Team-ordre har altid været en del af motorsporten.
Men i et Dakar, hvor konkurrenterne er væk og den
nærmeste bil af et andet mærke er en Toyota, der
efter dagens etape ligger på 5. pladsen, kan man
undre sig en smule over, hvad der ligger til grund.
Ikke desto mindre har de fire MINI kørere i spidsen
fået besked på at sænke tempoet, for ikke at
risikere muligheden for at få tre MINI’er på
præmieskamlen på lørdag.
”Dermed er det ”game over”,” siger den 11-dobbelte
Dakar-vinder, Stephane Peterhansel, der på dagens
etape forventedes at indhente og passere den førende
team-kammerat, Nani Roma.
”I går aftes bad teamet os om ikke at tage flere
risici, vi blev bedt om at sænke tempoet og den
besked kom fra topledelsen. Så vi bliver nødt til at
respektere den nuværende stilling,” fortsætter han.
”Det er frustrerende, fordi vi har gjort
størstedelen af det hårde arbejde. Men hvis MINI
ønsker at have tre biler på skamlen, med det tempo,
vi har kørt oppe i spidsen, er det let at køre af og
ødelægge en eller to biler på bare en enkelt dag. Vi
ved at noget sådan kan ske, men jeg tror ikke at vi
ville gøre det. Vi har haft det sjovt de sidste fem
dage, vi har kørt så hurtigt vi kunne, vi var 40
minutter bagefter, i går var vi kun 2 minutter
bagefter, men spillet er slut, simpelthen slut.
Sådan er det.”
Eller i klar tale: Spændingen er nu forsvundet helt
ud af årets Dakar rally, ikke fordi man udsteder
team-ordre for at sikre en sejr i tæt kamp mod et
andet team, hvor team-ordre normalt er blevet
anvendt i motorsport, men fordi et team vil have tre
biler på podiet i et rally, hvor konkurrencen fra
andre fabriksteams har været stort set ikke
eksisterende. Det er på tværs af god sportsånd og
skal nok give efterdønninger.
Derfor er det kun af teoretisk interesse at fastslå,
at dagens resultat alene fastholdt positionerne fra
i går. Der er nu fire MINI’er foran en Toyota og
yderligere MINI’er på de efterfølgende pladser.
Fredag og lørdag skal der sammenlagt køres 507
kilometer hastighedsetape – det er cirka 100
kilometer færre end i dag. Teoretisk vil det kunne
lade sig gøre for Stephane Peterhansel fredag at
holde sig tæt til Nani Roma og på lørdag tage sejren
alligevel. Men så må han se i øjnene, at der ikke er
plads til ham i teamet næste år og den satsning vil
franskmanden næppe gøre. Efter problemer først på
etapen har han vundet næsten 40 minutter ind på
spanieren i spidsen, han har dokumenteret at han er
klart den bedste i maratonrallyet over dem alle, men
teamordre forhindrer ham i praksis i at dokumentere
sin styrke. Nu kan han alene håbe på, at Roma bliver
ramt af uheld…
Coma fører af sig selv
Den situation har man heldigvis ikke i
MC-kategorien, hvor Marc Coma helt af sig selv og
uden team-ordrer nærmer sig det, der i givet fald
bliver hans fjerde Dakar-sejr. En værdig sejr, vel
at mærke. Han kører forresten en KTM og manden på 2.
pladsen, Joan Barreda, kører Honda…
Coma dokumenterede på dages etape, som med sine 605
kilometer hastighedsprøve er en af de allerlængste i
Dakar rallyets historie, at han virkelig er sejren
værdig. Dette sagt, vel vidende at resten af rallyet
naturligvis skal køres, inden løbets vinder bliver
kåret. Men han vandt i dag, med et pænt forspring på
små fire minutter til rivalen, den 5-dobbelte Dakar
vinder, Cyril Despres på Yamaha. Havde det ikke
været for tekniske problemer undervejs, havde
Despres været tæt på Coma, der har kørt et godt og
stabilt rally, og så havde vi fået en rigtig dyst ud
af det.
Som et kuriosum fortalte Coma, da han ikke kunne
skjule, at han havde mistet stemmen, at han på
prøverne i Bolivia og ind i Chile havde været syg.
Han havde bidt tænderne sammen og fortsat sit tempo.
Han vil, øverst på skamlen på lørdag, være en værdig
vinder af Dakar.
Marc Coma indledte dagen med et styrt, men var
hurtigt på hjulene igen. Tilsvarende styrtede også
Joan Barreda Bort, men det var senere på etapen. Han
beskadigede ved styrtet såvel sin rutebog som
Honda’ens udstødning, han måtte derfor vente på
Despres for at kunne følge ham og måtte nøjes med 5.
pladsen i dag. Hans 2. plads i rallyet er ikke
truet, men der finder en intensiv kamp sted om de
efterfølgende placeringer, hvor eksempelvis Cyril
Despres på 6. pladsen kun er 43 sekunder efter
Helder Rodrigues. Rodrigues mistede en del tid i
dag, fordi hans ene benzintank knækkede af. Han
måtte foretage en nødtørftig reparation og mistede
næsten 7 minutter til franskmanden.
Det er næsten utænkeligt, at Despres ikke overtager
5. pladsen i morgen, 4. pladsen er indenfor
rækkevidde og besiddes af team-kammeraten Olivier
Pain. Også han burde Despres kunne indhente, gør han
det ikke, vil en medvirkende faktor være, at han
ønsker at lade landsmanden og teamkammeraten få
placeringen, som en cadeau for det gode samarbejde,
de har i teamet. Men lad os nu se… |