiere på Genève Motor
Show. |