- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Carlos Sainz deltager i sin Buggy for andet år.


Rallye Dakar 2014: Ørkenrallyernes nummer ét


Af Søren Clauding – 30. december 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er som om, der er gået mode i ørken race. Efter at Rallye Dakar nu skal køres for 36. gang og for sjette gang finder sted i Sydamerika har den oprindelige ”Dakar-feber” udviklet sig til, at der alene i januar måned desuden finder to rallyes sted i Afrika, hvor man følger en om end noget forkortet udgave af den oprindelige rute fra Marokko til Senegal. 31. december starter Africa Eco Race i Nador (officielt er rallyet allerede startet d. 30. december i Saint-Cyrien ved den fransk-spanske grænse, men første hastighedsetape finder sted Nytårsaftensdag). Og senere på måneden (20. januar) starter Intercontinental Rally i Almeria i Spanien. Og man følger også i dette rally ruten gennem Marokko, Mauritanien til Dakar i Senegal. I dette rally er der i øvrigt deltagelse af flere danske hold.

 

Men det er ”Dakar” i Sydamerika som tiltrækker sig den store opmærksomhed. Det skyldes ikke mindst, at det er videreførelsen af det oprindelige Rallye Dakar, som blev ”forvist” fra Afrika pga. praktiserede terrortrusler tilbage i 2008 (hvor syv personer blev skudt i forbindelse med forberedelserne til det berømte rally). Det er de samme rally-arrangører, der står bag Dakar i Sydamerika, mediedækningen er enorm og udfordringerne på den anden side af Jorden har vist sig, at være langt større og meget mere varierede end dem, Afrika kunne byde på.

 

Internationalt har Afrikas status som ”eventyrland” også lidt kolossalt i de seneste år i hælene på terror, borgerkrig, kriminalitet og konstante uroligheder.

 

Dakar-navnet: Respekt for oprindelsen

Når ”Dakar” (navnet er fastholdt, i respekt for rallyets oprindelse og fordi det er blevet et vartegn for den udfordring, deltagerne mødes med) startes op d. 5. januar 2014 i Rosario i Argentina, begiver de 475 deltagere sig ud på en cirka 9000 kilometer lang rute, der d. 18. januar bringer dem frem til Valparaiso i Chile. Undervejs har motorcykelkørerne også været et par dage i Bolivia, hvor de bl.a. har kørt high-speed på verdens største saltsø, alt imens deltagerne i bil af hensyn til service-logistikken forbliver i de to førstnævnte lande. Men når det hele er overstået, har man i hver kategori kørt omkring 5200 kilometer hastighedsetape.

 

Ruten har mange nye ingredienser og byder på mange nye oplevelser sammenlignet med de forgående år, men de fysiske udfordringer er de samme: Kolossale højdeforskelle, bl.a. når man krydser Andesbjergene. Det handler ikke kun om lufttryk og ilt, men også om store temperaturforskelle, der belaster både ”mand og maskine”.

 

Motorcyklerne: Despres mod Coma

I MC-kategorien var Cyril Despres fra Frankrig i fjor suveræn vinder på sin KTM. Han scorede sin femte Dakar-sejr, men savnede den mest kompetente modstand fra spanieren Marc Coma, som havde en skadet skulder sidste efterår og måtte fravælge Dakar. Coma er tilbage, fit for fight og motiveret for at gå efter sin fjerde Dakar-sejr. Han kører desuden på en velkendt motorcykel i form af en KTM, identisk med sidste års vinder maskine.

 

Despres derimod, har valgt har forsøge at tangere Stephane Peterhansels rekord på 6 Dakar sejre i sadlen på en Yamaha YZF 450. Hidtil har motorcyklen vist sig lovende, men om den er tilstrækkelig til at kunne hamle op med KTM’s Dakar-erfaring, vil først årets rally sende et signal om.

 

Skal der udnævnes en favorit på forhånd er de to naturligvis topkandidater. Men pga. Despres’ mærkeskift er Coma måske storfavoritten. Hvilken form, han er i, og hvordan den får indflydelse på hans præstationsevne i så langt et rally må tiden vise. Spændende bliver det i hvert fald.

 

Og så er der hele striben af kandidater til at fravriste de to favoritter deres positioner. Ruben Faria og Francisco ”Chaleco” López fra hhv. Portugal og Chile, der sidste år kæmpede om de to podieplaceringer bag Despres, kører på samme KTM motorcykler ligesom Jordi Viladroms (Spanien). På Yamaha finder vi også Olivier Pains (Frankrig), der første rallyet fire dage i fjor og Frans Verhoeven fra Holland. Honda er klar med et team, der inkluderer portugiseren Hélder Rodriguez og Joan Barreda Bort fra Spanien såvel som rallyraid verdensmesteren Paulo Goncalves fra Portugal.

 

Man skal heller ikke se bort fra kørere som franskmanden David Casteau, polakken Jakob Przygonsky og slovakken Ivan Jakes (sidstnævnte blev nr. 4 sidste år). Der er ingen danskere med i Rallye Dakar denne gang, men norske Pål Anders Ullevålseter på KTM er et stærkt skandinavisk kort. Han har deltaget i Dakar 11 gange og er sluttet i Top-10 ni gange, bedste resultat var en 2. plads i 2010.

 

MINI mod Toyota mod Ford

I kategorien for biler er MINI som i fjor det dominerende bilmærke med sidste års vinder (for femte gang i bil), franskmanden Stephane Peterhansel som den drivende kraft, efter at Volkswagen trak sig ud af Dakar. Også Nasser Al-Attiyah fra Qatar er tilbage i Dakar i en MINI, selvom han havde planer om at motivere Citroën for at deltage i det berømte rally. Og spanieren Nani Roma så vel som Krzystof Holowczyc fra Polen er ”traditionen tro” på plads i hver deres MINI.

 

Den tidligere vinder og sidste års nummer to, sydafrikaneren Giniel de Villiers er med på ny i en Toyota Pickup. En anden tidligere vinder er den karismatiske tidligere rally-verdensmester, spanieren Carlos Sainz, der ligesom i fjor er bag rattet af en SMG buggy. Blandt de karismatiske kører er mesteren over dem alle også med igen: amerikaneren Robby Gordon, deltager i en ny generation af Hummer, som er mindre og har flere kræfter.

 

Ford er den store udfordre i denne udgave af Dakar med et helt nyt sydafrikansk team, etableret af fabrikkens repræsentant på de kanter. Ford deltager med to Rangers kørt af hhv. Lucio Alvarez fra Argentina og sydafrikaneren Chris Visser. Alvarez var med i toppen i fjor i cockpittet på en Toyota, hvorimod Visser er debutant i Dakar.

 

Brasilianeren Guilherme Spinelli er heller ikke uden muligheder. Han er klart den bedste brasilianske deltager og kører en ex-Peterhansel Mitsubishi ASX.

 

Annie Seel på fire hjul

I bilkategorien er der set med skandinaviske øjne god grund til at holde et vågent øje med australieren Gary Connell, som kører en RZR 900 Polaris. Ved sin side har han nemlig ingen ringere end svenske Annie Seel, som fem gange har gennemført ”Dakar” på motorcykel. Hun er en fremragende navigator og så en mulighed for at fortsætte sin Dakar-karriere, da Gary Connell tilbød hende et co-driver sæde.

 

”Inden jeg fik denne mulighed, havde jeg ingen planer for at deltage i Dakar i år,” fortæller Annie Seel. ”Sandt at sige var mit liv blevet lidt kedeligt uden Dakar, så det er en drøm, der er blevet virkelighed. Desuden er en Polaris nærmest en mellemting mellem en bil og en motorcykel.”

 

De to sekundærer, men spektakulære kategorier for firehjulede motorcykler (Quads) og lastbiler har sidste års vindere Marcos Patronelli fra Argentina på Yamaha og Eduard Nikolaev fra Rusland i Kamaz som storfavoritter.


Eduard Nikolaev er favorit i truck-kategorien.

Genopfrisk Dakar 2013 hér >>>


Se opdateringerne på Rallye Dakar hér >>>


Klik på billedet og se ruten større.


Fakta om Dakar 2014:


5. januar: Start, Rosario (Argentina)

18. januar: Mål, Valparaiso (Chile)

Samlet distance:

MC og Quads: 8734 km, heraf 5228 km hastighedsetape.

Biler: 9374 km, heraf 5522 km hastighedsetape.

Lastbiler: 9188 km, heraf 5212 km hastighedsetape.

Deltagerantal, tilmeldt:

196 MC

48 Quads

155 biler

76 trucks


Cyril Despres har skiftet KTM'en ud med en Yamaha.

 

Marc Coma er tilbage i form og stor-favorit for KTM.

 

Ford Ranger er ny fabriksdeltagelse i Dakar.

 

Sidste års nr. 2, Giniel de Villiers kører Toyota igen.

 

Stephane Peterhansen og Jean Paul Cottret er stor favoritter i MINI.

 

Marcos Patronelli er normalt uovervindelig på sin Quad.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt