”Et godt
team-arbejde er vejen til succes i Dakar rallyet,”
fastslår sydafrikaneren Giniel de Villiers, der
sammen med co-driveren Dirk von Zitsewits bragte
deres VW Race Touareg i mål på 1.pladsen i søndagens
ekstremt hårde genstart på årets udgave af den
berømte ørkenrally.
Lørdag var pausedag i rallyet og søndag startede
deltagerne ud med fornyet energi. Det var også
nødvendigt, for den næsten 600 kilometer lange
hastighedsprøve, der udgjorde stort set hele
søndagens etape, var den hårdeste indtil videre.
Etapen gik gennem den stærkt udfordrende og golde
stenørken med lave bjergpartier i området sydøst for
Atâr i Mauretanien og videre gennem meget krævende
sandørken med kolossale klitter samt lange
strækninger med det såkaldte kamelgræs.
Vanskeligheden ved
kamelgræs, som typisk vokser i sand, er de kraftige
rødder, der gemmer sig under overfladen kombineret
med et uendelig stort antal vækster. Deltagerne har
ofte kun én mulighed for at komme hurtigt henover
den slags terræn: Det er ligepå og hårdt - og det
slår hårdt op igennem hjulophæng og er en voldsom
belastning for maskinel såvel som kørere.
Med sejren på søndagens
etape udbyggede De Villiers sit forspring i Dakar
rallyet. Hans teamkammerat, spanieren Carlos Sainz,
som har ført store dele af rallyet, fik søndag
problemer med servostyringen. Derved blev den store
VW Race Touareg næsten umulig at manøvrere i det
vanskelige terræn. Intet under, at spanieren over en
strækning på 600 kilometer mistede en times tid - og
samtidig blev sat to placeringer tilbage, til en
4.plads. Problemet viser, som VW Motorsports danske
teamchef også i weekenden udtrykte det:
”Vi er kun halvvejs. Men
sædvanligvis er vi hurtige i rallyets første og
sidste del. Står vi distancen gennem Mauretanien,
har vi en realistisk chance for at vinde. Det er
umuligt at forudse alle de problemer, vi kan blive
udsat for undervejs.”
Tilsvarende er man også
meget realistisk hos rivalen Mitsubishi. Den
8-dobbelte Dakar vinder, Stephane Peterhansel, der
søndag sluttede etapen som nr. 2, siger:
Lørdag var pausedag i
Dakar-rallyet. Billedet viser Mitsubishi lejren i
Atâr.
|
|
|
|
Stephane Peterhansel
er nu på 2. pladsen i rallye Dakar.
”Det er i de næste par dage,
vi skal genvinde det forspring, Volkswagen har fået.
De kører meget, meget stærkt og satser hårdt. Måske
har vi en chance, hvis de begår fejl i et terræn,
hvor vi normalt er stærke.”
Selvom Peterhansel var fast
besluttet på at sætte tempoet meget højt, betød
2.pladsen søndag, at han tabte terræn i forhold til
den førende De Villiers. Men tilsvarende betød
Sainz’s problemer, at Peterhansel avancerede til
2.pladsen. Der er nu en halv time mellem Peterhansel
og De Villiers.
Men franskmanden får altså
chancen igen mandag. Terræn’et hér minder meget om
det, deltagerne kørte igennem søndag. På nær 3
kilometer er hele etapen hastighedsprøve, men prøven
er små 100 kilometer kortere end søndagens test og
dermed knap så krævende.
Deltagerne i årets Dakar rally
når målrampen i Senegal på søndag d. 21. Januar.
Stillingen i Rallye Dakar d.
14. januar 2007:
1. Giniel de Villiers/Dirk von
Zitzewitz (SA/GER), VW Race Touareg 2, 27t35m53s
2. Stephane Peterhansel/Jean-Paul
Cottret (FRA/FRA), Mitsubishi Pajero Montero
Evolution MPR13, 28t07m06s
3. Luc Alphand/ Gilles Picard
(FRA/FRA), Mitsubishi Pajero Montero Evolution
MPR13, 28t18m57s
4. Carlos Sainz/Michel Périn
(SPA/FRA), VW Race Touareg 2, 28t41m44s
5. Nasser Al Attiya/Allan
Guehennec (QAT/FRA), BMW X3, 29t20m07s
6. Jean-Louis Schlesser/Debron
(FRA/FRA), Schlesser-Ford, 29t36m52s
7. Mark Miller/Ralph Pitchford
(USA/USA), VW Race Touareg 2 29t53m54s
8. Hiroshi Masuoki/Pascal
Maimon (JAP/FRA), Mitsubishi Pajero Montero
Evolution MPR13, 30t16m26s |
|
|
|
|