Der var mere end fulde huse, da Dakar Event 2007 løb
af stablen lørdag aften på Halvandet i København.
Gæster fra hele landet var kommet – dels for at få
en hyggelig aften sammen med hundredvis af mennesker
med samme interesse, dels for at få ”sparket lidt
dæk”, men måske især for at opleve motorsports
ikonet Ove Andersson ”live” fra podiet i
”bivuakken”.
Og ingen blev skuffet. I et timelangt talkshow
berettede Toyotas motorsportschef gennem 25 år med
stor lune og en varm humor om ikke mindst sin egen
rallykarriere som aktiv kører. Det var i den
periode, fra midt i 1960’erne til midt i 1970’erne,
han opnåede sine store triumfer på den
internationale rallyscene.
I
perioden kørte Ove Andersson ikke kun VM-rallyes,
men der var også tid til at køre eksempelvis Rallye
Nordland, som tog udgangspunkt i Danmark.
Undervejs i talkshow’et mødte Ove Andersson Michael
Eisenberg, der selv som aktiv rallykører og i
tilsvarende Toyota racere havde dystet mod Ove
Andersson og hans daværende co-driver Arne Hertz.
Mens Michael Eisenberg fik lært det internationale
notesystem lærte Ove Andersson under sine besøg i
Danmark – hvordan man åbnede en flaske øl!
Det var de gode historier, parret med en seriøs
skildring af en enestående karriere, der gav en klar
oplevelse af Ove Andersson store bredde i karrieren.
Hans personlige venskab med Carlos Sainz, der forud
for deltagelsen i årets Dakar-rally havde berettet,
at man nærmere kunne sammenligne Safari rallyet med
Dakar rallyet end andre VM-rallyes. Og ikke mindst,
at Ove Andersson påpegede, at det nu ikke var fordi
Henrik Lundgaard var dansker, at han fik den store
support, der førte frem til danskerens EM-titel i
2000, men simpelthen fordi Henrik Lundgaard var en
fremragende rallykører og også fordi han var en god
organisator.
Henrik Lundgaard berettede i den sammenhæng om
vigtigheden af samarbejdet med Toyota Motorsport og
Ove Andersson. Hvor Lundgaard havde frygtet, at
Toyotas beslutningen om at trække sig ud af rally-VM
i 1999 ville have medført et afbræk i hans egen
karriere blev tingene modsat. Netop pga. Ove
Anderssons opbakning fik danskeren nu materiel
stillet til rådighed, så han kunne vinde først EM og
siden det uofficielle VM for privatanmeldte teams –
Teams Cup (2001).
”Det store problem for enhver motorsportsmand er, at
det koster penge at blive succesrig – og pengene får
man først, når man har opnået succes’en,” sagde Ove
Andersson. Det forhold kender han selv fra sin
aktive karriere og det har ligget under i hele hans
liv med motorsporten.
Foruden Ove Andersson mødte gæsterne også Jacob Glad
og hans team, der fortalte om det arbejde der lå bag
ved og indgik i sejren i Marocco Desert Storm
Challenge i efteråret, man oplevede tre af Jacob
Glads Land Rover rallybiler fra Marokko turen.
Og i helt konkret forstanddirekte fra Marokko ankom
Ivan Reedtz-Thott og Niels Heede Petersen og gav et
øjebliks indtryk af atmosfæren i årets Dakar rally.
De to tidligere Dakar-deltagere havde vendt deres
Mercedes Geländewagen præcis så betids, at de på tre
dage tilbagelagde de over 4000 kilometer fra Marokko
til København – og de kørte om bord på færgen i
Puttgarten præcis da de første gæster ankom til
Dakar Event.
”Det var lidt af et race at nå frem til Dakar Event,
men det var det værd,” smilede Ivan Reedtz-Thott.
Ivan Reedtz-Thotts team fra 2005 – den sidste gang
han deltog i Dakar rallyet – var også til stede
under Dakar Event. Team Bertelsen var mødt op med
tre rå racere, så gæsterne også hér kunne få et
håndgribeligt indtryk af det maskineri og ikke
mindst det udstyr, der benyttes, hvis man vil klare
sig væk fra alfarvej.
Selvom satelitforbindelserne ikke var ideelle på
grund af de usædvanlig hårde vejrforhold i
Mauretanien i de seneste dage fik gæsterne også en
direkte kontakt med folkene i ørkenen, da den
8-dobbelte Dakar-vinder Stephane Peterhansel ringede
og fortalte om årets Dakar-rally. ”I de kommende
dage gælder det om at holde et højt tempo, så tror
jeg fortsat at vi har en chance for at slå
Volkswagen,” sagde Stephane Peterhansel bl.a.
Omvendt fastslog VW Motorsportsdirektør Kris Nissen
– også via satelittelefon, at VW selvsagt var i en
rigtig god position med henblik på at vinde årets
Dakar-rally.
Anna demonstrerer her, hvor hurtig hun kan være på
hænderne. Vi må dog vente lidt med at se hende bag
rattet – hun er bare 10 måneder gammel. Foto: Vivi
Siiger
|