Bilen har været præsenteret så småt ved et par
tidligere lejligheder, men det er i Genève, den har
officiel verdenspremiere, den tiende generation
Mercedes E-Klasse. Den byder på verdenspremiere for
en hel række tekniske løsninger – ikke mindst inden
for det selvkørende område.
Den nye E-klasse er større (43 mm længere) end
forgængeren og som hos forgængeren kan man få
Mercedes-stjernen på enten kølerhjelmen eller i
kølergrillen. Interiøret er helt nyt og fås med to
12,3-tommer skærme, der tilsammen giver et unikt
widescreen-cockpit. Skærmene kan indstilles til at
vise en hel række af forskellige instrumenteringer.
Mange af bilens funktioner styres via de nye
touchpads på rattet, så føreren ikke behøver at tage
øjnene fra vejen.
Sikkerhed
En verdensnyhed i den nye E-Klasse er PRE-SAFE
impulse side (ekstraudstyr), et system, der består
af luftpuder som er placeret i ryglænets forsæder.
Hvis systemet opfatter en uundgåelig kollision,
aktiveres puderne ca. 200 millisekunder for
sammenstødet. Derved flyttes personerne i forsæderne
ind mod midten af bilen og væk fra bilens sider.
En anden nyhed er PRE-SAFE Sound. Dette system er
baseret på en menneskelig refleks i øret. Hvis bilen
opfatter en risiko for et sammenstød, udsendes en
lyd, der aktiverer den menneskelige refleks i øret
og dermed forbereder passagerernes ører på lyden fra
sammenstødet.
Selvkørende funktioner
Den nye E-klasse inkluderer meget af den teknologi
der på længere sigt skal kunne gøre biler
selvkørende. Bilen kan eksempelvis selv holde såvel
retning som afstand ved hastigheder på op til 210
km/t. Den adaptive fartpilot kan indstilles, så den
automatisk justerer bilens hastighed efter
hastighedsbegrænsninger på vejskiltene.
En anden nyhed er Active Lane-change Assistant. Når
føreren aktiverer blinklyset for at skifte vognbane,
bruger bilen kameraer og radar til at finde
tidspunktet, hvor man kan skifte vognbane på den
sikrest mulige måde. Den nye E-Klasse fås også med
Remote Parking Pilot. Ved hjælp af en smartphone-app
kan bilen parkeres med fjernbetjening på p-pladser
og i p-huse.
E-klassen introduceres med en ny generation af
motorer. Ved lanceringen fås E 220 D (diesel) med en
maks. effekt på 195 hk og en brændstoføkonomi på
25,6 km/l og E 200 (benzin) med 185 hk og 16,9 km/l.
Senere på året lanceres flere motorvarianter,
herunder plug-in hybriden E 350e.
Listerpriserne kendes
Den nye E-klasse lanceres hos de danske forhandlere
i april, men allerede nu er priserne offentliggjort.
Alle E-Klasse varianter vil i Danmark være udstyret
med bl.a. LED lygter, radio med Bluetooth, 2-zonet
klimaanlæg, sædevarme, regnsensor, 17’’ letmetal
fælge, nedfældelige bagsæder og Remote Online, hvor
man via sin smartphone kan kommunikere med bilen.
De danske listepriser begynder ved 607.500 kroner
for en E 200 eller alternativt en E 220 d
Da rigtig mange E-klasse biler købes som firmabiler
er især beskatningsgrundlaget vigtigt, På
Business-udgaver, der er rettet mod
erhvervsleasingmarkedet, er grundlaget 510.000
kroner for både E 200 og E 220d.
I tillæg til det danske standardudstyr, vil de
såkaldte Business-modeller også være udstyret med
blandt andet designlinjen Avantgarde, 9-trins
automatgear, parkeringssensor og bakkamera samt
integreret navigation.
Privatleasing fra kr. 6.995 pr. måned
Priserne på privatleasing ligger også klar allerede
fra lancering. Den lavest er 6.995 kr. pr. måned
inkl. moms og service. Hertil kommer en
førstegangsydelse på 50.000 kr. Prisen er gældende
for en leasingperiode på 36 måneder og med 20.000 km
om året.
På Genève Motor Show præsenteres også en variant af
den mindre C-klasse, nemlig den åbne udgave,
C-klasse Cabriolet. Ikke mindst den særlige
AMG-udgave, C 43 4MATIC er interessant. Den er
udrustet med en 3-liters V6, der er god for 367
hestekræfter.
|