For første gang i 27 år er Ford
blevet Verdensmester i Rally. Det sker 10 år efter
den tidligere rally-kører Malcolm Wilson overtog
ledelsen af Fords WRC-team.
Men det var først efter en helhjertet
satsning fra den britisk/amerikanske fabriks side,
at Ford kom i en position, hvor VM-titlen var
indenfor rækkevidde.
Og den omstændighed, at den vindes i
et år, hvor konkurrencen ikke anses for at være så
stor, som i de foregående år, bør ikke komme Ford
til skade - man havde sandsynligvis taget
mesterskabet uanset hvor mange andre, de havde
deltaget. Sidste år var flere fabrikker med i WRC -
de trak sig ud, simpelthen fordi de igen i år ikke
ville have været stærke nok. Det må vel også kaldes
en sejr. Og tænk på alle de andre fabrikker, der har
valgt ikke at deltage overhovedet.
Det er ellers nemt nok at pege fingre
af Ford: Så længe Sebastién Loeb var med og ikke var
hensat til at pleje sin brækkede arm, dominerede han
VM.
Det er dog en sandhed med
modifikationer: Loeb var hurtig, men han kørte en
gennemprøvet bil og selvom det formelt var Kronos
Citroën teamet og ikke fabrikken, der stod bag
indsatsen i årets VM, var det stort set samme
bemanding som i fabriksteamet i fjor.
Ford nye Focus WRC var gennemgribende
ny. Den havde børnesygdomme - det har de fleste nye
rallybiler. Alligevel formåede Ford at vinde årets
første to VM-rallyes.
Marcus Grönholm og Timo Rautianen
kørte deres Ford Focus WRC til sejr i årets
næstsidste VM-rally.
|