BMW har to vigtige nyheder på Genève Motor Show: Den
nye store 7-serie, som ikke mindst tæller den ekstra
lange særlige plug-in hybrid udgave, 740Le
iPerformance, der med sine 5,24 meters længde er en
gigantisk, kraftfuld og brændstoføkonomisk
sports-limousine. Men også den nye M2 Coupé er værd
at gå under lakken på.
740Le har en hybridmotor, bestående af en
4-cylindret TwinPower benzinturbomotor og en
elmotor, der sammen producerer op til 326
hestekræfter – benzinmotoren alene står for 258 hk
mens elmotoren yder op til 95 hestekræfter. 740Le
kan leveres med firehjulstræk (xDrive) og er endda i
stand til iht. EU normerne at køre 43,5 km/l. På
elektricitet alene kan bilen køre op til 37
kilometer.
Præstationerne er imponerende: 0-100 km/t på 5,5
sekunder og 240 km/t på toppen. Og med
firehjulstrækket er der ”garanti” for at de også kan
opnås på fugtig vejbane. I BMW sammenhæng taler man
om iPerformance, og samme begreb vil dække de øvrige
højtydende hybridbiler, som henad vejen vil blive
lanceret.
M2 Coupé: Nye standarder
BMW M2 Coupé er sat i verden for at sætte nye
standarder for køreegenskaber og præstationer blandt
kompakte højtydende personbilslignende sportsvogne.
Det er BMW MSport, der har taget sig af udviklingen
af den nye bil, hvor al inspiration er hentet fra
motorsportsverdenen.
Der er tale om et mesterværk i design og anvendelse
af eksotiske materialer, den har baghjulstræk og
under motorhjelmen ligger en 3-liters række 6’er med
to-bladet turbolader, der yder 370 hestekræfter og
et maksimalt drejningsmoment på 465 Nm – plus
yderligere 35 Nm overboost, når man har brug for
det…
M2 Coupé kan nå 100 km/t på 4,5 sekunder og trods de
store mængde rå kræfter kan man køre 12,7 km/l. men
med garanti ikke, hvis man bringer dem i anvendelse.
Man kan vælge mellem en 6-trins manuel gearkasse
eller en 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse med aktivt
differentiale.
Drivlinen inkluderer Launch Control, Low Speed
Assistance og dobbeltkoblingsgearets valg af
gearskift er bl.a. styret af det aktuelle vejgreb.
|