I dag, søndag d. 4. januar 2015, går starten på
”Rallye Dakar”, eller blot ”Dakar”, som rallyet blot
kaldes i respekt for sin lange historie og ikke
mindst sit ophav. Mange mennesker kalder fortsat
rallyet ”Paris-Dakar”, men det er mange år siden at
den betegnelse havde bund i det, der rent faktisk
fandt sted.
2015-udgaven af en af verdens allerstørste
motorsports udfordringer er også tro imod sit ophav,
godt bakket op af deltagerne, for Peugeot, der
første gang debuterede i Dakar i 1987 (med sejr –
som siden blev til fire i træk) gør comeback, og
dermed får det berømte rally en ny og tiltrængt
saltvandsindsprøjtning, efter at der ikke reelt har
været fabriksdeltagelse siden Volkswagen forlod
scenen for fire år siden.
Fortsat i Sydamerika
I 2008 blev rallyet udsat for terrortrusler, syv
militære vagtposter blev dræbt, og arrangørerne var
tvunget til at flytte rallyet væk fra den
traditionelle rute gennem Sahara og omegn. Det blev
Sydamerika, valget faldt på, og hér blomstrede Dakar
op på ny, med endnu mere varierede udfordringer end
dem, Afrika kunne byde på. Hvis man ser bort fra den
eventyrlige og romantiske forestilling om Afrika,
var flytningen til Sydamerika ikke det værste, der
kunne ske. Tværtimod.
I Sydamerika mødes deltagerne, der i år tæller 406
køretøjer, af sandørken med klitter, der i størrelse
langt overgår de afrikanske, af stenede
højhastighedsspor, af snoede uvejsomme bjergpas, af
stenørken og ikke mindst kolossale højde- og
temperaturforskelle, når rallyet passerer de
legendariske Andesbjerge. I år er ruten cirka 9300
kilometer, men man taler ikke længere om en bestemt
rute, for de tre kategorier, biler, motorcykler og
lastbiler kører mange steder undervejs af hver sin
rute, som er optimeret i forhold til de
forskelligartede køretøjer. Derved bliver
udfordringen for hver kategori endnu større.
Peterhansel skifter bil
I fjor sikrede spanieren Nani Roma sig en noget
kontroversiel sejr, da hans team-kammerat i MINI
teamet, den 11-dobbelte Dakar-vinder Stéphane
Peterhansel fik ordre om at lade Roma vinde (læs
om sidste års Dakar hér >>>). Ikke så mærkeligt,
at Peterhansel omgående tog imod tilbuddet om at
køre for sit hjemlands bilmærke, Peugeot, da den
franske bilgigant besluttede at gøre comeback i
Dakar.
Derfor er det helt usandsynligt, at en tilsvarende
situation kommer til at finde sted igen i år. Det
bliver ganske enkelt en intensiv dyst fra start til
mål mellem det semi-fabriksstøttede MINI-team og
debutanterne fra Peugeot. Selvom spanieren Carlos
Sainz, der vandt Dakar i 2010 for VW, har udnævnt
2015 til at være et test-år, skulle man kende
Peugeot og fabrikkens motorsportstradition meget
dårlig, hvis ikke de er fuldt konkurrencedygtige,
præcis som i 1987, hvor Ari Vatanen sejrede i en
Peugeot 205 T16.
Lineup’et er følgende:
MINI med firehjulstræk
For MINI er Nani Roma naturligt nr. 1. Han har den
erfarne Michel Périn ved sin side, men det er
tvivlsomt om de har hurtigheden til at vinde på ny.
Ikke mindst fordi den endnu mere erfarne Nasser
Al-Attiyah (2011 vinder for VW) var meget hurtig i
fjor. Han er med igen i år og hvis man undgår fejl,
er manden fra Qatar absolut storfavorit.
MINI indsatsen er fordelt på tre individuelle teams,
der dog i praksis kører under samme hat: Roma,
Orlando Terranova (Argentina) og polakken Krzysztof
Holowczyc deltager for Monster Energy Rally Raid
Team mens Nasser Al-Attiyah kører for sit
selv-finansierede Qatar Rally Team. X-raid-teamet
inkluderer fem kørere, der ikke tidligere for alvor
har markeret sig på topplan.
Bilerne, der køres med, kaldes MINI All4 og er
specialbyggede firehjulstrukne prototyper baseret på
de BMW X3 CC, teamet tidligere anvendte i off-road
rallysporten.
Peugeot med baghjulstræk
Peugeot kommer til start med tre såkaldte 2008 DKR,
som det franske team har testet intensivt i perioden
frem til Dakar-starten. Franskmændene satser stort
og har til opgaven foruden Stéphane Peterhansel og
Carlos Sainz også hyret den populære 5-dobbelte
Dakar-vinder på motorcykel, Cyril Despres. En række
bilkørere, har tidligere gjort sig godt på
motorcykel. Peterhansel er det bedste eksempel – han
vandt seks gange på motorcykel inden han fortsatte
sejrsrækken med fire hjul under sig.
Efter Peugeots seneste testkørsler, som fandt sted i
Marokko, fastslog Peterhansel, at han aldrig havde
kørt en hurtigere bil. Det er ikke mindst
interessant, fordi Peugeot med 2008 DKR har valgt
samme koncept som amerikaneren Robby Gordon med de
spektakulære Hummer: Baghjulstræk fremfor
firehjulstræk.
Konceptet har flere fordele: Det gør det muligt at
køre med meget store hjul (næsten 1 meter i
diameter), det er enklere, bilen bliver mere
kompakt. Og læg i den forbindelse mærke til det
visuelle udtryk: Der er ikke meget almindelig 2008
over DKR-modellen, men måske en god portion
fremtidsvisioner. Bilen ser i alle tilfælde
fantastisk ud.
Outsidere
A-pro-pos Robby Gordon. Amerikaneren er hvert år
udtryk for den ultimative spektakulære indgang til
Dakar. Han er hurtig, når tingene flasker sig for
ham. Han er lidt af en multikunstner bag et rat (har
også kørt Indycar), og et eller andet sted forventer
alle, at det må da lykkes ham at vinde et Dakar på
et eller andet tidspunkt.
En anden outsider er den tidligere Dakar-vinder
(2009), sydafrikaneren Giniel de Villiers. Også i år
kører han en semi-privat anmeldt Toyota, bakket op
af Toyota i Sydafrika. Han har før kunnet vinde,
hvorfor ikke igen?
Motorcyklernes eget liv
Med Cyril Despres ude af MC-kategorien, kunne man
frygte, at pusten går lidt at konkurrencen, for
traditionelt har det været Despres og rivalen Marc
Coma, der dystede om sejren (de to har på skift
vundet samtlige Dakar siden 2005). Men bemærk især
Joan Barreda, der på Honda skal forsøge at fravriste
Coma KTM’s dominans. Det kan være svært, for Coma er
fænomenal. Omvendt er det svært for MC-giganten
Honda på ny at acceptere, at i ørkensandet er den
lille østrigske KTM fabrik den bedste. Det bliver
meget spændende at se om japanerne har et trick godt
gemt i ærmet.
Foruden Coma og Barreda er andre topnavne i
MC-kategorien: Olivier Pain på Yamaha, blev nr. 3 i
fjor og deltager igen for den japanske fabrik.
Desuden Jordi Villadoms og Sunderland (KTM),
Rodrigues, Golcalves, Israel og den portugisiske
pige, Laia Sanz, alle på Honda.
Traditionelt deltager Pål Anders Ullevålseter fra
Norge i Dakar, men han havde i år lyst til at
genopleve eventyret i Afrika og kører for øjeblikket
Africa Eco Race, som er en slags amatørudgave af
Dakar (kan i øvrigt ligesom Dakar følges hver aften
på Eurosport).
Danske Jes Munk er med igen
Danske Jes Munk er med i Dakar igen: Danskeren, der
tidligere har forsøgt sig på motorcykel og fuldførte
Dakar i 2012 forklarer: ”Jeg var ude for et grimt
uheld i Frankrig i sommeren 2012 ved et løb og lå 12
dage i koma. Jeg havde beskadiget lever, milt,
lunger og havde også grimt brud i hovedet – 60 brud
ialt. I to år har jeg været på konstant
genoptræning, men min hukommelse er ikke hvad den
har været mht. navigation og derfor kører jeg nu på
fire hjul med navigatør ved min side. Jeg er startet
i år (2014) i T3-klassen i en buggy fra Polaris. Jeg
skulle egentlig blot være testkører, men fandt ud af
jeg godt kan styre sådan en i en ørken. Det gik
hverken værre eller bedre end at vi vandt det
officiel FIA T3 VM suverænt i FIA.”
I samme Polaris deltager Jes Munk i dette års Dakar.
Han er en herre med hård på brystet, for at sige det
mildt – 44 år gammel i øvrigt.
2015 udgaven
Ruterne i det 37. Dakar går i år fra Buenos Aires i
Argentina via Chile og Bolivia tilbage til Buenos
Aires, d. 18. januar er det hele forbi.
Hér på Motorsiden.dk følger vi op på rallyet henad
vejen og Dakar kan som sædvanlig følges på
Eurosport.
Se de daglige udsendelsesplaner hér >>>.
Jes Munk
gennemførte Dakar i 2012 på 2 hjul (ovenfor). I år
er han med igen på 4 hjul (billedet nedenfor) efter
den voldsomme ulykke senere på året i 2012. |