På 8. dagen i årets Dakar var det en ny mand, der
vandt etapen. Han kommer fra Saudi Arabien, er kendt
fra WRC, er debutant i Dakar og hedder Yazeed
Al-Rajhi. Det var Toyota kørerens første etape-sejr
i et Dakar, og dermed også Toyotas første, men næppe
hans sidste, for dagen i dag stillede ekstremt store
krav til deltagerne, det illustrerer hans talent.
Størstedelen af hastighedsetapen, som bragte bilerne
fra Uyuni i Bolivia tilbage til Iquique i Chile, var
på papiret 784 kilometer lang. Men efter 472
kilometer var der indlagt en neutraliserings-zone på
274 kilometer (hvor der ikke tages tid), inden de
sidste 38 kilometer regulær sandørken bragte
deltagerne ned til havoverfladen. Og det i sig selv
var en stor forskel, for omkring 600 kilometer,
inklusive hele afsnittet inden neutraliserings-zonen
foregik i omkring 4 kilometers højde. Visse steder
var man endda helt oppe i 4500 meters højde og her
har både motorer og mennesker ekstra svært ved at få
vejret.
Og så havde deltagerne i år mulighed for at køre
cirka 100 kilometer over en helt plan sektion, som
førte dem hen over den kæmpemæssige saltslette,
Salar de Uyuni. Det var en ganske særlig oplevelse.
Al-Attiyah øger forspringet
Inden neutraliserings-zonen have Giniel de Villiers
(Toyota) sat en sprint ind og trukket 3 minutter ind
på Nasser Al-Attiyah (MINI). Men hele arbejdet blev
sat overstyr på de sidste 38 kilometer, da målet i
Iguigue blev nået, havde MINI-køreren fra Qatar
endda øget sit forspring til Sydafrikaneren med 13
sekunder.
For Yazeed Al-Rajhi var etapesejren en triumf,
selvom han var hjulpet af, at gårsdagens vinder,
Orlando Terranova (MINI) kunne vise vejen gennem
ørkenen. Terranova var kun 1 minut og 12 sekunder
langsommere i mål, og da Al-Rajhi var startet efter
Terranova, var han med andre ord ikke på noget
tidspunkt den, der førte an.
Den samme fordel havde Nasser Al-Attiyah og Giniel
De Villiers, men hvor de Villiers havde lettere ved
at modstå belastningen i højderne end Al-Attiyah,
udviste Qatar-køreren sin sædvanlige suverænitet i
ørkensandet. Summa summarum: Status Quo i toppen af
Dakar.
MINI-køreren Krzysztof Holowczyc fra Polen kørte
endnu en solid etape, han blev nr. 5 og havde
mærke-kollegaen, Nani Roma lige efter sig. Stephane
Peterhansel bragte sin Peugeot gennem 2. del af
maraton-etapen på en respektabel 7. plads, små fire
minutter langsommere end Al-Rajhi, og fik indsamlet
værdifuld information ind til den franske fabrik med
henblik på en stærkere indsats i næste års Dakar.
Jes Munk avancerer
Danske Jes Munk er i skrivende stund ikke nået frem
til Iquique, men han sluttede på 55. pladsen under
lørdagens etape og var da rykket op på 57. pladsen i
den samlede stilling.
Motorcyklernes maraton
Motorcyklerne kørte i dag den samme tur, som bilerne
havde kørt i går, og tog derigennem hul på deres
maraton-etape (service ikke tilladt før mandag
aften) og her satte Marc Coma på KTM et effektivt
angreb ind på den førende Joan Barreda Bort (Honda).
Sidstnævnte sluttede helt nede på 12. pladsen og
mistede i forhold til Coma mere end 6 minutter. Coma
var startet efter Barreda, han indhentede ham
forholdsvis hurtigt og kørte derpå fra ham.
Comas fart var dog ikke nok til, at han vandt
etapen. Men han var tæt på – kun 14 sekunder van han
langsommere end Hondas Paulo Goncalves, der dermed
forstærkede sin position i den samlede stilling,
hvor han fortsat er nr. 3.
Den tidligere MX3 verdensmester, Matthias Walkner
fra Østrig kom i dag stærkt tilbage efter for et par
dage siden at have mistet enhver mulighed for et
topresultat i årets Dakar. Han blev nr. 3 i dag, 30
sekunder langsommere end Goncalves, fulgt af
chileneren Pablo Quintanilla og australieren Toby
Price – alle på KTM.
Mandag er det bilernes tid til at holde pause, alt
imens motorcyklerne kører tilbage fra Bolivia og
siden går det videre i samlet flok tidligt tirsdag
morgen.
Marc Coma (KTM) kørte fra Joan Barreda i dag. |