Tom Kristensen er
tilbage i cockpittet på sin Audi R10. Det var ugens
store nyhed og også den, der har præget
overskrifterne i dagene op til racet. Intet under,
for det er lidt af en fysisk præstation, den
7-dobbelte Le Mans vinder har været igennem siden
det voldsomme uheld på Hockenheim sidst i april.
Tom Kristensens
comeback kan få en afgørende betydning for Audis
muligheder. I år har man fået regulær konkurrence
fra Peugeot. Og Peugeot er kendt for ikke at
engagere sig, hvis ikke man kan vinde.
Peugeot stiller op med
dieseldrevne racersportsvogne. Audi vandt som
bekendt i fjor, som den første nogensinde et Le Mans
race med en dieseldreven bil. Blandt kørerne findes
den tidligere Formel 1 verdensmester Jacques
Villeneuve.
Det ser ud som om, at
Tom Kristensen er tilbage i sin gamle form og hans
syv Le Mans sejre er ikke kun til glæde for
historiebøgerne. Han har en unik evne til at læse
alle ingredienserne i et kompliceret motorløb som
24-timers Le Mans. Han overskuer løbets udvikling,
afkode bilens reaktioner, analysere konkurrenternes
aktuelle situation og øjeblikkeligt overføre
informationerne til sin egen måde at håndtere
Audi-raceren på.
Alligevel er det de
personlige ting, der har været den drivende kraft
for Tom Kristensen: "Jeg glæder mig til at komme
tilbage, jeg har savnet motorsporten – og det er
vigtigt for mig at pointere, at jeg også ville have
været tilbage i denne weekend, hvis det havde
handlet om et DTM løb."
Kampen mellem
bilgiganterne men set med danske øjne er det unikt,
at Danmark har kørere med vinderchancer i samtlige
fire hovedkategorier i Le Mans.
Audi og Peugeot
deltager i top-kategorien for de store
sportsprototyper, LM P1. Tom Kristensen deltager med
Allan McNish (GBR) og Dindo Capello (ITA) i Audi med
startnummer 2. Desuden har Audi sat to yderligere
biler ind i kampen med Peugeot: Sidste års
vinder-hold med Frank Biela (GER), Emanuelle Pirro (ITA)
og Marcus Werner (GER) samt en bil med de tre unge
DTM-kørere, Lucas Luhr og Mike Rockenfeller fra
Tyskland samt Alexandre Prémat fra Frankrig.
I klassen for de
mindre prototyper (LM P2) deltager Juan Barazi. Juan
er dansker, bosiddende i England og han var med i Le
Mans for første gang sidste år – dog uden den helt
store succes. Barazi har farten, men tekniske
problemer var en uovervindelig hurdle i fjor og kan
også være en forhindring i år. Han deltager i en
Zytek racersportsvogn sammen med hollænderen Michael
Vergers og Karim Ojjeh fra Saudi-Arabien. Holder
materiellet, er sejren til gengæld indenfor
rækkevidde – under pre-testen for to uger siden var
de hurtigst i klassen.
I klassen for de store
racersportsvogne, baseret på serieproducerede biler
– LM GT1 – er Jan Magnussens tre klassesejre i de
sidste tre til dels blevet overskygget af Tom
Kristensens triumfer, men den tidligere Formel 1 er
storfavorit igen i år.
"Men vi skal ikke
underkende Aston Martin," fastslår Jan Magnussen.
"Vi var lige hurtige sidste år og det vil vi også
være i år," mener han. Jan Magnussen skal dele
Corvetten med canadieren Ron Fellows og amerikaneren
Johnny O’Connell.
Og i GT1 deltager også
den regerende danske standardvognsmester, Casper
Elgaard.
"Jeg kører for det
franske Labre Competition," fortæller Elgaard. "Aston
Martin ville gerne have mig med på holdet og
engagerede sig med Labre Competition, fordi de havde
en såkaldt sikker starttilladelse (baseret på |