- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Marc Coma (på vej over saltsletten) kom helskindet gennem dagens strabadser og er nu nummer 1 i Dakar.


2015 Dakar - Dag 9: Coma i front


Af Søren Clauding – 12. januar 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Der blev vendt op og ned på tingen i mandagens 8. etape af årets Dakar. Det var den niende dag i verdens hårdeste off-road rally og i dag var det bilernes tur til at holde pause, mens motorcyklerne skulle kæmpe sig tilbage til Iquique i Chile efter at have overnattet uden service folk i Uyuni i Bolivia. Og det var dagen, hvor en ny mand tog føringen – nu er sidste års vinder, den 4-dobbelte Dakar sejrherre, Marc Coma, tilbage på den førsteplads, han kender så godt.

 

Da motorcyklerne nåede Iquigue var det også med en ny etape-sejrherre, idet den lokale Pablo Quintanilla vandt etapen – hans første etape-sejr i et Dakar nogensinde. Hans forspring var beskedne 11 sekunder, men en prøvesejr er en prøvesejr og forholdene, hvorunder Quintanilla vandt etapen, var usædvanlige og usædvanlig hårde.

 

Salt-helvede

I modsætning til i går, hvor ikke mindst den kolossale Uyuni saltslette – verdens største – lagde underlag til 100 kilometer af hastighedsetapen, havde det regnet. Og vådt salt er et noget usædvanligt underlag at køre på. Ikke desto mindre blev den del af etapen gennemført, men siden forkortede man prøven til 378 kilometer, fordi regnen havde gjort den sidste del af den første del ufremkommelig.

 

I forvejen var hastighedsetapen nemlig todelt, idet det sidste afsnit var 38 kilometer gennem den chilenske sandørken på vej ned mod Iquique. Men den første del, som alene fandt sted i Bolivia og i over 4 kilometers højde, blev altså skåret ned fra de oprindelige 472 kilometer til de nævnte 378. Siden fulgte så nogle hundrede kilometer på almindelig plan asfaltvej og uden stopuret kørende.

 

Små marginer

Først i må kom Quintanilla fulgt af Juan Pedrero Garcia på Yamaha. Stefan Svitko på KTM fik noteret en tid, der blot var ét sekund langsommere end Garcias og australske Toby Price blev nr. 4, 41 sekunder efter chileneren. Set ud fra et feminint synspunkt var det fænomenalt, at den spanske tidligere enduro-verdensmester Laia Sanz kom i mål som nr. 5, blot et par minutter langsommere end Quintanilla. Dermed rykkede Sanz, der debuterede i Dakar for blot fire år siden, nu op på en 9. plads i den samlede stilling. Godt gået af en pige i den mands-dominerede sport.

 

En af de kørere, Sanz besejrede, var den nye anfører i Dakar, Marc Coma. Men der er jo en forklaring på alting.

 

Barredas problemer

Efter at have kørt gennem saltslettens våde sand, som naturligt nok sprøjtede op på motorcyklerne, blev mange af maskinerne næste umulige at få liv i igen, da de skulle stoppe motorerne i forbindelse med tank-stop. Saltet fra saltsletten var tørret ind. Man forsøgte at skylle det indtørrede salt væk med forhåndenværende vand på flasker, det gik med nogle minutter forsinkelse for Marc Coma, men Joan Barreda, som havde ført rallyet indtil starten på dagens etape, fik store problemer.

 

Om de alene skyldtes salt, foreligger der endnu ikke information om, men et faktum er det, at der aldrig kom gang i Barredas Honda igen, han blev trukket videre på etapen af Jeremias Israel Esquerre og fik meget stor forsinkelse. Dermed er han helt ude af topstriden i et rally, hvor han til dato havde været hurtigst.

 

For Barreda begyndte problemerne allerede i går, på den første halvdel af maraton-etapen, hvor deltagerne ikke må få hjælp fra servicemandskab. Han blev indhentet af Coma cirka 130 kilometer ude på etapen, Coma passerede ham og mon ikke, det var Barredas idé, at fortsætte i baghjulet på Coma, som han havde gjort ved flere tidligere lejligheder i år, og dermed sikre sig, at hans forspring højst blev indsnævret med 2 minutter?

 

Coma lagde imidlertid afstand til Barreda, som styrtede cirka 75 km senere. Derved knækkede han sit styr og måtte køre resten af etapen med et halvt styr.

 

I dag startede han godt nok ud med et helt styr, fordi han havde byttet med en af ”vandbærerne” (deltagerne må gerne hjælpe hinanden på en maraton-etape). Men naturligvis var hans under stress. Om det havde indflydelse på problemerne på dagens etape, oven i vanskelighederne med salt i motorcyklens vitale dele, er endnu usagt. Men han er nu helt ude af Dakar-toppen.

 

Goncalves i Comas baghjul

Marc Coma skal imidlertid ikke vide sig for sikker på at hans femte Dakar-triumf nu er i hus. Rallyet slutter først på lørdag og Barredas team-kammerat hos Honda, Paulo Goncalves, er nu på 2. pladsen, blot 9 minutter efter Coma.

 

Men givet er det: Dakar har taget en ny vending i MC-kategorien og det bliver meget spændende at følge til mål.

 

En hilsen fra Jes Munk

Fra den danske buggy-kører Jes Munk, der deltager i bil-kategorien og kom i mål sent søndag aften lyder det: ”Jeg nåede målet efter en masse mekaniske problemer. Jeg kørte hele maraton etapen med blot 3 bremser i funktion – det var lidt ”sketchy” i bjergene, men en god træning… Jeg kom i mål på tre hjul (en dårlig vane, tilføjer han – det er ikke første gang det er sket i år), fik højdesyge undervejs i Bolivia – men så har jeg da også prøvet at være beruset i Dakar,” siger han. Jes Munk har trods strabadserne ikke mistet sit gode humør og gå-på-mod.

Joan Barreda mens hans Honda endnu kunne køre ved egen kraft.


Dakar 2015, stillingen efter 12. januar:


Biler:

Pausedag

Se stillingen i rapporten fra bilernes 8. etape >>>

 

MC:

1. Marc Coma (SPA), KTM, +28t51m12s.

2. Paulo Goncalves (POR), Honda, +9m11s.

3. Pablo Quintanilla (CHI), KTM, +11m11s.

4. Toby Price (AUS), KTM, +15m56s.

5. Stefan Svitko (SVK), KTM, +26m30s.

6. Ruben Faria (POR), KTM, +34m34s.

7. Alain Duclos (FRA), Sherco, +58m08s.

8. David Casteu (FRA), KTM, +1t10m48s.

9. Laia Sanz Pla-Giribert (SPA), Honda, +1t18m51s.


Laia Sanz.

 

Ruben Faria hjalp sin team-kammerat Marc Coma med at få gang i hans KTM, da indtørret salt havde gjort opgaven vanskelig. Han fuldførte siden selv etapen og ligger nu på 6. pladsen i rallyet.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt