- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Roma.


Dakar 2014 Dag 3: MC: Honda fører fortsat

Biler: Roma tager føringen, da ”Peter” banede vejen


Af Søren Clauding – 7. januar 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Årets tredje Dakar-etape var præget af tre ting: Vejret fik indflydelse på hastighedsprøvernes længde og favoritterne i MC-kategorien begyndte at rykke. Alt imens Peterhansel tabte terræn og Roma overtog føringen.

 

Det er dog fortsat Joan Barreda Bort, der på sin Honda dominerer i spidsen. Han vandt dagens etape, som blev kortet ned med 130 kilometer, og kunne dermed udbygge sin føring. På de efterfølgende pladser, 4-7 minutter nede, fulgte de to favoritter, Cyril Despres og Marc Coma på hhv. Yamaha og KTM. Det var symptomatisk, at det netop var de to, der nu har arbejdet sig frem i toppen (også generelt ligger de på hhv. 2. og 3. pladsen), for dagens etape var, uanset den blev forkortet, utrolig hård og krævende.

 

I etapen indgik hastighedsprøve i næsten 4300 meters højde. Det er første gang nogensinde, at der har været afviklet en Dakar hastighedsetape i den højde. Den tynde luft er belastende for både kørerne og deres motorcykler. Mindre ilt i luften nedsætter ydeevnen – og det gælder uanset man er af kød og blod eller fremstillet i metal.

 

Og så var dagens etape for motorcyklerne første halvdel af en såkaldt maratonetape, dvs. deltagerne må klare sig selv til efter onsdagens etape. Derfor var det dobbelt vigtigt at skåne materiellet, for eventuelle reparationer skulle deltagerne i givet fald selv stå for.

 

En af de kørere, der ikke var med i dag er norske Pål Anders Ullevålseter, som nu er udgået af Dakar.

 

”Det er første gang, jeg er udgået af et Dakar-rally på grund af mekaniske problemer,” fortalte den sympatiske normand, da han langt om længe nåede frem til gårdsdagens målstreg. ”Jeg har deltaget i 11 Dakar rallyes og fuldført de 9, én gang måtte jeg udgå, fordi jeg skadede min skulder ved et styrt, men jeg har aldrig haft mekaniske problemer før denne gang.” Det var Ullevålseters KTM-motor, der brød sammen ude midt i sandørkenen og dermed satte en effektiv stopper for hans deltagelse i år. Den bedste placering opnåede han i 2010, hvor han blev nr. 2.

 

Dagens etape var også afslutningen på Dakar-rallyet for kørere som Ruben Faria og Frans Verhoeven, som begge er udgået efter styrt.

 

Roma i spidsen – ”Peter” banede vejen

I bil-kategorien har førstepladsen på ny skiftet hænder. Efter overbevisende og problemløs kørsel vandt Stephane Peterhansel i MINI mandagens etape, hvorimod han på tirsdagens forkortede udgave (bilerne startede hvor de skulle, men blev flaget i mål efter 222 km i stedet for 301) havde det svært. Han var første mand på etapen og da en del af ruten gik gennem buskads uden spor, banede han vejen for resten af feltet. Men det kostede ham en stribe punkteringer og sammenlagt mindst en halv time.

 

Derved var vejen fri for team-kammeraten Nani Roma, der efter problemer på rallyets første to dage havde en smertefri Dag 3, hvor han strøg i mål 1 minut foran en anden team-kammerat, polakken Krzysztof Holowczyc. På 3. pladsen kom helt overraskende sydafrikaneren Leeroy Poulter i Toyota Hilux, fulgt af førstedagens nr. 2, Orlando Terranova fra Argentina i MINI.

 

Guerland Chicherit fra Frankrig i en særpræget DB Jefferies buggy blev nr. 5 foran Robby Gordon, der nu endelig fik sin Hummer til at stå distancen. Nr. 7 blev Nasser Al-Attiyah i MINI.

 

Nani Roma har nu en føring på 9 minutter til Terranova, mens Nasser Al-Attiyah er på 3. pladsen fulgt af Carlos Sainz. Peterhansel er nr. 5 men det væsentligste er hans set-back på en halv time eller 26 minutter i forhold til den førende spanier.

 

”Det var en forfærdelig dag for mig,” fastslog Stephane Peterhansel ved ankomsten til målet i San Juan. ”Siden jeg skiftede over til at køre bil, har jeg aldrig oplevet punkteringer som i dag. Vi punkterede seks gange. Den første var min egen fejl, fordi jeg ramte en stor sten, men derefter var der modifikationer til rutebogen, som gjorde det nødvendigt at krydse igennem vegetation og en del buskads. Vi var den første bil på vejen og jeg tror, at da jeg på den måde banede vejen for de andre, forårsagede jeg også to eller tre langsomme punkteringer for mig selv.”

 

Peterhansel fik dog en smule ”tak for hjælpen” fra Orlando Terranova, der forærede franskmanden et reservehjul, fordi han ikke havde flere selv. Det var ægte team-spirit og Dakar-ånd.

 

I bil kategorien deltager også en lille Polaris RZR buggy med Garry Connell bag rattet og den svenske tidligere pige Annie Seel i co-driver sædet. Holdet har haft deres udfordringer, med tre punkteringer på dagens etape. Holdet blev nr. 83 i dag.

Barreda.


Dakar 2014, stillingen efter 7. januar:


MC:

1. Joan Barreda Bort (ESP), Honda, 9t56m44s.

2. Cyril Despres (FRA), Yamaha, +13m04s.

3. Marc Coma (ESP), KTM, +13m56s.

4. Alain Duclos (FRA), Sherco, +16m38s.

5. Francisco Lopez Contardo (CHL), KTM, +18m39s.

6. David Casteu (FRA), KTM, +22m16s.

 

Biler:

1. Nani Roma/Michel Perin (ESP/FRA), MINI, 9t20m13s.

2. Orlando Terranova/Paulo Fiuza (ARG/POR), MINI, +9m06s.

3. Nasser Al-Attiyah/Licas Cruz (QAT/ESP), MINI, +10m00s.

4. Carlos Sainz/Timo Gottschalk (ESP/GER), SMG, +12m02.

5. Stephane Peterhansel/Jean Paul Cottret (FRA), MINI, +24m08s.

6. Giniel de Villiers/Dirk von Zitzewitz (SAF/GER), Toyota, +26m23s.


Nani Roma er ny mand i spidsen af Dakar.

 

Garry Connell og Annie Seel.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt