- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Ove Andersson - en levende motorsportslegende


Tekst: Søren Clauding - december 2006

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er ingen skam at erkende, at man ikke kender Ove Andersson. For man skal være gammel i gårde eller virkelig have inside information, hvis man på stående fod ved, hvem han er. Ove Andersson er nemlig om ikke beskedenheden selv da i hvert fald en personlighed, der altid har lagt større vægt på at få tingene til at ske end selv at bringe sig i frem i rampelyset og at tage æren deraf.

 

Ikke desto mindre kan Ove Andersson tage æren af et utal af VM-triumfer og en bredde i sin karriere som er helt uforlignelig: Personlige sejre i bl.a. Rallye Monte Carlo og Safari-rallyet, 7 Rally VM-titler som chef for Toyota Team Europe, to år i Le Mans som det dominerende bilmærke og senest som manden, der bragte Toyota i Formel 1. Desuden var Ove Andersson også en væsentlig faktor bag Henrik Lundgaards Rally-EM titel såvel som sejren i Teams Cup.

 

Ove Andersson – også kendt som Ove ”Påven” Andersson er født i Sverige, nærmere bestemt i Bossarby i Dannemora uden for Uppsala, og begyndte en karriere i rallysporten sidst i 1960’erne. Det var egentlig meningen at han ville være kortlæser – men han blev altid køresyg og så var der kun én løsning: Selv at overtage rattet. Han fik hurtigt tilnavnet ”Påven” – eller på dansk ”Paven” – fordi han foretrak, at køre i italienske biler og i 1967 blev han tilknyttet Lancias fabriks team i rally.

 

Det med de italienske biler gik over efter en tid og karrieren som aktiv rallykører fortsatte han bl.a. i Renault Alpine, hvor han ved flere lejligheder havde ingen ringere end Ferraris senere Formel 1 chef, Jean Todt som co-driver. I 1971 vandt Ove Andersson sin første sejr i et VM-rally – Rallye Monte Carlo og året efter blev han Europamester i rally. Siden  

sejrede Ove Andersson bl.a. i Safari Rallyet (1975). Han havde i mellemtiden fået smag for japansk kvalitet og etablerede hjemme i Sverige ”Andersson Motorsport”, der senere blev til Toyota Team Europe.

 

Da Toyota fik øje for den dygtige svenskers kvaliteter blev hans firma først flyttet til Bruxelles (1975) og svenskeren koncentrerede sig nu mest om rollen som teamchef. Siden flyttede TTE til Köln (1979), og netop Köln har siden dannet udgangspunkt for Toyotas verdensomspændende motorsportsaktiviteter som frem til 2004 fandt sted under ”Påvens” ledelse

 

I 1975 vandt Hannu Mikkola under Ove Anderssons ledelse ”De 1000 søers rally” – det blev til den første af i alt 43 sejre i VM-rallyes for Toyota, inden man efter 1999 besluttede sig for at sadle om til Formel 1. Undervejs havde man i løbet af 1990’erne desuden formået at vinde 7 VM-titler under Ove Anderssons ledelse. Også 24 timers Le Mans prøvede Ove Andersson kræfter med. Toyota var med i 1998 og 1999 med svenskeren i førertrøjen. Man var lige ved at vinde i 1999, men et uheld sidst i løbet betød at man måtte nøjes med 2. pladsen.

 

Han opbyggede Formel 1 teamet og var i spidsen, da Toyota debuterede i 2002.

 

Ove Andersson er nu 68 år gammel og aktiv pensionist – i praksis deltager han som konsulent på Formel 1 aktiviteterne, som han selv lagde grunden for.


Ove Andersson gæster København d. 13. januar 2007 i forbindelse med Dakar Event. Tilmeld dig hér>>>

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt                                Web-design: SRP