Inden årets Dakar
rally var der lagt op til tvekamp mellem Volkswagen
og Mitsubishi. I løbets første halvdel levede de to
fabriksteams helt op til forventningerne – men efter
en række tekniske problemer er Volkswagens
muligheder, når det handler om det overordnede
resultat, blever reduceret væsentligt. Og tvekampen
i rallyet er forvandlet til en ren intern dyst
mellem Mitsubishis to top-kørere, den 8-dobbelte
Dakar-vinder, Stephane Peterhansel, og sidste års
vinder, Luc Alphand. De to Mitsubishi Pajero’er er
helt alene i spidsen – og afstanden imellem dem er
blot seksethalvt minut. Spændingen i rallyet, som
afsluttes, når deltagerne på søndag kører over
målrampen i Dakar i Senegal, findes nu i den interne
tvekamp mellem Mitsubishi kørerne, som utvivlsomt
har fået strenge ordre til ikke at begå fejl i
forsøget på at besejre hinanden. Sidste år begik
netop Peterhansel en kørefejl i løbets sidste fase,
hvilket overdrog sejren til Alphand, mens veteranen
måtte lade sig nøje med 4.pladsen.
Hvis en lignende fejl begås i år, er der en helt
stribe kørere parat til at overtage topplaceringerne
– ikke mindst Volkswagens Mark Miller, der under
torsdagens 257 kilomter lange hastighedsprøve
avancerede til 5.pladsen. Miller er dog fortsat over
2 timer efter Peterhansel.
Alt imens Mitsubishi forsøger at holde et højt
tempo uden at oversatse, har Volkswagen et erklæret
mål: At vinde flest mulige etape sejre. Derfor var
det ikke overraskende, at Carlos Sainz, der førte
rallyet i dets første fase, tog førstepladsen på
torsdagens etape. Men i den samlede stilling er han
uendelig langt tilbage. Officielt ligger den
tidligere rallyverdensmester på 9.pladsen i rallyet
– men de 7 timer og 34 minutter, han er bagud, kan
på ingen måde indhentes.
Spændingen i rallyet ligger også et andet sted –
set med danske øjne. For spørgsmålet, alle stiller
lige nu, er: Vil VW’s Motorsportsdirektør, danskeren
Kris Nissen, få mulighed for at fortsætte endnu et
år med VW’s Dakar projekt. For selvom Nissen forud
for rallyet gang på gang har understreget, at det
først og fremmest gælder om at levere en god
motorsportsindsats og at kravet om sejr ikke
eksisterer (men målet naturligvis gør det) er det et
åbent spørgsmål, om VW’s ledelse fortsat vil have
den samme holdning.
Omvendt
er det i international motorsport på absolut
topniveau ofte set, at vejen til titlerne er meget
lang.
|
|
|
|
Amerikaneren Mark
Miller i VW Race Touareg avancerede til femtepladsen
i Dakar-rallyet efter torsdagens tredjesidste
regulære etape.
Og når man først er
der, sidder man solidt på toppen, hvad Mitsubishis
resultater siger alt om. Det er 25. gang den
japanske fabrik deltager i
Dakar rallyet – 11 gange har man vundet det – og
en sådan dominans er også svær at rokke ved.
Svaret på, om det vil lykkes Mitsubishi at score
sin 12. sejr – som i givet fald bliver den syvende i
træk – får vi på søndag i Dakar. Men svaret på, om
Volkswagen vil forsøge sig endnu engang, ligger
formentlig længere ude i fremtiden.
Hvad angår den danske MC-deltager i Dakar
rallyet, Marc Dullum, scorede han en placering som
nr. 123 på torsdagens etape og er i den samlede
stilling er han avanceret til 120. pladsen.
Fredag mødes deltagerne af snævre grusede spor på
vejen til Tambacounda. Ialt køres der 458 kilometer
etape hvoraf 260 kilometer er hastighedsprøve.
Stillingen i Rallye Dakar d. 18. januar 2007:
1.
Stephane Peterhansel/Jean-Paul Cottret (FRA/FRA),
Mitsubishi Pajero Montero Evolution MPR13, 40t42m34s
2. Luc
Alphand/ Gilles Picard (FRA/FRA), Mitsubishi Pajero
Montero Evolution MPR13, 40t49m03s
3.
Jean-Louis Schlesser/Debron (FRA/FRA),
Schlesser-Ford, 42t16m36s
4. Nasser
Al Attiya/Allan Guehennec (QAT/FRA), BMW X3,
42t40m38s
5. Mark
Miller/Ralph Pitchford (USA/USA), VW Race Touareg 2,
42t58m29s
6.
Hiroshi Masuoka/Pascal Maimon (JAP/FRA), Mitsubishi
Pajero Montero Evolution MPR13, 43t09m44s
7. Carlos
Sousa/Andreas Schulz (POR/GER), VW Race Touareg 2,
45t58m55s |
|
|
|
|