Deltagerne i årets
Rallye Dakar, der startede lørdag i Lissabon, er
nået til Afrika. Mandag begav de sig ud på rallyets
tredje etape, som fandt sted i Marokko. 648
kilometer ialt, hvoraf de 252 kilometer var reel
hastighedsprøve. I topstriden er kampen ekstrem
tæt. Som ventet overtog Volkswagens fabriksteam
under ledelse af VW Motorsportsdirektør, danskeren
Kris Nissen føringen i rallyet – også i fjor var VW
meget stærk i denne indledende fase af løbet. Men
kun 6 minutter adskiller den førende VW Race Touareg
2, kørt af den tidligere dobbelte
rallyverdensmester, spanieren Carlos Sainz, fra den
bedst placerede Mitsubishi Pajero Montero Evolution,
der køres af den tidligere 8-dobbelte Dakar-vinder,
franskmanden Stephane Peterhansel.
Peterhansel lever dermed op til sin status som
storfavorit. Efter en lidt tøvende start på rallyet,
har han sat tempoet i vejret – men ikke mere end han
på prøven i Marokko nøjedes med tredjepladsen. Han
var dog blot tre minutter langsommere end den
vindende Volkswagen, som ikke blev kørt af Sainz,
men derimod sidste års nr. 2 i Dakar-rallyet,
sydafrikaneren Giniel de Villiers.
Sidste års vinder af Dakar-rallyet, den tidligere
alpine skiløber Luc Alphand, blev i sin Mitsubishi
Pajero nr. 4 på mandagens etape og avancerede dermed
i den samlede stilling til en placering som nr. 8.
Han tabte 11 minutter på rallyets første dag på
grund af en punktering.
Den tidligere Dakar-rally vinder, japaneren
Hiroshi Masuoka i Mitsubishi Pajero viste på
rallyets tredje dag, at han bestemt ikke må
underkendes i år. Han førte en stor del af mandagens
hastighedsprøve, men sluttede dog prøven på 7.
pladsen – og avancerede dermed til en samlet 6.plads
i rallyet blot 11 minutter efter den førende VW.
Imidlertid er der bred enighed om at det først er
når man kommer frem til Sahara ørkenen, at fårene
bliver skilt fra bukkene. Det er ikke overraskende,
at Sainz er hurtig i et terræn, der på mange måder
minder om det, han kender fra normal rallykørsel.
"Husk på," siger Kris
Nissen. "Vi er dårlig nok kommet i gang endnu –
rallyet er 8000 kilometer langt og det er først, når
vi passerer målrampen i Dakar d. 21. Januar, at det
virkelig tæller."
|
|
|
|
Den
japanske Mitsubishi kører, Hiroshi Masuoki,
dokumenterede mandag, at man godt kan regne med ham
i topstriden i årets Dakar-rally. Han førte en del
af dagens hastighedsprøve og rykkede sammenlagt op
på 6.pladsen.
Det understreges af Stephane Peterhansel:
"Det er ude i ørkenen vi har den virkelige
styrke. Men VW har lært hurtigt – lidt for hurtigt,"
siger han med et smil. "men vi har forbedret
Pajero’en på en lang række punkter, så vi er fortsat
meget konkurrencedygtige."
Stillingen i Rallye Dakar d. 8. januar 2007:
1. Carlos
Sainz/Michel Périn (SPA/FRA), VW Race Touareg 2,
5t09m19s
2. Giniel
de Villiers/Dirk von Zitzewitz (SA/GER), VW Race
Touareg 2, 5t10m21s
3. Carlos
Sousa/Andreas Schulz (POR/GER), VW Race Touareg 2,
5t13m45s
4.
Stephane Peterhansel/Jean-Paul Cottret (FRA/FRA),
Mitsubishi Pajero Montero Evolution MPR13, 5t15m22s
5. Mark
Miller/Ralph Pitchford (USA/USA), VW Race Touareg 2,
5t18m31s
6.
Hiroshi Masuoki/Pascal Maimon (JAP/FRA), Mitsubishi
Pajero Montero Evolution MPR13, 5t20m36s
7. Joan "Nani"
Roma/Lucas Senra Cruz(SPA/SPA), Mitsubishi Pajero
Montero Evolution MPR13, 5t20m56s
8. Luc
Alphand/ Gilles Picard (FRA/FRA), Mitsubishi Pajero
Montero Evolution MPR13, 5t21m18s |
|
|
|
|