Mitsubishi vandt årets
Rallye Dakar. Og ikke nok med det. Den japanske
fabrik tog begge de to øverste podieplaceringer, da
den nu 9-dobbelte Dakar-vinder, Stephane Peterhansel
fra Frankrig sammen med co-driveren Jean-Paul
Cottret, også fra Frankrig scorede sejren i årets
maraton-rally foran sidste års vinderhold,
landsmændene Luc Alphand/Gilles Picard, ligeledes i
Mitsubishi. For Mitsubishi var triumfen dermed
total. Den japanske fabrik har nu vundet
Dakar-rallyet ialt 12 gange – de sidste 7 gange i
træk – og sejren kom i "jubilæums-året", for det var
i år 25. gang, at Mitsubishi deltog i verdens
hårdeste rally.
"Jeg var lykkelig over, at det lykkedes igen i
år," siger Stephane Peterhansel. "Jeg må indrømme,
at jeg var lidt nervøs lørdag morgen, for sidste år
var navigationen ikke let og vi mistede 20 minutter,
så jeg lagde forsigtigt ud."
Den strategi lykkedes og da Peterhansel nåede
målrampen efter søndagens korte etape på blot 93
kilometer var hans Mitsubishi Pajero Evolution
præcis 7 minutter og 26 sekunder foran
team-kammeraten Luc Alphands tilsvarende bil.
Mens Mitsubishi glæder sig over sejren i Rallye
Dakar forsøger VW Motorsportsdirektør, danskeren
Kris Nissen, at holde fanen højt. For selvom den
bedst placerede Volkswagen Race Touareg kom i mål
som nr. 4 – hvilket var to placeringer lavere end i
sidste års Dakar-rally – formåede Volswagen at vinde
10 ud af de ialt 15 etaper, alt imens Mitsubishi
ikke vandt en eneste.
"Vi ser tilbage på årets Dakar-rally med blandede
følelser," siger Kris Nissen. "Årets rally har givet
os en masse store øjeblikke, men rallyet efterlader
også en dyb skuffelse. VW har haft 10 fantastiske
dage, hvor vi vandt etaperne, fem dage, hvor vi
sluttede i toppen, men også en enkelt dag, hvor en
helt identisk fejl i motorens ventilstyring betød,
at begge vores højest placerede biler tabte så meget
tid, at de ikke havde en chance for at komme tilbage
og vinde løbet."
"Det var et fantastisk rally for mig selv og for
teamet," mener den tidligere dobbelte
rallyverdensmester, spanieren Carlos Sainz. "Jeg er
meget tilfreds med den udviklingen af Race
Touareg’en og den omstændighed, at Volkswagen har
kunne score 10 sejre i et stærkt varieret terræn
siger alt om bilernes styrke."
Den
danske MC-Kører, Marc Dullum, der var eneste danske
deltager i Dakar rallyet 2007, nåede målet i Dakar.
Han opnåede en placering som nr. 120 efter søndag at
være avanceret endnu en placering. Dullum deltog i
år i
|
|
|
|
Volkswagen vandt 10 ud
af Dakar rallyets ialt 15 etaper og den bedst
placerede VW Race Touareg, kørt af Mark Miller, kom
i mål som nr. 4 (billedet).
"Dakar" for fjerde gang. De tre af gangene har
han nået målrampen og en placering som nr. 120 er
rigtig pænt for en privat anmeldt deltager i et
rally, hvor det, at nå målet, i sig selv må betegnes
som en sejr.
Årets Dakar-rally var præget af et langt højere
sikkerhedsniveau end de forgående år. Løbsledelsen
havde i samarbejde med de lokale myndigheder
gennemført en intensiv "uddannelse" af befolkningen
i de områder, rallyet passerede. Der var indført
kraftige hastigheds begrænsninger med det formål at
hindre ulykker, som den, der i fjor kostede flere
tilskuere livet. Det bar frugt og ingen tilskuere
kom til skade i år.
To deltagere mistede imidlertid livet under
Dakar-rallyet. Den ene som konsekvens af et grimt
styrt ved høj fart, den anden ved et hjerteslag
under lørdagens transportetape efter dagens
hastighedsprøve – dvs. under lav fart og uden
direkte tilknytning til rallykørslen.
Slutstillingen i Rallye Dakar 2007:
1.
Stephane Peterhansel/Jean-Paul Cottret (FRA/FRA),
Mitsubishi Pajero Montero Evolution MPR13, 45t53m37s
2. Luc
Alphand/ Gilles Picard (FRA/FRA), Mitsubishi Pajero
Montero Evolution MPR13, 46t01m03s
3.
Jean-Louis Schlesser/Debron (FRA/FRA),
Schlesser-Ford, 47t27m34s
4. Mark
Miller/Ralph Pitchford (USA/USA), VW Race Touareg 2,
48t03m53s
5.
Hiroshi Masuoka/Pascal Maimon (JAP/FRA), Mitsubishi
Pajero Montero Evolution
MPR13,
48t38m08s
6. Nasser
Al Attiya/Allan Guehennec (QAT/FRA), BMW X3,
49t25m26s
7. Carlos
Sousa/Andreas Schulz (POR/GER), VW Race Touareg 2,
51t04m31s |
|
|
|
|