Tankerne om selvkørende biler er for så vidt ikke
nye. Det nye er, at Nissan vil sætte tingene i
serieproduktion ”lige om lidt” og gøre teknologien
tilgængelig for ”almindelige mennesker”. Allerede i
2017 vil man tage det første skridt og i 2020 kører
bilerne selv.
Nissan kalder selv visionen – eller tankegangen –
”Intelligent Mobility” og ikke så mærkeligt anvender
man også fabrikkens store erfaring og ekspertise i
fremstilling af elektriske biler som den
teknologiske basis. Man baserer udviklingen på
konceptet ”IDS” (Intelligent Driving System”) og på
forårets stor motor show i Genève var det naturligt
nok dét, der var fokus på.
Målet er, allerede i 2020 at lancere en række af de
teknologier, der vil muliggøre verdens første
serieproducerede selvkørende bil, oplyste Nissans
øverst chef, Carlos Ghosn i forbindelse med
præsentationen.
Første skridt i 2017
Allerede i dag tilbyder Nissan det såkaldte Safety
Shield, baseret på avanceret kamerateknologi, hvor
føreren kan se bilens omgivelser i fugleperspektiv.
Og i 2017 vil man så til den populære Nissan Qashqai
tilbyde et system, som indebærer, at bilen helt af
sig selv holder sin bane ved motorvejskørsel og også
holder afstanden til forankørende biler. Det er en
udløber af det, man i dag kender som
vognbaneassistent, men om cirka halvandet år vil man
altså kunne overlade opgaven til bilen selv.
I 2018 vil bilen også kunne klare et vognbaneskift
f.eks. i forbindelse med en overhaling eller hvis
motorvejen deler sig.
Kører selv i 2020
I 2020 er det derpå målet, at bilen vil kunne klare
sig på egen hånd ved bykørsel. I Genève var det
demonstreret i form af den elektriske – og kørende –
IDS konceptbil, som helt på egen hånd kørte rundt på
podiet på Nissan standen (se videoerne ved siden
af). Den har en rækkevidde på 550 kilometer og vil
kunne aflæse trafiklys.
Det betyder eksempelvis, at man kan køre til en
given destination, stige af og siden finder bilen
selv en parkeringsplads. Når man skal videre, sender
man bud efter bilen og så kommer den selv kørende og
henter sin bruger, enten der hvor man er steget af
eller hvor bilen nu måtte få besked på at den skal
køre hen, oplyser Nissans danske PR-Chef, Ann
Strøby.
Herfra gætter vi på, at selvkørende biler uden
passagerer især lovgivningsmæssigt har lidt længere
udsigter – for hvem vil f.eks. have ansvaret i
tilfælde af svigtende lyssignaler, ulykker o.l., men
teknologien er spændende og det er prisværdigt, at
Nissan satser så målrettet at den er tilgængelig om
blot fire år.
Link til importøren