- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


2016 Genève Motor Show: Opel nyheder

Retro for fremtiden

Opel Astra: Car of the Year


Af Søren Clauding – marts 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opel hævder selv, at Opel GT Concept, som er Opels hovedattraktion på forårets vigtigste internationale bil begivenhed, det store motorshow i Genève, ikke er en retro-bil. Ikke desto mindre skaber designet store associationer til Opel GT, der tilbage i 1960’erne lagde grunden til den kult, der siden har omgærdet den usædvanlige sportsvogn.

 

Når det så er sagt, må man medgive Opel, at udover visse designmæssige fællestræk, er der ikke mange andre ligheder, det handler mere om nutid og fremtid. Opel GT Concept har baghjulstræk som en ægte sportsvogn, frontmotor, sekventiel gearkasse med gearskifte ved rattet og en 1,0 liters turboladet benzinmotor, der præsterer en effekt på op til 145 hk og et tilhørende maksimalt drejningsmoment på 205 Nm.

 

Bilen er ultra let og vejer under 1000 kilo. Accelerationen til 100 km/t kan klares på under 8 sekunder og topfarten er 215 km/t. Designet er tilstræbt avantgardistisk og i tråd med Opels nyeste designsprog, der her får et nyt udtryk blandt andet takket være detaljer som de manglende dørgreb og ingen udvendige sidespejle eller vinduesviskere. Det lange frontparti, den manglende mulighed for at åbne bagagerummet udefra og den dobbelt udstødning anbragt i midten er lighedspunkter med den oprindelige GT, men der er ikke tale om nogen form for retro-design i den nye GT Concept.   

 

Skulpturel og innovativ

”GT Concept rummer ånden i det nye Opel design – det er dramatisk, skulpturelt og innovativt. Konceptbilen viser udviklingen i Opels design de kommende år,” siger designchef hos Opel, Mark Adams.

 

GT Concept har store døre med integrerede sideruder, der ligger i plan med de lakrede flader på bilen. Adgang til bilen sker ved at trykke på udvendige touchpads til de elektriske døre. En stor del af døren glider ind i hjulkassen foran, når de åbnes, for at lette adgangen til kabinen. Udvendige kameraer, rettet bagud, sikrer føreren overblik over, hvad der sker bag bilen, overflødiggør sidespejle og fjerner risikoen for blinde vinkler. Bilen er udstyret med anden generation LED Matrix lygter, der er næste led i rækken af intelligente lygtesystemer til biler.

 

Om Opel GT Concept har en fremtid som serieproduceret sportsvogn må tiden vise. Men Opel er inde i en succesrig forvandlingsproces, og så burde der være plads til investeringer af den mere usædvanlige slags.


Cockpittet er designmæssigt banebrydende. Bemærk også det røde sæde i førersiden


Opel Astra: Stationcar og Car of the Year

Succes har Opel også med den nye Astra, som for nogle måneder siden opnåede titlen som Årets Bil i Danmark (Læs om finalen i Årets Bil i Danmark 2016 hér >>>). I Genève blev den internationale Car of the Year offentliggjort og den hæder tilfaldt også Opel Astra. På udstillingen præsenteres i øvrigt stationcarudgaven af Opel Astra – en bilvariant, som vi vender tilbage til hér på Motorsiden.dk sidst i marts i forbindelse med de første internationale prøvekørsler.

 

Som det er tilfældet med 5 dørs udgaven af Astra, har den nye Astra Sports Tourer, som stationcarudgaven er døbt, været gennem et betydeligt vægttab. Op til 190 kilo er den nye stationcar udgave af Astra lettere end forgængeren. Benpladsen ved bagsædet er forbedret med knap tre centimeter og der er 80 liter mere bagageplads end forgængeren, så den nye Astra Sports Tourer rummer op til 1630 liter bagage med bagagerum og bagsæde i brug.

 

Astra Sports Tourer kommer til Danmark allerede i april måned. Merprisen er da 12.000 kr. i forhold til Astra med 5 døre og 17.000 kr. på versioner med elektrisk bagklap og håndfri betjening.

 

Samtidig med introduktionen af Sports Tourer sender Opel desuden en endnu kraftigere dieselmotor på markedet til begge versioner af Astra. 1,6 CDTI BiTurbo yder 160 hk og har et drejningsmoment på 350 Nm ved bare 1500 omdr./min. Det officielle EU-forbrugstal er 23,8 km/l med seks trins manuel gearkasse for både 5 dørs og stationcar. BiTurbo betegnelsen dækker over, at motoren er udstyret med to turboladere. Bestiller man bilen med fabriksmonteret aftageligt anhængertræk, er den godkendte anhængervægt hele 1700 kilo. Det er 200 kilo mere, end hvis anhængertrækket eftermonteres. Prisen for det fabriksmonterede anhængertræk med TSA – Trailer Stability Assist - er 9900 kr.


De røde fordæk er inspireret af en Opel motorcykel fra mellemkrigsårene, som også havde røde dæk.

 

Modellen hér har intet med designet at gøre. Og dog - hun passer vel egentlig ret godt til den spændende Opel GT Concept...

Videoen, som kan ses på YouTube ved at klikke på billedet, er optaget i forbindelse med Opels verdenspremiere på den avancerede Opel GT Concept.


Opel GT blev udviklet sidst i 1960érne og designet er selv hér 50 år senere så vellykket, at det har inspireret til udviklingen af foreløbig Opel GT Concept.

 

 

Frontdesignet på Opel GT Concept er et signal om hvordan de kommende års frontdesigns på alle Opels biler kommer til at se ud.


Opel Astra Sports Tourer er utrolig rummelig. Den kommer til Danmark i april og vi bringer den første prøvekørsel sidst i marts.


Læs vores prøvekørsel af 5-dørs udgaven af den nye Opel Astra og se onboard videoen hér >>>


Søren W. Rasmussen fra FDM's blad MOTOR er det danske jurymedlem i den jury, der kårer Car of the Year. Juryen består af motorjournalister fra 22 europæiske lande. Opel Astra var også hans valg.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt