I weekenden d. 12.-13. april går starten på årets
udgave af en af verdens vigtigste motorløbsserie,
World Touring Car Championship (WTCC), eller på
dansk ”Verdensmesterskabet for Standardvogne”. I alt
22 deltagere er klar til start på den marokkanske
racerbane i Marrakech, ugen efter går det løs på den
franske Paul Ricard racerbane øst for Marseilles, og
feltet tæller flere regulære verdensstjerner.
WTCC har over en 10-årig periode udviklet sig til en
løbsserie med meget stor international bevågenhed,
ikke mindst takket være en intensiv global LIVE
TV-dækning på sports-TV kanalen Eurosport og
deltagelse af verdens store bilfabrikker. I år er
der særlig fokus på den forventede tvekamp mellem
den regerende verdensmester, Honda, og debutanterne
fra Citroën.
2014: Begyndelsen på en ny æra
I 2014 tager man desuden hul på en ny æra i
mesterskabets historie, med et gennemrevideret nyt
reglement, deltagelse af flere store bilfabrikker og
prominente motorsportsstjerner med den 9-dobbelte
rally-verdensmester, franskmanden Sebastien Loeb som
den kendteste af dem.
Mesterskabet udmærker sig bl.a. ved, at der på den
ene side fokuseres på racerkørernes indbyrdes
dueller. Men ligeså stor opmærksomhed er der omkring
bilmærkernes dyst. Bilerne ligner de
serieproducerede personbiler, som vi kan se ude på
landevejen, om end de teknisk er bygget op som
racerbiler - så på den måde minder WTCC lidt om
Rally-VM. I WTCC foregår konkurrencerne imidlertid
på store kendte racerbaner, rundt om i verden. Hver
VM-afdeling byder på de samme elementer som f.eks.
et Formel 1 Grand Prix, med tidskørsler,
kvalifikation etc. – men i stedet for kun ét løb som
højdepunktet i en løbsweekend, køres der to kortere
løb i WTCC.
Honda versus Citroën
I 2014 er Honda regerende verdensmester, og den
japanske fabrik, der i 2015 skal levere motorerne
til det selvsamme McLaren Formel 1 team, danske
Kevin Magnussen som bekendt kører for, bliver i WTCC
udfordret af Citroën. Den franske bilfabrik har til
formålet forlænget sit langvarige samarbejde med den
franske superstjerne, Sebastien Loeb. Citroën har
desuden engageret den firedobbelte og regerende WTCC
verdensmester, franskmanden Yvan Muller, som i fjor
kørte Chevrolet.
Citroëns debut med så stærkt et kører set-up er en
anden af de meget vigtige nyheder i 2014. Det bliver
utrolig spændende at se, hvordan Honda håndterer
udfordringen. Honda møder op med samme team som i
fjor, hvor især den erfarne italienske tidligere
Formel 1 kører og WTCC verdensmester Gabriele
Tarquini, 2’er i sidste års VM, er det stærke kort.
Hans team-kammerat, portugiseren Tiago Monteiro, der
også har en fortid i Formel 1, er heller ikke uden
muligheder. Han har vundet en række løbssejre i WTCC
og er både en erfaren og pålidelig racerkører.
WTCC udmærker sig på en række områder i forhold til
andre højt estimerede motorsportsgrene. Mesterskabet
består af 12 afdelinger, som nævnt køres der 2 løb
pr. gang, og bilerne kender vi fra gadebilledet.
Honda’s racerbil er baseret på Honda Civic, Citroëns
racerbil er en C-Elysée, der er en 4-personers
personbil, som reglementet påbyder det i WTCC. Andre
bilmærker i WTCC er Chevrolet, BMW, SEAT og russiske
LADA, hvis deltagelse indtil nu ikke har været
udpræget succesrig.
Nye regler – hurtigere biler
Men det bliver den måske i 2014 med det nye tekniske
reglement. Der bliver populært sagt trukket en streg
i sandet og bilerne er så nye, at selv ikke de
indledende testkørsler har givet et klart signal om
styrkeforholdet i årets verdensmesterskab. I den
forstand er alt helt åbent. Den eneste, man med
sikkerhed ved, er, at bilerne er markant hurtigere
end i de forgangne år.
Stort set alt er nemlig nyt. Også dæk-leverandøren
Yokohama, der er eneleverandør af dæk til WTCC, på
samme måde, som der også er eneleverandører af dæk
til f.eks. Formel 1, har fået en ny udfordring, for
hvordan udvikler man dæk til biler, som man ikke har
det store praktiske kendskab til hvordan fungerer.
Kraftigere, lettere - og hurtigere
De nye biler, som reglementsmæssigt kaldes ”TC1”,
har op imod 400 hestekræfter, det er 80-100 hk flere
end i fjor, de er bredere, lavere og lettere end
sidste års biler, dækkene er nu på 18” i stedet for
17” og dækkene. Desuden er en række aerodynamiske
hjælpemidler blevet tilladt, som gør bilerne
hurtigere men samtidig tilsvarende mere sikre.
WTCC er i øvrigt et verdensmesterskab, ikke bare af
navn men også af gavn med afdelinger i hele verden,
i Europa, Nord- og Sydamerika, flere steder i Asien
og også i Afrika, hvor årets første løb som finder
sted i Marrakech i Marokko d. 12.-13. april. Såvel
tidskørsler som søndagens to racerløb transmitteres
LIVE på Eurosport.
TV-Plan for første afdeling af WTCC:
Eurosport International HD:
Lørdag d. 12. april: 15:00-16:00: Kvalifikation
Søndag d. 13. april: 17:00-18:00: Race 1 LIVE
Søndag d. 13. april: 18:00-19:00: Race 2 LIVE
Eurosports udsendelsesplan kan desuden ses via dette
link:
http://tv.eurosport.dk/tvschedule.shtml.
Andre værdifulde links til årets WTCC:
www.fiawtcc.com
www.yokohama-online.com
http://world.honda.com/WTCC
www.citroen.dk |