- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Marc Coma.


Dakar 2014 Dag 11: MINI Team-ordre afgør rallyet:

”Game over” siger Stephane Peterhansel


Af Søren Clauding – 16. januar 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Team-ordre har altid været en del af motorsporten. Men i et Dakar, hvor konkurrenterne er væk og den nærmeste bil af et andet mærke er en Toyota, der efter dagens etape ligger på 5. pladsen, kan man undre sig en smule over, hvad der ligger til grund. Ikke desto mindre har de fire MINI kørere i spidsen fået besked på at sænke tempoet, for ikke at risikere muligheden for at få tre MINI’er på præmieskamlen på lørdag.

 

”Dermed er det ”game over”,” siger den 11-dobbelte Dakar-vinder, Stephane Peterhansel, der på dagens etape forventedes at indhente og passere den førende team-kammerat, Nani Roma.

 

”I går aftes bad teamet os om ikke at tage flere risici, vi blev bedt om at sænke tempoet og den besked kom fra topledelsen. Så vi bliver nødt til at respektere den nuværende stilling,” fortsætter han. ”Det er frustrerende, fordi vi har gjort størstedelen af det hårde arbejde. Men hvis MINI ønsker at have tre biler på skamlen, med det tempo, vi har kørt oppe i spidsen, er det let at køre af og ødelægge en eller to biler på bare en enkelt dag. Vi ved at noget sådan kan ske, men jeg tror ikke at vi ville gøre det. Vi har haft det sjovt de sidste fem dage, vi har kørt så hurtigt vi kunne, vi var 40 minutter bagefter, i går var vi kun 2 minutter bagefter, men spillet er slut, simpelthen slut. Sådan er det.”

 

Eller i klar tale: Spændingen er nu forsvundet helt ud af årets Dakar rally, ikke fordi man udsteder team-ordre for at sikre en sejr i tæt kamp mod et andet team, hvor team-ordre normalt er blevet anvendt i motorsport, men fordi et team vil have tre biler på podiet i et rally, hvor konkurrencen fra andre fabriksteams har været stort set ikke eksisterende. Det er på tværs af god sportsånd og skal nok give efterdønninger.

 

Derfor er det kun af teoretisk interesse at fastslå, at dagens resultat alene fastholdt positionerne fra i går. Der er nu fire MINI’er foran en Toyota og yderligere MINI’er på de efterfølgende pladser.

 

Fredag og lørdag skal der sammenlagt køres 507 kilometer hastighedsetape – det er cirka 100 kilometer færre end i dag. Teoretisk vil det kunne lade sig gøre for Stephane Peterhansel fredag at holde sig tæt til Nani Roma og på lørdag tage sejren alligevel. Men så må han se i øjnene, at der ikke er plads til ham i teamet næste år og den satsning vil franskmanden næppe gøre. Efter problemer først på etapen har han vundet næsten 40 minutter ind på spanieren i spidsen, han har dokumenteret at han er klart den bedste i maratonrallyet over dem alle, men teamordre forhindrer ham i praksis i at dokumentere sin styrke. Nu kan han alene håbe på, at Roma bliver ramt af uheld…

 

Coma fører af sig selv

Den situation har man heldigvis ikke i MC-kategorien, hvor Marc Coma helt af sig selv og uden team-ordrer nærmer sig det, der i givet fald bliver hans fjerde Dakar-sejr. En værdig sejr, vel at mærke. Han kører forresten en KTM og manden på 2. pladsen, Joan Barreda, kører Honda…

 

Coma dokumenterede på dages etape, som med sine 605 kilometer hastighedsprøve er en af de allerlængste i Dakar rallyets historie, at han virkelig er sejren værdig. Dette sagt, vel vidende at resten af rallyet naturligvis skal køres, inden løbets vinder bliver kåret. Men han vandt i dag, med et pænt forspring på små fire minutter til rivalen, den 5-dobbelte Dakar vinder, Cyril Despres på Yamaha. Havde det ikke været for tekniske problemer undervejs, havde Despres været tæt på Coma, der har kørt et godt og stabilt rally, og så havde vi fået en rigtig dyst ud af det.

 

Som et kuriosum fortalte Coma, da han ikke kunne skjule, at han havde mistet stemmen, at han på prøverne i Bolivia og ind i Chile havde været syg. Han havde bidt tænderne sammen og fortsat sit tempo. Han vil, øverst på skamlen på lørdag, være en værdig vinder af Dakar.

 

Marc Coma indledte dagen med et styrt, men var hurtigt på hjulene igen. Tilsvarende styrtede også Joan Barreda Bort, men det var senere på etapen. Han beskadigede ved styrtet såvel sin rutebog som Honda’ens udstødning, han måtte derfor vente på Despres for at kunne følge ham og måtte nøjes med 5. pladsen i dag. Hans 2. plads i rallyet er ikke truet, men der finder en intensiv kamp sted om de efterfølgende placeringer, hvor eksempelvis Cyril Despres på 6. pladsen kun er 43 sekunder efter Helder Rodrigues. Rodrigues mistede en del tid i dag, fordi hans ene benzintank knækkede af. Han måtte foretage en nødtørftig reparation og mistede næsten 7 minutter til franskmanden.

 

Det er næsten utænkeligt, at Despres ikke overtager 5. pladsen i morgen, 4. pladsen er indenfor rækkevidde og besiddes af team-kammeraten Olivier Pain. Også han burde Despres kunne indhente, gør han det ikke, vil en medvirkende faktor være, at han ønsker at lade landsmanden og teamkammeraten få placeringen, som en cadeau for det gode samarbejde, de har i teamet. Men lad os nu se…

Stephane Peterhansel - moralsk vinder af Dakar 2014, uanset hvem der står øverst på skammelen på lørdag.

 

Nani Roma.

 

Giniel de Villiers.


Dakar 2014, stillingen efter 16. januar:


MC:

1. Marc Coma (ESP), KTM, +48t24m41s.

2. Joan Barreda Bort (ESP), Honda, +52m36s.

3. Jordi Viladoms (ESP), KTM, +2t07m56s.

4. Olivier Pain (FRA), Yamaha, +2t21m40s.

5. Helder Rodrigues (POR), Honda, +2t30m35s.

6. Cyril Despres (FRA), Yamaha, +2t31m18s.

7. Kuba Przygonski (POL), KTM, +2t43m55s.

 

Biler:

1. Nani Roma/Michel Perin (ESP/FRA), MINI, +45t01m54s.

2. Stephane Peterhansel/Jean Paul Cottret (FRA), MINI, +5m32s.

3. Nasser Al-Attiyah/Lucas Cruz (QAT/ESP), MINI, +56m01s.

4. Orlando Terranova/Paulo Fiuza (ARG/POR), MINI, +1t03m39s.

5. Giniel de Villiers/Dirk von Zitzewitz (SAF/GER), Toyota, +1t15m57s.

6. Krzysztof Holowzcyc/Konstantin Zhiltsov(POL/RUS), MINI, 3t44m51s.


Helder Rodrigues.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt