Der er en tendens til, at mange søger tendenser i
forbindelse med de store vigtige internationale
motorshows. Mest af alt måske netop på det årlige
show i Genève, der finder sted hvert forår og er
neutralt i den forstand, at Schweiz ikke har egen
bilproduktion – modsat efterårets store europæiske
bilshows, der på skift foregår i Paris og Frankfurt.
Skal man absolut afkode en tendens i Genève, hvor
showet finder sted netop nu, er det, at der ingen
klar tendens er. Faktisk forsøger alle
bilfabrikkerne at bringe al det frem i
projektørlyset, som de kan. Det spredes over en bred
vifte af konceptbiler, der i håndgribelig form
udtrykker mere end hvad alverdens ord kan formidle,
og premierer på nye serieproducerede biler.
Egentlige banebrydende verdenspremierer er der ikke
mange af, om nogen overhovedet, men går man under
lakken på al det, bilfabrikkerne har fyldt deres
kæmpemæssige stande op med, oplever man et ret
uoverskueligt virvar af elektroniske løsninger, der
på den ene eller den anden måde skal hjælpe til at
gøre bilismen til en fortsat del af det globale
trafik- og transportbillede.
Hyundais komplette løsning
Meget håndgribelig er Hyundais nye IONIQ, som ikke
bare er Hyundais første bud på en hybridbil, men en
gennemarbejdet pakke, hvor det er op til køberen at
identificere hvilken teknologi, der passer ham
bedst, og derpå træffe det individuelle personlige
valg. Det er godt tænkt af Hyundai, i selv samme bil
både at tilbyde traditionel hybridteknologi (hvis
man kan tillade sig at kalde hybridteknologi
traditionel), en plug-in hybrid løsning og en
regulær elektrisk løsning. Også søsterfirmaet KIA er
også klar med plug-in løsninger og elektriske
løsninger.
Honda er helt fremme i skoene med ikke bare en ny
Civic men også en stor sedan med brintmotor. Der
kommer seks (6) eksemplarer på markedet i første
omgang – de tre lander i Danmark, spændende, i hvert
fald set med danske øjne.
Og så kan man heller ikke se bort fra den nye
Mercedes-Benz E-klasse, som er proppet med
sofistikerede tekniske løsninger, så man har mere
lyst til at se under lakken end på den nye, pæne,
men ikke skelsættende design.
Grænserne brydes ned
Vigtigt er det, at bilindustrien målrettet arbejder
på at nedbryde de grænser og skel, som omgiver det,
vi kalder biler. En bil er groft set fire hjul og et
eller andet imellem dem, der får dem til at hænge
sammen. Men det kan defineres på et uendeligt antal
af måder – heldigvis, for ellers ville det godt nok
være kedeligt.
Det er ikke kedeligt, som Renault definerer
persontransport med den nye Scénic. Det er heller
ikke kedeligt, tror vi på, at køre en tur i den nye
Aston Martin DB11, eller i den nye Porsche 718
Boxter. Eller Fiat 124 Spider, f.eks. i den særlige
Abarth rally-udgave med 300 hestekræfter.
Porsche 718 Boxter - verdenspremiere.
Fiat 124
Spider - verdenspremiere.
Hvis Opel GT Concept forvandles til en
serieproduceret futuristisk version af kultbilen fra
slutningen af 1960’erne, vil den med garanti også
være sjov at køre i. I den nye Range Rover Evoque
kan man få masser af sus omkring ørene, når man
kører derud, hvor bilen er blandt de færreste, der
kan komme – den er nemlig nu på vej som cabriolet.
Og skal man have familien med derud i terrænet er
den nye Ford Kuga et godt transport tilbud.
Range
Rover Evoque Cabriolet - verdenspremiere.
Mitsubishi er på vej med en noget mere fancy udgave
af ASX, det samme er Subaru med XV Concept, der også
kan håndtere den udfordring, som Kuga’en er beregnet
til. Og Toyota lander snart en serieproduceret og i
designmæssig forstand (hos Toyota) banebrydende
crossover, C-HR, der også kan andet end at køre på
plan asfalt – den kan ikke mindst se fantastisk ud.
I den kategori kan vi også placere SEAT’s
designmæssige sidestykke til VW Tiguan, SEAT Ateca.
Subaru XV
Concept - verdenspremiere.
Toyota
C-HR - verdenspremiere.
Følelser og biler
Audi har premiere på den helt kompakte
semi-terrænbil, Q2, og Peuget opdaterer deres
tilsvarende 2008. BMW sætter fuld power på M2 Coupé
udgaven af 1-serien og hos DS har man valgt at satse
elektrisk, ikke bare i Formel E mesterskabet men
også med konceptbilen E-Tense, som sætter gang i
ligeså intense følelser, som navnet antyder.
Følelser handler det også om hos Citroën, der,
foruden gruppe-samarbejdet med Peugeot og udenfor
gruppen i form af Toyota lancerer den store Space
Tourer, håndhævder, at den tid, man tilbringer i
bilen ikke skal være kedelig – på grund af bilen. Og
hos Nissan tager man skridtet fuldt ud og lader det
være op til personerne i bilen at sikre
underholdningen, alt imens bilen kører af sig selv.
Elegant demonstreret på Nissans stand på Genève
Motorshow.
Citroën Space Tourer Hyphen - verdenspremiere.
WOW biler
Blandt andre udtryk for den usynlige tendens er
Skodas Vision S, Mazdas WOW-bil, RX-Vision, McLarens
675LT, Volvos nye V90 og S90 plug-in, og ikke mindst
Volkswagens Cross Breeze, der i hvert fald fastslår,
at fabrikken ikke er gået i stå, blot fordi man er
rendt ud i nogle uforudsete problemer. Heldigvis for
os alle går bilindustrien ikke i stå.
McLaren
675LT - verdenspremiere.
|