På forårets store biludstilling i Geneve viste DS
for første gang sin nye konceptbil E-TENSE.
DS E-TENSE er en eldreven GT med masser af kræfter
(516 Nm og 402 hk) og er unik både i kraft af sit
udvendige design og ifølge DS også selve
køreoplevelsen og det lyder ikke usandsynligt, når
man ser dens visuelle fremtoning. Den er en
kombination af luksuriøs forarbejdning og
materialevalg, high-tech og høje præstationer.
Samtidig er den en reference til motorsportens
verden, hvor DS jo deltager i det nye Formel E
mesterskab for eldrevne formel racerbiler.
Konceptbilen er 4,72 meter lang, 1,29 meter høj og
2,08 meter bred. Drivlinjen er 100 procent
elektrisk, og DS E-Tense kan accelerere fra 0 – 100
km/t på 4,5 sekund. Topfarten er 250 km/t og
rækkevidden på en opladning er 360 km ved bykørsel
og 310 km ved blandet kørsel. Batterierne er af
typen litium-ion, og de er placeret under bilen for
at sænke tyngdepunktet.
Skulpturel og dynamisk
Bilens udvendige design præges af skulpturelle,
lange ubrudte og dynamiske linjer elegant farvelagt
med ametrin-grøn metallak.
Ligesom en anden konceptbil, DS DIVINE, har DS
E-TENSE ikke nogen bagrude, hvilket har givet
designerne langt friere hænder end normalt og givet
ingeniørerne anledning til at udstyre bilen med et
avanceret kamera til at kigge bagud.
Lyssignatur er et kendetegn ved DS modeller, både
hvad fronten og bagenden på bilen angår. LED
modulerne i fronten er bearbejdet som det fineste
håndværk fra smykkernes og urenes verden.
Afviserblinkene bag på bilen er placeret i taget med
reference til den historiske DS fra 1955.
Baglygterne er udstyret med Full LED teknologi og
designet er inspireret af krybdyrsskæl.
180 grader drejelys
Lyssignaturen ”DS LED VISION” er nu er aktiv,
hvilket vil sige, at LED-modulerne kan dreje op til
180 grader. Hertil kommer funktioner som ”high-way”
til motorvej eller en funktion, som udvider
lysstrålen i tilfælde af regn, sne eller tåge.
I kabinen går fransk luksus og ædle materialer op i
en højere enhed. Som eksempler kan nævnes sædernes
forarbejdning og mønstret aluminium på
midterkonsollen. DS sadelmagerne har brugt over 800
timer på at designe, teste og fremstille sæderne med
urlænkedesign og beklædning af instrumentbordet. En
yderligere finesse ang. instrumentbordet er, at uret
kan placeres i midterkonsollen eller på håndledet.
Link til importøren
|