- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Peterhansel.


Dakar 2014 Dag 12: Barreda ude – Peterhansel tilbage i kampen?


Af Søren Clauding – 17. januar 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En af de største årsager til, at interessen for sport i enhver forstand trives i bedste velgående over hele verden, er uforudsigeligheden. Man kan gætte, man kan analysere, man kan beregne sandsynligheder osv. Men et faktum er det, at hvis man kunne forudsige udfaldet af en sportsbegivenhed, ville der ikke være nogen grund til at afholde den. Det er ekstra tydeligt i årets Dakar rally.

 

Inden starten på gårsdagens etape udstedte MINI teamchef Sven Quandt en klar team-ordre: Vi kan ikke risikere tre podieplaceringer, fordi to teamkammerater presser hinanden til at begå fejl. Derfor var ordren: Behold jeres placeringer rallyet ud. Og den var naturligvis møntet på de to i spidsen: Nani Roma og Stephane Peterhansel. En sådan ordre er helt på tværs af normal kutyme, men team-medlemmerne er udmærket klar over, at den skal følges – ellers har de ikke nødvendigvis en plads hos MINI næste år.

 

Det vil for en kører som Stephane Peterhansel være temmelig uheldigt, men egentlig også for MINI. MINI har gjort et godt stykke arbejde, hvilket er årsagen til, at de har nået den position, som de har nu. Peterhansels enestående erfaring har været en kæmpe gevinst for teamet. Med til vurdering af succesen hører naturligvis også, at MINI er det eneste regulære fabriksteam i Dakar Rallyet. Derfor kan MINI på den ene side ikke tillade sig, ikke at vinde. Det er galt nok, at en semi-fabriks Toyota Hilux, bygget i Sydafrika og kørt af Giniel de Villiers har blandet sig i topstriden, men reelt i nærheden af en vinderchance har den tidligere Dakar-vinder aldrig været.

 

MINI kan på den anden side heller ikke tillade sig, at risikere at miste Peterhansel. Og da den sydafrikanske Toyota og et tilsvarende hold med Ford Rangere trods alt har vist sig at være konkurrencedygtige, om end Ford holdet har for lidt erfaring i maratonrally, vil Peterhansel kunne gøre det samme for dem, som han har gjort for MINI. Og mon ikke der ville blive tilflydt lidt flere fabrikspenge til Toyota eller Ford-teamet, hvis et af dem kunne hyre den 11-dobbelte Dakar triumfator fra Frankrig, som i givet fald ville kunne bringe dem tættere på det ultimative mål: Sejr i Rallye Dakar.

 

Det er ikke en let situation, MINI har bragt sig i. Og udmeldingen om teamordre var måske heller ikke den mest hensigtsmæssige, for ingen af de to i spidsen ville vel oversatse, for de ved begge, at en 1. eller 2. plads er bedre end en knust bil.

 

Upopulært

Dakar-chefen, Etienne Lavigne, var bestemt ikke glad for situationen:

”Selvfølgelig er jeg skuffet. Begge kørere har tidligere kørt for Mitsubishi, hvor der aldrig har været team-ordre. Jeg er skuffet på kørernes vegne. Den risiko, de har løbet i de sidste dage, får de ingen anerkendelse for.”

 

Men måske løser tingene sig helt af sig selv. På dagens næstsidste etape i årets Dakar, som totalt var 700 kilometer lang, hvoraf halvdelen var hastighedsprøve og heraf 150 kilometer i regulært ørkensand, bragte Stephane Peterhansel sig selv frem i spidsen af rallyet. Han vandt etapen med et forspring på små fire minutter til Nasser Al-Attiyah, mens Nani Roma kom i mål 6 minutter efter. Dermed har franskmanden en føring på sølle 26 sekunder, men da han er klart den hurtigste af de to, vil det, alt andet lige, ikke være et problem for Peterhansel, at vinde rallyet i morgen.

 

Hvis han altså får lov. Roma mistede nemlig ikke føringen pga. umiddelbar risikabel kørsel. Han punkterede 200 km ude på hastighedsetapen, og blev ved den lejlighed overhalet af Peterhansel. At punkteringer indgår som en parameter, som kørerne bruger til at bringe sig frem i rallyet, er en anden ting. Foruden rå speed er det, at undgå punkteringer, en kardinalting i et Dakar rally. Og Peterhansel punkterede ikke i dag. Oven i købet gjorde han plads for, at Roma, som var startet dagen to placeringer foran Peterhansel, kunne køre først ud i ørkensandet. Det undlod spanieren, og han lod siden Peterhansel og ikke mindst co-driver Jean Paul Cottret vise vejen i de uvejsomme kæmpemæssige sandklitter – først 500 meter fra mållinjen overhalede Roma Peterhansel og kørte først i mål. Det var naturligvis ikke nok til, at hans tid kompenserede for de placeringer, han var startet foran Peterhansel. På den måde tog Roma ikke imod tilbuddet om at forsøge at indhente noget af det forsømte og satte dermed sig selv ned på 2. pladsen i rallyet.

 

Spørgsmålet er nu, om begrundelsen for at udstede team-ordre er faldet bort. De to i spidsen skal fortsat ikke presse hinanden. Men hvorfor er det nu ikke Peterhansel, der skal begunstiges, da han jo kørte fejlfrit gennem fredagens hastighedsprøve og nu er manden i spidsen, for team-ordren blev jo udstedt for at begunstige teamet, ikke Nani Roma. Var Roma kørt af og havde totalskadet MINI’en ville teamordren jo falde bort af sig selv – spørgsmålet er, hvor går grænsen for indblanding for Sven Quandts vedkommende.

 

Det bliver mere end spændende at følge fra nu af til rallyet er forbi, hvilken strategi, der vil blive lagt…

 

I øvrigt formåede Giniel de Villiers i dag at køre næsten 20 minutter fra Orlando Terranova (MINI), som både punkterede og brugte lang tid på at lede efter et Way Point (en GPS-registrering, som først dukker op på deltagerens system, når denne er meget tæt på). Dermed er sydafrikaneren tilbage på 4. pladsen med et forspring i forhold til argentineren på små 7 minutter. Det bliver ikke let for MINI køreren at gøre noget ved, med mindre punkteringer eller andre uforudsigeligheder spiller med, og det gør de ofte i Dakar, det gør de ofte i rallyets slutfase og prøven lørdag er kun på 157 kilometer.

 

Marc Coma kan næsten ikke undgå at vinde

I motorcykel klassen klarer man sig heldigvis uden teamordre. Fredagens store nedtur ramte den hurtige Honda kører, Joan Barreda Bort, der fik problemer med styringen og måtte køre langsomt det meste af etapen. I forhold til Marc Coma er Barreda nu mere end 3 timer efter og dermed bombet ned på 7. pladsen i rallyet.

 

Cyril Despres vandt etapen i dag, passerede Helder Rodrigues – og er nu på 4. pladsen, mindre end 4 minutter efter team-kammeraten og ”vandbæreren” Olivier Pain. Spørgsmålet er, om afstanden til Rodrigues er tilstrækkelig til at Despres ville kunne risikere at gøre det, men han er så meget gentleman, at det ikke er utænkeligt, at han vil lade sin tro væbner Pain få sit livs første podieplacering i et Dakar. Det kunne være en flot gestus. Men det forudsætter naturligvis, at både Pain og Despres ikke overrumples af Rodrigues og derved mister placeringer, og det er ikke utænkeligt, at det er en chance, de ikke tør tage.

 

Uden for mange fejl skulle Jordi Viladoms kunne køre 2. pladsen hjem og der skal langt mere end sort uheld til at fratage Marc Coma sin fjerde sejr i det berømte rally.

 

Så det bliver alligevel en spændende afslutning…

De Villiers.


Dakar 2014, stillingen efter 17. januar:


MC:

1. Marc Coma (ESP), KTM, +52t40m16s.

2. Jordi Viladoms (ESP), KTM, +1t59m49s.

3. Olivier Pain (FRA), Yamaha, +2t10m16s.

4. Cyril Despres (FRA), Yamaha, +2t14m01s.

5. Helder Rodrigues (POR), Honda, +2t20m39s.

6. Kuba Przygonski (POL), KTM, +2t37m23s.

7. Joan Barreda Bort (ESP), Honda, +3t04m54s.

 

Biler:

1. Stephane Peterhansel/Jean Paul Cottret (FRA), MINI, 48t45m45s.

2. Nani Roma/Michel Perin (ESP/FRA), MINI, +26s.

3. Nasser Al-Attiyah/Lucas Cruz (QAT/ESP), MINI, +54m07s.

4. Giniel de Villiers/Dirk von Zitzewitz (SAF/GER), Toyota, +2t21m13s.

5. Orlando Terranova/Paulo Fiuza (ARG/POR), MINI, +1t27m57s.

6. Krzysztof Holowzcyc/Konstantin Zhiltsov(POL/RUS), MINI, 3t57m25s.


Despres.

 

Coma.

 

Viladoms.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt