Etape 2 inkluderede den hurtigste hastighedsetape i
årets Dakar. Hastighedsetapen var også temmelig
lang, 423 kilometer, hvis man kørte bil, 400
kilometer, hvis man sad i cockpittet på en lastbil
og 359 kilometer på motorcykel. Og også Dag 2 bød på
overraskelser. I MC kategorien var det englænderen
Sam Sunderland, der på sin Honda kørte fra alt og
alle, herunder teamkammeraten, vinderen af første
etape, Joan Barreda Bort.
Sejrsmarginen var dog ikke stor. Chileneren
”Chaleco” alias Francisco Lopez Contardo kørte den
lange rute ud omkring Sierra Nevada blot 39 sekunder
langsommere end Sunderland, alt imens Joan Barreda
blev nr. 3, 2 minutter efter englænderen.
Overraskende var det også, at Marc Coma sluttede som
nr. 9, over 8 minutter fra vinderen, mens rivalen,
den 5-dobbelte Dakar vinder Cyril Despres blev nr.
10, 20 sekunder efter Coma.
Men der er en forklaring på alting.
”Den første del af prøven var rigtig, rigtig
hurtig,” fortalte Cyril Despres ved målstregen i San
Rafael. Vi valgte, ikke at køre for fuld udblæsning
for at skåne motoren. Både Marc Coma og Barreda
kørte fra mig på den hurtige strækning. Jeg genvandt
lidt af det tabte i ørkensandet, men styrtede på
siden af en af klitterne og så både sol, måne og
stjerner. Ved styrtet blev min vandbeholder slået i
stykker og jeg havde ikke vand på en strækning på
100 kilometer.”
Også Marc Coma havde sine om end mindre problemer:
”Der var en sten, der kilede sig ind mellem gearene
og motoren. Den blokkerede gearkassen så jeg var
nødt til at stoppe og fjerne den. Det kostede nogle
minutter,” forklarede han.
Det store spørgsmål er nu, om de to hurtige Honda’er
kan stå distancen. Men et faktum er det, at Honda
har vundet de to første hastighedsetaper efter deres
comeback til Dakar-rallyet. Det i sig selv er
bemærkelsesværdigt.
Sammenlagt fører Barreda foran Chaleco og Sunderland.
Peterhansel tager føringen
Det var til gengæld ikke så overraskende, at
Stephane Peterhansel overtog føringen i
bil-kategorien. Den 11-dobbelte Dakar vinder var i
sit es i det varierede terræn, som i den grad skilte
fårene fra bukkene. Derfor var det heller ikke så
overraskende, at franskmandens MINI havde mindre end
et minut ned til en anden garvet rally-veteran i
form af Carlos Sainz og hans spektakulære SMG buggy.
Resultatet blev, at de to fører an i Dakar, kun
adskilt af 28 sekunder.
Den overraskende vinder af første etape, Carlos
Sousa, nåede kun 33 kilometer ud på dagens
hastighedsetape. Da brød turboladeren sammen, olien
løb ud og dermed kom den kinesiske Haval fra Great
Wall ikke længere.
En anden ikke særlig heldig kører var amerikaneren
Robby Gordon i hans iøjefaldende Hummer. Selvom den
hidtidige monster-racer i år er blevet udskiftet med
en mindre model, blev problemerne ikke mindre. På
første etape overophedede motoren utallige gange og
til sidst valgte Gordon at lade bilen slæbe i mål.
Også på mandagens etape havde han store problemer,
der ikke virkede meget forskellige fra dem på Dag 1.
Uanset Gordon slipper for problemer i resten af
rallyet, er han endnu engang ude af topstriden i
kraft af mange timers forsinkelse.
Carlos Sainz og Stephane Peterhansel var enige om,
at dagens etape var rigtig god. Begge kom igennem
uden punkteringer og det var måske én af årsagerne
til, at Nasser Al-Attiyah mistede næsten otte
minutter undervejs. Ikke færre end tre gange måtte
han skifte hjul på MINI’en. Heldigt, at behovet ikke
var større, for han havde ikke flere reservehjul
med.
For Nani Roma var dagen anderledes, men ikke meget
bedre:
”Jeg kunne ikke komme forbi Nasser Al-Attiyah, som
var punkteret, på grund af det støv, han efterlod.
Først da han punkterede for anden gang kunne jeg
passere – for kort tid efter at køre i støvet efter
Orlando Terranova. Og så punkterede jeg selv.” |