Opel hævder selv, at Opel GT Concept, som er Opels
hovedattraktion på forårets vigtigste internationale
bil begivenhed, det store motorshow i Genève, ikke
er en retro-bil. Ikke desto mindre skaber designet
store associationer til Opel GT, der tilbage i
1960’erne lagde grunden til den kult, der siden har
omgærdet den usædvanlige sportsvogn.
Når det så er sagt, må man medgive Opel, at udover
visse designmæssige fællestræk, er der ikke mange
andre ligheder, det handler mere om nutid og
fremtid. Opel GT Concept har baghjulstræk som en
ægte sportsvogn, frontmotor, sekventiel gearkasse
med gearskifte ved rattet og en 1,0 liters
turboladet benzinmotor, der præsterer en effekt på
op til 145 hk og et tilhørende maksimalt
drejningsmoment på 205 Nm.
Bilen er ultra let og vejer under 1000 kilo.
Accelerationen til 100 km/t kan klares på under 8
sekunder og topfarten er 215 km/t. Designet er
tilstræbt avantgardistisk og i tråd med Opels nyeste
designsprog, der her får et nyt udtryk blandt andet
takket være detaljer som de manglende dørgreb og
ingen udvendige sidespejle eller vinduesviskere. Det
lange frontparti, den manglende mulighed for at åbne
bagagerummet udefra og den dobbelt udstødning
anbragt i midten er lighedspunkter med den
oprindelige GT, men der er ikke tale om nogen form
for retro-design i den nye GT Concept.
Skulpturel og innovativ
”GT Concept rummer ånden i det nye Opel design – det
er dramatisk, skulpturelt og innovativt.
Konceptbilen viser udviklingen i Opels design de
kommende år,” siger designchef hos Opel, Mark Adams.
GT Concept har store døre med integrerede sideruder,
der ligger i plan med de lakrede flader på bilen.
Adgang til bilen sker ved at trykke på udvendige
touchpads til de elektriske døre. En stor del af
døren glider ind i hjulkassen foran, når de åbnes,
for at lette adgangen til kabinen. Udvendige
kameraer, rettet bagud, sikrer føreren overblik
over, hvad der sker bag bilen, overflødiggør
sidespejle og fjerner risikoen for blinde vinkler.
Bilen er udstyret med anden generation LED Matrix
lygter, der er næste led i rækken af intelligente
lygtesystemer til biler.
Om Opel GT Concept har en fremtid som
serieproduceret sportsvogn må tiden vise. Men Opel
er inde i en succesrig forvandlingsproces, og så
burde der være plads til investeringer af den mere
usædvanlige slags.
Cockpittet er designmæssigt banebrydende. Bemærk
også det røde sæde i førersiden
Opel Astra: Stationcar og Car of the Year
Succes har Opel også med den nye Astra, som for
nogle måneder siden opnåede titlen som Årets Bil i
Danmark (Læs
om finalen i Årets Bil i Danmark 2016 hér >>>).
I Genève blev den internationale Car of the Year
offentliggjort og den hæder tilfaldt også Opel
Astra. På udstillingen præsenteres i øvrigt
stationcarudgaven af Opel Astra – en bilvariant, som
vi vender tilbage til hér på Motorsiden.dk sidst i
marts i forbindelse med de første internationale
prøvekørsler.
Som det er tilfældet med 5 dørs udgaven af Astra,
har den nye Astra Sports Tourer, som
stationcarudgaven er døbt, været gennem et
betydeligt vægttab. Op til 190 kilo er den nye
stationcar udgave af Astra lettere end forgængeren.
Benpladsen ved bagsædet er forbedret med knap tre
centimeter og der er 80 liter mere bagageplads end
forgængeren, så den nye Astra Sports Tourer rummer
op til 1630 liter bagage med bagagerum og bagsæde i
brug.
Astra Sports Tourer kommer til Danmark allerede i
april måned. Merprisen er da 12.000 kr. i forhold
til Astra med 5 døre og 17.000 kr. på versioner med
elektrisk bagklap og håndfri betjening.
Samtidig med introduktionen af Sports Tourer sender
Opel desuden en endnu kraftigere dieselmotor på
markedet til begge versioner af Astra. 1,6 CDTI
BiTurbo yder 160 hk og har et drejningsmoment på 350
Nm ved bare 1500 omdr./min. Det officielle
EU-forbrugstal er 23,8 km/l med seks trins manuel
gearkasse for både 5 dørs og stationcar. BiTurbo
betegnelsen dækker over, at motoren er udstyret med
to turboladere. Bestiller man bilen med
fabriksmonteret aftageligt anhængertræk, er den
godkendte anhængervægt hele 1700 kilo. Det er 200
kilo mere, end hvis anhængertrækket eftermonteres.
Prisen for det fabriksmonterede anhængertræk med TSA
– Trailer Stability Assist - er 9900 kr.
De røde fordæk er inspireret af en Opel motorcykel
fra mellemkrigsårene, som også havde røde dæk.
Modellen hér har intet med designet at gøre. Og dog
- hun passer vel egentlig ret godt til den spændende
Opel GT Concept... |