Det har været et erklæret mål for løbsledelsen, at
gøre dette års Dakar vanskeligere end de forgående
år. Det er lykkedes. Og dem, der fortsat tvivlede,
kan efter Dag 5 i det 9200 kilometer lange race ikke
længere fastholde deres tvivl. Der blev vendt op og
ned på tingene, dele af etapen blev aflyst og
deltagerne fik i den grad deres sag for.
Etapen var planlagt til at være cirka 900 kilometer
lang, hvoraf de 440 kilometer var hastighedsetape.
Efterhånden som dagen skred frem, så løbsledelsen
sig nødsaget til at reducere hastighedsetapen til
211 kilometer for motorcyklernes vedkommende og 317
for bilerne. Men det var hårdt nok endda, for etapen
bestod langt henad vejen af sand og sand blandet med
jord. Men det var ikke navigationen, der var årsagen
til, at Joan Barreda Bort for første gang i år
mistede føringen. Han havde problemer med benzin
tilførelsen den ene gang efter den anden. Det
kostede tid, og så i den grad: Han er nu 41 minutter
efter den nye mand i føring, som er ingen ringere
end Marc Coma på KTM.
Barredas held var, at de øvrige topkørere også havde
problemer af forskellig art. Så den spanske
Honda-kører er nu nummer 2 – men med tre kvarter op
til den førende Coma kan det blive svært at erobre
føringen igen. For nu kører Coma helt uden pres –
men også han vil kunne begå navigationsfejl og
rallyet er kun fem dage gammelt.
Man skulle tro, at den 5-dobbelte vinder, Cyril
Despres, ville kunne lukrere på de andres uheld. Han
var efter gårsdagens etape stort set ligeså lang tid
efter den førende Barreda, som Barreda nu er efter
den førende Coma. Men Despres brugte for meget
benzin, mens han ledte efter et Way Point, han løb
tør og kom i mål 44 minutter efter Coma på en samlet
18. plads – og sjovt nok kun 34 sekunder langsommere
end Barreda. Siden kom der en times straftid til og
resultatet er, at franskmanden nu er nummer 13 – 2
timer og 23 minutter efter Coma. Det er i praksis en
umulig opgave for den 5-dobbelte vinder at komme op
og kæmpe om førstepladsen.
Jordi Viladoms fra Spanien på KTM blev nr. 2 i dag,
13 minutter efter vinderen Coma, polakken Przygonski
blev nr. 3, Helder Rodrigues nr. 4, men i den
samlede stilling indtager ”Chaleco” 3. pladsen,
selvom også han havde en vanskelig dag og blot blev
nr. 27.
Dagens mest dramatiske begivenhed fandt sted, da
Honda fabrikskøreren Paulo Goncalves motorcykel gik
op i flammer. Ingen ildslukker i nærheden, kun en
masse sand til eventuelt at kvæle ilden, men det
virkede ikke og hans motorcykel var ikke til at
genkende, da ilden omsider slukkede.
Sainz tabte på navigation og motorfejl
For bilernes vedkommende var det heller ikke helt
let. Også deres hastighedsetape blev forkortet, men
de skulle dog i alt tilbagelægge 317 kilometer.
Prøven havde store navigationsmæssige udfordringer
og værst gik det ud over den førende Carlos Sainz.
Han standsede motoren på sin SMG buggy, mens han
søgte efter et Waypoint. Det skulle han aldrig have
gjort, for han kunne ikke starte den igen.
Efter lang tid fandt man fejlen i det elektriske
system og fik den repareret, men da var han sat mere
end en time bagud i forhold til Nani Roma, der kørte
en solid etape og nu har en ligeså solid føring i
rallyet. Roma vandt med 4 minutter ned til Giniel de
Villiers Toyota Hilux og i dag og også Robby Gordon
kom godt gennem prøven i dag. Han sluttede som nr.
3, 20 minutter efter Roma.
Stephane Peterhansel havde også problemer med
navigationen og mente efterfølgende, at dagens etape
havde været den hårdeste i den tid, Dakar har været
afviklet i Sydamerika. Han blev nr. 6, 24 minutter
efter Roma, men det er lidt den omvendte verden –
det er sjældent Roma har kunnet besejre MINI
teamkammeraten på navigationskrævende etaper.
Nasser Al-Attiyah sluttede dagen som 5’er og han
ligger sammenlagt på 2. pladsen efter Roma og foran
Terranova og ”Peter”.
Og så er der ikke flere skandinavere med i årets
Dakar. Onsdag udgik den lille Polaris, kørt af Garry
Connell og svenske Annie Seel, med ødelagt motor. |