- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Peterhansel.


Dakar 2014: Honda på toppen og ”Peter” ligeså


Af Søren Clauding – 6. januar 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Etape 2 inkluderede den hurtigste hastighedsetape i årets Dakar. Hastighedsetapen var også temmelig lang, 423 kilometer, hvis man kørte bil, 400 kilometer, hvis man sad i cockpittet på en lastbil og 359 kilometer på motorcykel. Og også Dag 2 bød på overraskelser. I MC kategorien var det englænderen Sam Sunderland, der på sin Honda kørte fra alt og alle, herunder teamkammeraten, vinderen af første etape, Joan Barreda Bort.

 

Sejrsmarginen var dog ikke stor. Chileneren ”Chaleco” alias Francisco Lopez Contardo kørte den lange rute ud omkring Sierra Nevada blot 39 sekunder langsommere end Sunderland, alt imens Joan Barreda blev nr. 3, 2 minutter efter englænderen.

 

Overraskende var det også, at Marc Coma sluttede som nr. 9, over 8 minutter fra vinderen, mens rivalen, den 5-dobbelte Dakar vinder Cyril Despres blev nr. 10, 20 sekunder efter Coma.

 

Men der er en forklaring på alting.

 

”Den første del af prøven var rigtig, rigtig hurtig,” fortalte Cyril Despres ved målstregen i San Rafael. Vi valgte, ikke at køre for fuld udblæsning for at skåne motoren. Både Marc Coma og Barreda kørte fra mig på den hurtige strækning. Jeg genvandt lidt af det tabte i ørkensandet, men styrtede på siden af en af klitterne og så både sol, måne og stjerner. Ved styrtet blev min vandbeholder slået i stykker og jeg havde ikke vand på en strækning på 100 kilometer.”

 

Også Marc Coma havde sine om end mindre problemer:

 

”Der var en sten, der kilede sig ind mellem gearene og motoren. Den blokkerede gearkassen så jeg var nødt til at stoppe og fjerne den. Det kostede nogle minutter,” forklarede han.

 

Det store spørgsmål er nu, om de to hurtige Honda’er kan stå distancen. Men et faktum er det, at Honda har vundet de to første hastighedsetaper efter deres comeback til Dakar-rallyet. Det i sig selv er bemærkelsesværdigt.

 

Sammenlagt fører Barreda foran Chaleco og Sunderland.

 

Peterhansel tager føringen

Det var til gengæld ikke så overraskende, at Stephane Peterhansel overtog føringen i bil-kategorien. Den 11-dobbelte Dakar vinder var i sit es i det varierede terræn, som i den grad skilte fårene fra bukkene. Derfor var det heller ikke så overraskende, at franskmandens MINI havde mindre end et minut ned til en anden garvet rally-veteran i form af Carlos Sainz og hans spektakulære SMG buggy. Resultatet blev, at de to fører an i Dakar, kun adskilt af 28 sekunder.

 

Den overraskende vinder af første etape, Carlos Sousa, nåede kun 33 kilometer ud på dagens hastighedsetape. Da brød turboladeren sammen, olien løb ud og dermed kom den kinesiske Haval fra Great Wall ikke længere.

 

En anden ikke særlig heldig kører var amerikaneren Robby Gordon i hans iøjefaldende Hummer. Selvom den hidtidige monster-racer i år er blevet udskiftet med en mindre model, blev problemerne ikke mindre. På første etape overophedede motoren utallige gange og til sidst valgte Gordon at lade bilen slæbe i mål. Også på mandagens etape havde han store problemer, der ikke virkede meget forskellige fra dem på Dag 1. Uanset Gordon slipper for problemer i resten af rallyet, er han endnu engang ude af topstriden i kraft af mange timers forsinkelse.

 

Carlos Sainz og Stephane Peterhansel var enige om, at dagens etape var rigtig god. Begge kom igennem uden punkteringer og det var måske én af årsagerne til, at Nasser Al-Attiyah mistede næsten otte minutter undervejs. Ikke færre end tre gange måtte han skifte hjul på MINI’en. Heldigt, at behovet ikke var større, for han havde ikke flere reservehjul med.

 

For Nani Roma var dagen anderledes, men ikke meget bedre:

 

”Jeg kunne ikke komme forbi Nasser Al-Attiyah, som var punkteret, på grund af det støv, han efterlod. Først da han punkterede for anden gang kunne jeg passere – for kort tid efter at køre i støvet efter Orlando Terranova. Og så punkterede jeg selv.”

Sunderland.


Dakar 2014, stillingen efter 6. januar:

MC:

1. Joan Barreda Bort (ESP), Honda, 6t09m41s.

2. Francisco Lopez Contardo (CHL), KTM, +2m03s.

3. Sam Sunderland (GBR), Honda, +2m33s.

4. Alain Duclos (FRA), Sherco, +5m47s.

5. Marc Coma (ESP), KTM, +7m00s.

6. Ruben Faria (POR), KTM, +7m18s.

7. Paulo Goncalves (POR), Honda, +8m10s.

8. Cyril Despres (FRA), Yamaha, +8m23s.

 

Biler:

1. Stephane Peterhansel/Jean Paul Cottret (FRA), MINI, +6t17m02s.

2. Carlos Sainz/Timo Gottschalk (ESP/GER), SMG, +28s.

3. Nasser Al-Attiyah/Licas Cruz (QAT/ESP), MINI, +4m10s.

4. Nani Roma/Michel Perin (ESP/FRA), MINI, +4m19s.

5. Orlando Terranova/Paulo Fiuza (ARG/POR), MINI, +8m31s.

6. Giniel de Villiers/Dirk vin Zitzewitz (SAF/GER), Toyota, +17m10s.


Sainz.

Gordon.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt