KIA har tre premierer med til Genève, men det er dog
kun den ene af dem, der er en regulær
verdenspremiere, dvs. den vises for første gang
offentligt for publikum. Men alle tre sender
signaler om KIA og for den sags skyld hele Hyundai
koncernens målrettede indsats for at være ligeså
”grøn” eller måske endda endnu grønnere end de
førende i verden på det område.
KIA viser i Genève for første gang KIA Niro på det
europæiske marked – der er tale om en ny
lav-emissions hybrid-crossover, der markerer
udviklingen af KIAs første dedikerede platform til
miljøvenlige biler. Det næste skridt på vejen for
"grønne biler” er Optima Plug-in Hybrid, som
ligeledes får europæisk premiere i Geneve. Sidst,
men absolut ikke mindst, viser KIA den helt nye KIA
Optima Sportswagon, som har verdenspremiere på
udstillingen.
KIA Niro
Udviklingen af den helt nye Niro med en helt ny
platform og drivline vil bidrage til, at KIA kan nå
ambitionen om at blive førende på markedet for
lav-emissions-biler inden 2020. I løbet af de næste
5 år vil KIA udvide sit modelprogram af grønne biler
fra de fire nuværende til 11. Niro Hybrid og Optima
Plug-in-hybrid indleder denne udvidelse. Og
målsætningen er en forbedring af bilernes
gennemsnitlige brændstofeffektivitet på 25 procent i
forhold til 2014-niveauet.
Den udvidede række af lav-emissions-biler vil
inkludere en lang række drivlinjer – fra hybrid og
plug-in-hybrid til batteridrevne elbiler og elbiler
med brintbrændselsceller. Niro er blandt de første
af KIAs nye modeller, der designes, konstrueres og
produceres som led i denne plan.
Foruden investeringer i avancerede drivteknologier
vil KIA også frem til 2020 udskifte 70 procent af de
nuværende motortyper med næste generation af benzin-
og dieselmotorer, og samtidig vil antallet af
motorer med turbolader blive større. Desuden
udvikles der mere effektive multi-speed-gearkasser,
og nye bilers karrosserier skal tabe 5 procent i
vægt ved hjælp af større anvendelse af
ultrahøjstyrkestål.
Optima Plug-in Hybrid
Den helt nye Optima Plug-in Hybrid er KIAs første
plug-in-hybrid nogensinde. Den har stor
batterikapacitet og kan køre 54 kilometer på
elektricitet alene. Optima Plug-in Hybrid er
udrustet med en 9,8 kWh litium-polymer-batteripakke
og en 50 kW elmotor. Benzinmotoren er en 156 hestes
2-liters GDI motor. Akkumuleret yder de to tilsammen
205 hk, fordi deres maksimale effekt ikke leveres
samtidig. Kraften fra benzinmotoren overføres i
øvrigt til de trækkende hjul ved hjælp af et 6-trins
automatgear og elmotoren er monteret på gearkassen.
Batterisystemet i Optima Plug-in Hybrid er så
enkelt, at det har kunnet placeres kompakt over
forakslen, og ydelsen fra elmotoren og benzinmotoren
overføres derfor til de trækkende forhjul med
minimalt energitab.
Optima Plug-in Hybrid kan accelerere fra 0-100 km/h
på 9,4 sek. og det forventes, at CO2-emissioner fra
Optima Plug-in Hybrid vil ligge på 37 g/km (blandet
kørsel, baseret på New European Driving Cycle).
Verdenspremiere på Optima Sportswagon
Stationcar-udgaven af KIA Optima er KIA’s første
entre i det stærke felt af store stationcars i det
såkaldte D-segment. Optima Sportswagon har en lang,
slank og dynamisk profil, den er ligeså bred (1,86
m) og lang (4,86 m) som sedan-udgaven, men en halv
cm højere (øget til 1,47 m). Bagagerummet er på ikke
mindre end 553 liter.
I udviklingen af Sportswagon har KIA haft en
vurdering på 5 stjerner i Euro NCAP-sikkerhedstesten
som mål og sandsynligheden for at det nås, øges af,
at Optima Sedan for nylig opnåede de maksimale fem
stjerner.
Fra introduktionen vil ECS kunne fås til modeller
med 1,7-liters CRDi-motor, og systemet vil blive
standardudstyr på alle modeller med 2,0-liters T-GDI
GT-motor.
Når den kommer til salg i Europa sidst i 2016, vil
man til Optima Sportswagon kunne vælge mellem den
nævnte 1,7-liters CRDi-dieselmotor eller en
2,0-liters CVVL-benzinmotor, mens GT-modellerne er
udstyret med KIAs nye, højtydende 2,0-liters
benzinmotor med turbo og direkte indsprøjtning. Den
nye Optima Sportswagon er også omfattet af KIA’s
unikke garanti på 7 år/150.000 km.
|