- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Peugeots Dakar-våben: Tre baghjulstrukne 2008 DKR og feltets bedste kører-lineup.


Dakar 2015: Gigant dyst i vente mellem MINI og Peugeot


Af Søren Clauding – 4. januar 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I dag, søndag d. 4. januar 2015, går starten på ”Rallye Dakar”, eller blot ”Dakar”, som rallyet blot kaldes i respekt for sin lange historie og ikke mindst sit ophav. Mange mennesker kalder fortsat rallyet ”Paris-Dakar”, men det er mange år siden at den betegnelse havde bund i det, der rent faktisk fandt sted.

 

2015-udgaven af en af verdens allerstørste motorsports udfordringer er også tro imod sit ophav, godt bakket op af deltagerne, for Peugeot, der første gang debuterede i Dakar i 1987 (med sejr – som siden blev til fire i træk) gør comeback, og dermed får det berømte rally en ny og tiltrængt saltvandsindsprøjtning, efter at der ikke reelt har været fabriksdeltagelse siden Volkswagen forlod scenen for fire år siden.

 

Fortsat i Sydamerika

I 2008 blev rallyet udsat for terrortrusler, syv militære vagtposter blev dræbt, og arrangørerne var tvunget til at flytte rallyet væk fra den traditionelle rute gennem Sahara og omegn. Det blev Sydamerika, valget faldt på, og hér blomstrede Dakar op på ny, med endnu mere varierede udfordringer end dem, Afrika kunne byde på. Hvis man ser bort fra den eventyrlige og romantiske forestilling om Afrika, var flytningen til Sydamerika ikke det værste, der kunne ske. Tværtimod.

 

I Sydamerika mødes deltagerne, der i år tæller 406 køretøjer, af sandørken med klitter, der i størrelse langt overgår de afrikanske, af stenede højhastighedsspor, af snoede uvejsomme bjergpas, af stenørken og ikke mindst kolossale højde- og temperaturforskelle, når rallyet passerer de legendariske Andesbjerge. I år er ruten cirka 9300 kilometer, men man taler ikke længere om en bestemt rute, for de tre kategorier, biler, motorcykler og lastbiler kører mange steder undervejs af hver sin rute, som er optimeret i forhold til de forskelligartede køretøjer. Derved bliver udfordringen for hver kategori endnu større.

 

Peterhansel skifter bil

I fjor sikrede spanieren Nani Roma sig en noget kontroversiel sejr, da hans team-kammerat i MINI teamet, den 11-dobbelte Dakar-vinder Stéphane Peterhansel fik ordre om at lade Roma vinde (læs om sidste års Dakar hér >>>). Ikke så mærkeligt, at Peterhansel omgående tog imod tilbuddet om at køre for sit hjemlands bilmærke, Peugeot, da den franske bilgigant besluttede at gøre comeback i Dakar.

 

Derfor er det helt usandsynligt, at en tilsvarende situation kommer til at finde sted igen i år. Det bliver ganske enkelt en intensiv dyst fra start til mål mellem det semi-fabriksstøttede MINI-team og debutanterne fra Peugeot. Selvom spanieren Carlos Sainz, der vandt Dakar i 2010 for VW, har udnævnt 2015 til at være et test-år, skulle man kende Peugeot og fabrikkens motorsportstradition meget dårlig, hvis ikke de er fuldt konkurrencedygtige, præcis som i 1987, hvor Ari Vatanen sejrede i en Peugeot 205 T16.

 

Lineup’et er følgende:

 

MINI med firehjulstræk

For MINI er Nani Roma naturligt nr. 1. Han har den erfarne Michel Périn ved sin side, men det er tvivlsomt om de har hurtigheden til at vinde på ny. Ikke mindst fordi den endnu mere erfarne Nasser Al-Attiyah (2011 vinder for VW) var meget hurtig i fjor. Han er med igen i år og hvis man undgår fejl, er manden fra Qatar absolut storfavorit.

 

MINI indsatsen er fordelt på tre individuelle teams, der dog i praksis kører under samme hat: Roma, Orlando Terranova (Argentina) og polakken Krzysztof Holowczyc deltager for Monster Energy Rally Raid Team mens Nasser Al-Attiyah kører for sit selv-finansierede Qatar Rally Team. X-raid-teamet inkluderer fem kørere, der ikke tidligere for alvor har markeret sig på topplan.

 

Bilerne, der køres med, kaldes MINI All4 og er specialbyggede firehjulstrukne prototyper baseret på de BMW X3 CC, teamet tidligere anvendte i off-road rallysporten.

 

Peugeot med baghjulstræk

Peugeot kommer til start med tre såkaldte 2008 DKR, som det franske team har testet intensivt i perioden frem til Dakar-starten. Franskmændene satser stort og har til opgaven foruden Stéphane Peterhansel og Carlos Sainz også hyret den populære 5-dobbelte Dakar-vinder på motorcykel, Cyril Despres. En række bilkørere, har tidligere gjort sig godt på motorcykel. Peterhansel er det bedste eksempel – han vandt seks gange på motorcykel inden han fortsatte sejrsrækken med fire hjul under sig.

 

Efter Peugeots seneste testkørsler, som fandt sted i Marokko, fastslog Peterhansel, at han aldrig havde kørt en hurtigere bil. Det er ikke mindst interessant, fordi Peugeot med 2008 DKR har valgt samme koncept som amerikaneren Robby Gordon med de spektakulære Hummer: Baghjulstræk fremfor firehjulstræk.

 

Konceptet har flere fordele: Det gør det muligt at køre med meget store hjul (næsten 1 meter i diameter), det er enklere, bilen bliver mere kompakt. Og læg i den forbindelse mærke til det visuelle udtryk: Der er ikke meget almindelig 2008 over DKR-modellen, men måske en god portion fremtidsvisioner. Bilen ser i alle tilfælde fantastisk ud.

 

Outsidere

A-pro-pos Robby Gordon. Amerikaneren er hvert år udtryk for den ultimative spektakulære indgang til Dakar. Han er hurtig, når tingene flasker sig for ham. Han er lidt af en multikunstner bag et rat (har også kørt Indycar), og et eller andet sted forventer alle, at det må da lykkes ham at vinde et Dakar på et eller andet tidspunkt.

 

En anden outsider er den tidligere Dakar-vinder (2009), sydafrikaneren Giniel de Villiers. Også i år kører han en semi-privat anmeldt Toyota, bakket op af Toyota i Sydafrika. Han har før kunnet vinde, hvorfor ikke igen?

 

Motorcyklernes eget liv

Med Cyril Despres ude af MC-kategorien, kunne man frygte, at pusten går lidt at konkurrencen, for traditionelt har det været Despres og rivalen Marc Coma, der dystede om sejren (de to har på skift vundet samtlige Dakar siden 2005). Men bemærk især Joan Barreda, der på Honda skal forsøge at fravriste Coma KTM’s dominans. Det kan være svært, for Coma er fænomenal. Omvendt er det svært for MC-giganten Honda på ny at acceptere, at i ørkensandet er den lille østrigske KTM fabrik den bedste. Det bliver meget spændende at se om japanerne har et trick godt gemt i ærmet.

 

Foruden Coma og Barreda er andre topnavne i MC-kategorien: Olivier Pain på Yamaha, blev nr. 3 i fjor og deltager igen for den japanske fabrik. Desuden Jordi Villadoms og Sunderland (KTM), Rodrigues, Golcalves, Israel og den portugisiske pige, Laia Sanz, alle på Honda.

 

Traditionelt deltager Pål Anders Ullevålseter fra Norge i Dakar, men han havde i år lyst til at genopleve eventyret i Afrika og kører for øjeblikket Africa Eco Race, som er en slags amatørudgave af Dakar (kan i øvrigt ligesom Dakar følges hver aften på Eurosport).

 

Danske Jes Munk er med igen

Danske Jes Munk er med i Dakar igen: Danskeren, der tidligere har forsøgt sig på motorcykel og fuldførte Dakar i 2012 forklarer: ”Jeg var ude for et grimt uheld i Frankrig i sommeren 2012 ved et løb og lå 12 dage i koma. Jeg havde beskadiget lever, milt, lunger og havde også grimt brud i hovedet – 60 brud ialt. I to år har jeg været på konstant genoptræning, men min hukommelse er ikke hvad den har været mht. navigation og derfor kører jeg nu på fire hjul med navigatør ved min side. Jeg er startet i år (2014) i T3-klassen i en buggy fra Polaris. Jeg skulle egentlig blot være testkører, men fandt ud af jeg godt kan styre sådan en i en ørken. Det gik hverken værre eller bedre end at vi vandt det officiel FIA T3 VM suverænt i FIA.”

 

I samme Polaris deltager Jes Munk i dette års Dakar. Han er en herre med hård på brystet, for at sige det mildt – 44 år gammel i øvrigt.

 

2015 udgaven

Ruterne i det 37. Dakar går i år fra Buenos Aires i Argentina via Chile og Bolivia tilbage til Buenos Aires, d. 18. januar er det hele forbi.

 

Hér på Motorsiden.dk følger vi op på rallyet henad vejen og Dakar kan som sædvanlig følges på Eurosport. Se de daglige udsendelsesplaner hér >>>.


Jes Munk gennemførte Dakar i 2012 på 2 hjul (ovenfor). I år er han med igen på 4 hjul (billedet nedenfor) efter den voldsomme ulykke senere på året i 2012.

Nani Roma vandt Dakar i fjor - det var MINI's tredje sejr i det berømte rally.

 

Terranova (nedenfor) er også med i år.

 

Stéphane Peterhansel har ét mål i årets Dakar: Sejr nr. 12.

 

Nasser Al-Attiyah har vundet før og ved hvordan man gør.

 

Robby Gordan startede i sin store Hummer dette års Dakar ligeså spektakulært som han plejer.

 

Carlos Sainz kører Peugeot 2008 DKR i år. Han har kørt 2-hjulstrækkere de sidste tå gange.

 

Cyril Despres er skiftet fra MC til bil og kører Peugeot.

 

Giniel de Villiers blev 3'er i fjor og har vundet før. Han kører påny i Toyota.

 

Marc Coma er stor-storfavorit til sejren i MC-kategorien efter at Despres er skiftet til 4 hjul.

 

Joan Barreda er den stærkeste af rivalerne fra Honda.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt