En af de største årsager til, at interessen for
sport i enhver forstand trives i bedste velgående
over hele verden, er uforudsigeligheden. Man kan
gætte, man kan analysere, man kan beregne
sandsynligheder osv. Men et faktum er det, at hvis
man kunne forudsige udfaldet af en sportsbegivenhed,
ville der ikke være nogen grund til at afholde den.
Det er ekstra tydeligt i årets Dakar rally.
Inden starten på gårsdagens etape udstedte MINI
teamchef Sven Quandt en klar team-ordre: Vi kan ikke
risikere tre podieplaceringer, fordi to
teamkammerater presser hinanden til at begå fejl.
Derfor var ordren: Behold jeres placeringer rallyet
ud. Og den var naturligvis møntet på de to i
spidsen: Nani Roma og Stephane Peterhansel. En sådan
ordre er helt på tværs af normal kutyme, men
team-medlemmerne er udmærket klar over, at den skal
følges – ellers har de ikke nødvendigvis en plads
hos MINI næste år.
Det vil for en kører som Stephane Peterhansel være
temmelig uheldigt, men egentlig også for MINI. MINI
har gjort et godt stykke arbejde, hvilket er årsagen
til, at de har nået den position, som de har nu.
Peterhansels enestående erfaring har været en kæmpe
gevinst for teamet. Med til vurdering af succesen
hører naturligvis også, at MINI er det eneste
regulære fabriksteam i Dakar Rallyet. Derfor kan
MINI på den ene side ikke tillade sig, ikke at
vinde. Det er galt nok, at en semi-fabriks Toyota
Hilux, bygget i Sydafrika og kørt af Giniel de
Villiers har blandet sig i topstriden, men reelt i
nærheden af en vinderchance har den tidligere
Dakar-vinder aldrig været.
MINI kan på den anden side heller ikke tillade sig,
at risikere at miste Peterhansel. Og da den
sydafrikanske Toyota og et tilsvarende hold med Ford
Rangere trods alt har vist sig at være
konkurrencedygtige, om end Ford holdet har for lidt
erfaring i maratonrally, vil Peterhansel kunne gøre
det samme for dem, som han har gjort for MINI. Og
mon ikke der ville blive tilflydt lidt flere
fabrikspenge til Toyota eller Ford-teamet, hvis et
af dem kunne hyre den 11-dobbelte Dakar triumfator
fra Frankrig, som i givet fald ville kunne bringe
dem tættere på det ultimative mål: Sejr i Rallye
Dakar.
Det er ikke en let situation, MINI har bragt sig i.
Og udmeldingen om teamordre var måske heller ikke
den mest hensigtsmæssige, for ingen af de to i
spidsen ville vel oversatse, for de ved begge, at en
1. eller 2. plads er bedre end en knust bil.
Upopulært
Dakar-chefen, Etienne Lavigne, var bestemt ikke glad
for situationen:
”Selvfølgelig er jeg skuffet. Begge kørere har
tidligere kørt for Mitsubishi, hvor der aldrig har
været team-ordre. Jeg er skuffet på kørernes vegne.
Den risiko, de har løbet i de sidste dage, får de
ingen anerkendelse for.”
Men måske løser tingene sig helt af sig selv. På
dagens næstsidste etape i årets Dakar, som totalt
var 700 kilometer lang, hvoraf halvdelen var
hastighedsprøve og heraf 150 kilometer i regulært
ørkensand, bragte Stephane Peterhansel sig selv frem
i spidsen af rallyet. Han vandt etapen med et
forspring på små fire minutter til Nasser Al-Attiyah,
mens Nani Roma kom i mål 6 minutter efter. Dermed
har franskmanden en føring på sølle 26 sekunder, men
da han er klart den hurtigste af de to, vil det, alt
andet lige, ikke være et problem for Peterhansel, at
vinde rallyet i morgen.
Hvis han altså får lov. Roma mistede nemlig ikke
føringen pga. umiddelbar risikabel kørsel. Han
punkterede 200 km ude på hastighedsetapen, og blev
ved den lejlighed overhalet af Peterhansel. At
punkteringer indgår som en parameter, som kørerne
bruger til at bringe sig frem i rallyet, er en anden
ting. Foruden rå speed er det, at undgå
punkteringer, en kardinalting i et Dakar rally. Og
Peterhansel punkterede ikke i dag. Oven i købet
gjorde han plads for, at Roma, som var startet dagen
to placeringer foran Peterhansel, kunne køre først
ud i ørkensandet. Det undlod spanieren, og han lod
siden Peterhansel og ikke mindst co-driver Jean Paul
Cottret vise vejen i de uvejsomme kæmpemæssige
sandklitter – først 500 meter fra mållinjen
overhalede Roma Peterhansel og kørte først i mål.
Det var naturligvis ikke nok til, at hans tid
kompenserede for de placeringer, han var startet
foran Peterhansel. På den måde tog Roma ikke imod
tilbuddet om at forsøge at indhente noget af det
forsømte og satte dermed sig selv ned på 2. pladsen
i rallyet.
Spørgsmålet er nu, om begrundelsen for at udstede
team-ordre er faldet bort. De to i spidsen skal
fortsat ikke presse hinanden. Men hvorfor er det nu
ikke Peterhansel, der skal begunstiges, da han jo
kørte fejlfrit gennem fredagens hastighedsprøve og
nu er manden i spidsen, for team-ordren blev jo
udstedt for at begunstige teamet, ikke Nani Roma.
Var Roma kørt af og havde totalskadet MINI’en ville
teamordren jo falde bort af sig selv – spørgsmålet
er, hvor går grænsen for indblanding for Sven
Quandts vedkommende.
Det bliver mere end spændende at følge fra nu af til
rallyet er forbi, hvilken strategi, der vil blive
lagt…
I øvrigt formåede Giniel de Villiers i dag at køre
næsten 20 minutter fra Orlando Terranova (MINI), som
både punkterede og brugte lang tid på at lede efter
et Way Point (en GPS-registrering, som først dukker
op på deltagerens system, når denne er meget tæt
på). Dermed er sydafrikaneren tilbage på 4. pladsen
med et forspring i forhold til argentineren på små 7
minutter. Det bliver ikke let for MINI køreren at
gøre noget ved, med mindre punkteringer eller andre
uforudsigeligheder spiller med, og det gør de ofte i
Dakar, det gør de ofte i rallyets slutfase og prøven
lørdag er kun på 157 kilometer.
Marc Coma kan næsten ikke undgå at vinde
I motorcykel klassen klarer man sig heldigvis uden
teamordre. Fredagens store nedtur ramte den hurtige
Honda kører, Joan Barreda Bort, der fik problemer
med styringen og måtte køre langsomt det meste af
etapen. I forhold til Marc Coma er Barreda nu mere
end 3 timer efter og dermed bombet ned på 7. pladsen
i rallyet.
Cyril Despres vandt etapen i dag, passerede Helder
Rodrigues – og er nu på 4. pladsen, mindre end 4
minutter efter team-kammeraten og ”vandbæreren”
Olivier Pain. Spørgsmålet er, om afstanden til
Rodrigues er tilstrækkelig til at Despres ville
kunne risikere at gøre det, men han er så meget
gentleman, at det ikke er utænkeligt, at han vil
lade sin tro væbner Pain få sit livs første
podieplacering i et Dakar. Det kunne være en flot
gestus. Men det forudsætter naturligvis, at både
Pain og Despres ikke overrumples af Rodrigues og
derved mister placeringer, og det er ikke
utænkeligt, at det er en chance, de ikke tør tage.
Uden for mange fejl skulle Jordi Viladoms kunne køre
2. pladsen hjem og der skal langt mere end sort
uheld til at fratage Marc Coma sin fjerde sejr i det
berømte rally.
Så det bliver alligevel en spændende afslutning… |