- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nasser Al-Attiyah kørte sin firehjulstrukne MINI fejlfrit gennem årets Dakar og tog en suveræn sejr.


2015 Dakar - Dag 13: Favoritterne sejre


Af Søren Clauding – 17. januar 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dakar 2015 er forbi. Deltagerne har tilbagelagt over 9000 kilometer fordelt over 13 etaper og man kan hurtigt fastslå, at årets udgave af verdens mest berømte maraton-rally stillede dem overfor hidtil usete udfordringer.  For første gang nogensinde blev der afviklet hastighedsprøver i over 4 kilometers højde. Alligevel blev det favoritterne, der sejrede. I bund og grund ikke så mærkeligt, for erfaring betyder rigtig meget i så krævende et rally.

 

Nasser Al-Attiyah kørte sin MINI til sejr i bil-kategorien. Han dominerede rallyet fra løbets første fase, han begik ingen fejl undervejs, og hans MINI fungerede upåklageligt – mere end man kan sige om sidste års vinder, Nani Romas identiske bil. Roma var i praksis ude af rallyet allerede få kilometer inde på den første hastighedsprøve. Siden fortsatte han og satte det hele overstyr i onsdags, da han total-knuste sin MINI. Det var næppe populært.

 

Duellen ændrede karakter

Det, man på forhånd havde forventet kunne være blevet en dyst mellem debutanterne fra Peugeot og det sejrsvante MINI-team, viste sig hurtigt i stedet at blive en kamp mellem MINI og de regional-anmeldte Toyota’er, hvor den hurtigste af dem blev kørt af den tidligere Dakar-vinder, Giniel de Villiers fra Toyota i Sydafrika. Indtil De Villiers begik en skelsættende navigationsfejl, var der sjældent mere end en halv snes minutter mellem de to. Siden handlede det for sydafrikaneren blot om at holde sig i nærheden, såfremt multitalentet fra Qatar skulle få problemer i spidsen.

 

Det fik han ikke, og på den allersidste etape var mulighederne for at sætte en eventuel sejr over styr elimineret efter blot 34 kilometer. Vejrguderne havde nemlig besluttet sig for, at drukne deltagerne i tropisk regn, hastighedsprøven var ufremkommelig og arrangørerne anså det for meningsløst, at forsøge at gennemføre den 174 kilometer lange prøve, inden de sidste 142 kilometer transportetape til det målrampen i Buenos Aires.

 

Gordons etapesejr

Derved fik den udholdende Robby Gordon alligevel en etapesejr, for han var forrest, da rallyet blev standset – men sammenlagt betød utallige problemer undervejs, at han måtte lade sig nøje med 19. pladsen 7 timer og 48 minutter efter den vindende Al-Attiyah. Men hans kørsel og ikke mindst den orangefarvede Hummer, der nu er døbt ”Gordini”, er spektakulær. Vi kan ikke undvære ham.

 

Peugeot fik ikke et hjul til jorden i deres debutrally. De var ikke på noget tidspunkt hurtige nok til at kunne matche MINI og Toyota bilerne. Man vidste på forhånd, at træningen var beskeden og det er da heller ikke lang tid forinden, at den franske fabrik, som vandt fire Dakar-sejre for 25 år siden, bekendtgjorde, at man nu ville satse på Dakar.

 

Peugeot’erne er baghjulstrukne og det tekniske koncept viste sig ikke overbevisende i årets rally. Men hvem ved, hvad de kan udvikle det til over det kommende år. Stephane Peterhansel nåede målrampen som nr. 11, mere end 5 timer efter den vindende MINI, Despres skulle først lære at køre bil, men det gik bedre og bedre undervejs, og Carlos Sainz rullede ud af rallyet med en totalskadet 2008 DKR.

 

Nr. 3 i Dakar blev polakken Krzysztof Holowczyc i MINI, han kørte et uproblematisk og stabilt rally og 3. pladsen var ligeså fortjent som Al-Attiyah og Villiers 1. og 2. plads.

 

Jes Munk kom i mål og blev 2'er k klassen

Dansk Jes Munk fik sagen for i år. Han havde bunker af problemer undervejs, men vandt klassesejr flere gange, når tingene fungerede, og hans 55. plads i generalklassementet genspejler ikke hans indsats. Men i en lille bil med beskeden effekt og sit helt eget setup er det, at fuldføre et Dakar, i sig selv en enestående præstation, som i øvrigt i T3-klassen rakte til en fornem 2. plads. Havde det ikke været for nedbrudt gearkasse på 5. etape havde klassesejren været en realitet. Stort tillykke herfra.

 

Coma vandt som ventet

I MC-kategorien var det efterhånden ingen overraskelse, at sejren ville gå til den nu 5-dobbelte Dakar-vinder Marc Coma på KTM. Motorcykelkørerne fik lov til at køre 101 kilometer i det opkørte terræn i dag, så den afsluttende udfordring var større end bilernes. Det vendte dog ikke op og ned på totalbilledet: Coma var undervejs i rallyet ikke bare ligeså hurtig som udfordreren fra Honda, hans spanske landsmand Joan Barreda Bort, han var også i stand til at køre stort set problemløst gennem de mange kilometer.

 

I løbets sidste fase blev der lagt lidt pres på fra Paulo Goncalves, også på Honda, men materiellet svigtede, han måtte  bytte motor, fik straftid og var i mål 16 minutter og 53 sekunder efter Coma.

 

Nr. 3 uden erfaring

På tredjepladsen fulgte en kører, som dokumenterede, at selv med beskeden erfaring kan man fuldføre et Dakar og slutte i toppen – noget som de færreste nogensinde har opnået. Australske Toby Price debuterede i det berømte maratonrally i år og kørte siden sin KTM ind på 3. pladsen, blot 23 minutter efter Coma. Det er en kører, vi kan forvente os meget af i de kommende år, hvis han beslutter sig for at gøre Dakar til sit liv.

 

Det samme kan siges om chileneren Pablo Quintanilla, som på sin KTM kom i mål på 4. pladsen. Var han ikke blevet syg undervejs, ville han have fortsat dysten med sin gode ven fra Australien, og de to kunne let skulle have afgjort placeringerne på rallyets allersidste etape.

 

Kvinde i Top-10

Den lille opgave tilfaldt i stedet den spanske pige, 29-årige Laia Sanz i kamp med Ivan Jakes fra Slovakiet. Sanz havde i flere dage besat 8. pladsen, men Jakes var i samme periode hurtigst og selvom prøven blev forkortet i dag, var han så hurtig, at han havde passeret den kvindelige Honda-kører inden løbet blev afblæst i utide. Men en 9. plads er også suverænt godt for en kvindelig motorcykelkører. Også det tegner godt for fremtiden.

Nasser Al-Attiyah og Matthias Baumel var den perfekte kører-kombination i årets Dakar.

 

Giniel de Villiers kæmpede en brav kamp men måtte som i fjor affinde sig med 2. pladsen. Men hans nye Toyota Hilux var markant mere konkurrencedygtig end den, han hidtil har kørt.


Dakar 2015, Slutstillingen 17. januar:


Biler:

1. Nasser Al-Attiyah/Matthieu Baumel (QAT/FRA), MINI, 40t32m25s.

2. Giniel de Villiers/Dirk von Zitzewitz (ZAF/GER), Toyota, +35m34s.

3. Krzysztof Holowczyc/Xavier Panseri (POL/FRA), MINI, +1t32m01s.

4. Erik van Loon/Wouter Rosegaar (NLD), MINI, +3t01m52s.

5. Vladimir Vasilyev/Konstantin Zhiltsov (RUS), MINI, +3t12m41s.

6. Christian Lavielle/pascal Maimon (FRA), Toyota, +5t15m58s.

----

11. Stéphane Peterhansel/Jean Paul Cottret (FRA), Peugeot, +5t19m15s.

55. Jes Munk/Sebastien Delaunay (DEN/FRA), Polaris, +40t14m45s.

 

MC:

1. Marc Coma (SPA), KTM, 46t03m49s.

2. Paulo Goncalves (POR), Honda, +16m53s.

3. Toby Price (AUS), KTM, +23m14s.

4. Pablo Quintanilla (CHI), KTM, +38m38s.

5. Stefan Svitko (SVK), KTM, +44m17s.

6. Ruben Faria (POR), KTM, +1t57m50s.

7. David Casteau (FRA), KTM, +2t00m14s.

8. Ivan Jakes (SVK), KTM, +2t18m18s.

9. Laia Sanz (SPA), Honda, +2t19m37s.


Marc Coma tog sin femte Dakar-sejr. Han har tidligere vundet i 2006, 2009, 2011 og 1024.

 

Laia Sanz blev den første kvinde i MC-klassen i Top 10 nogensinde. Hun sluttede på en samlet 9. plads.

 

Det russiske Kamaz-hold bestående af Mardeev, Belyaev og Svistunov tog sejren i lastbilskategorien.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt