Det er i Sahara
ørkenen, Dakar rallyet afgøres. Meget tyder på, at
det også bliver tilfældet i årets udgave af det
berømte maraton-rally. På mandagens 9. etape blev
rollerne i spidsen af rallyet fuldstændig byttet om.
Efter søndagens etape var det sydafrikaneren Giniel
de Villiers, der førte an i sin VW Race Touareg.
Mandag brød VW-motoren imidlertid i brand og de
Villiers må se i øjnene, at chancen for et
topresultat i år på nuværende tidspunkt er lig nul.
Det samme må VW’s Motorsportsdirektør, danskeren
Kris Nissen. For nu er det Mitsubishi, der fører
Dakar-rallyet med den otte-dobbelte Dakar-vinder,
franskmanden Stephane Peterhansel i den førende
Pajero Evolution.
Og skulle det gå galt for Peterhansel – som
tilfældet var sidst i løbet i fjor – ligger
teamkammeraten, sidste års vinder, Luc Alphand, i
landsmandens baghjul. Blot 7 minutter og 50 sekunder
adskiller de to Mitsubishi’er i spidsen af rallyet.
Hos Volkswagen havde man måske nok på samme måde
håbet på, at skulle noget gå galt, ville der være en
anden Race Touareg parat til at tage over.
Men også Carlos Sainz, der har ført det meste af
Dakar-rallyet indtil servostyringen brød sammen
søndag, fik store vanskeligheder på mandagens etape.
Elektroniske problemer har sat ham så langt tilbage
i den samlede stilling, at det er utopisk at håbe på
et topresultat.
I dysten mellem Mitsubishi og Volkswagen er det
således ubetinget den japanske fabrik, der har fat i
den lange ende. Foruden Peterhansel på 1.pladsen og
Alphand på 2.pladsen ligger en anden tidligere
Dakar-vinder, Hiroshi Masuoka, på 5.pladsen. Først
derefter kommer den bedst placerede Volkswagen. Den
køres af amerikaneren Mark Miller.
Miller er
nu den eneste VW-kører med en reel mulighed for at
tage sejren. Han er 2 timer og 14 minutter efter
Peterhansel og det er sædvanligvis ikke en total
katastrofe i Dakar-rallyet. Problemet er blot, at
dér, hvor man normalt kan vinde meget tid, er i
Sahara ørkenen, og den er der ikke så mange
kilometer tilbage i.