Dag 7 i årets Dakar var især anderledes end de
foregående ved, at motorcyklerne holdt pause mens
bilerne fortsatte. Og så var etapen en såkaldt
maraton-etape, hvilket indebærer, at deltagerne ikke
må få hjælp af servicekøretøjer og deres mandskab –
de skal ganske enkelt klare sig selv natten over. Er
der reparationer, er det op til kørerne at stå for
udbedringen.
Og så var der også et tredje element:
hastighedsetapen fandt sted i den boliviske ørken i
mellem 3700 og 3900 meters højde. Deroppe er det
svært for både mennesker og motorer at trække
vejret, det er svært at koncentrere sig, det er
lettere at begå fejl og det kan have store
konsekvenser, når man ikke har nogen til at hjælpe
sig med servicearbejdet.
3 minutter tabt
Det var en af årsagerne til, at den førende
Nasser Al-Attiyah i MINI ikke markerede sig så
stærkt som de foregående dage. Han havde forinden
starten på dagens etape, som også førte deltagerne
ind i Bolivia på en kort visit for i morgen kører de
retur til Chile igen, en føring på over 12 minutter
til Giniel de Villiers i Toyota. Da dagen var omme,
var forspringet reduceret med 3 minutter.
Både Al-Attiyah og De Villiers klagede over
hovedpine, da dagen etape var overstået. De havde
lidt delte meninger om etapens sværhedsgrad, men
Al-Attiyah begik en fejl undervejs, som De Villiers
udnyttede.
Ingen af de to var dog helt fremme i front i
konkurrencemæssig sammenhæng. Den
opgave varetog konkurrenterne på skift, naturligvis
hjulpet af at de to førende i rallyet var de første
til at navigere.
Al-Rajhi gjorde indtryk men Terranova vandt
Især var Yazeed Al-Rajhi i Toyota hurtig på første del af
etapen. Hér lignede terrænet også mere det, han
kender fra WRC, og på den sidste del gennem Bolivias
sandørken var det sydamerikaneren, Orlando Terranova
i MINI, der strøg gennem sandet og vandt etapen.
Al-Rajhi sluttede dog som en flot nr. 2. Den hurtige
kører fra Saudi Arabien kommer vi givet vis til at
se mere til i Dakar fremover. Han er debutant i år,
og gør det væsentlig bedre and en række af de
erfarne konkurrenter, og man kan næppe tale om
begynderheld, han skal blot blive bedre til at
navigere, når han selv fører feltet an
Al-Attiyah blev nr. 7
Nasser Al Attiyah og Giniel de Villiers sluttede
prøven på henholdsvis 7. og 6. pladsen. Foruden
Terranova og Al-Rajhi kom også den hollandske Toyota
kører, Bernhard Ten Brinke i mål før dem. Han
styrede ind på 3. pladsen foran MINI-køreren
Krzysztof Holowczyc fra Polen og sidste års vinder,
Nani Roma fra Spanien i MINI.
Den 11-ddobbelte Dakar vinder, franskmanden Stephane
Peterhansel, som er den eneste tiloversblevne
Peugeot-deltager i noget der ligner toppen af
rallyet, var hurtig i perioder, men han måtte
affinde sig med 8. pladsen i mål – det svarer til
den placering han indtager i den samlede stilling.
Robby Gordon i sin Hummer, kaldet Gordini, blev 9’er
– men han er næsten 6 timer bagud sammenlagt.
Jes Munk vandt etapen i sin klasse i går
Danske Jes Munk er i skrivende stund endnu ikke
gennem lørdagens etape, men han og vi andre kan
glæde os over, at han fredag ikke bare kom igennem
dagen men også vandt etapesejren i T3 kategorien –
det er hans anden etapesejr i 2015 udgaven af Dakar.
Totalt sluttede Jes Munk på placering nr. 54 i går,
godt 2 timer efter etapevinderen, og sammenlagt
ligger han på en placering som nr. 60.
Søndag er det så motorcyklernes tur til at køre
deres maraton-etape til Uyuni i Bolivia, den samme
strækning som bilerne i dag har kørt. Alt imens de
firehjulede sætter kursen tilbage imod Iquique i
Chile, hvor der venter dem en velfortjent pausedag
på mandag.
|