Mere end 800 kilometer skulle deltagerne køre på
førstedagen i årets Dakar. Man var også tidligt ude.
Klokken 06:22 startede sidste års MC-vinder,
franskmanden Cyril Despres, for første gang nogen
sinde i sadlen på en Yamaha 450 YZF, og et par
minutter senere fulgte KTM-køreren Marc Coma, der
sad over i fjor på grund af en skulderskade. Men det
var ingen af de to, der nåede målstregen på
førstedagens 180 kilometer lange hastighedsetape
først.
Den ære tilfaldt Hondas nye fabrikskører, spanieren
Joan Barreda Bort, der midt i sidste sæson
udskiftede sin Husquarna til fordel for det japanske
mærke. Seks gange ud af i alt 30 har Bort nu været
øverst på skamlen efter en hastighedsetape i et
Dakar-rally. Hvis hans nye Honda CRF 450 Rally
fortsætter med at vise sig fra sin bedste side, kan
der meget vel blive tale om et yderst spændende
opgør i år.
Dagens største overraskelse blev imidlertid leveret
af franskmanden Alain Duclos, som på sin lille
Sherco kørte i mål som nummer 4. Oven i købet var
han mindre end 2 minutter efter Barreda Bort, og det
er virkelig ikke meget set i lyset af, at etapen,
som bestod af stenede grusveje var meget hurtig med
mange kurver, kraftige nedbremsninger og krævende
accelerationer og ikke nødvendigvis det mest
velegnede terræn til den spanske motorcykel. Men
præstationen blev mest sat i relief af, at årets
Dakar er det første rally, franskmanden har kørt
siden sidste års Dakar. Han har ikke glemt, hvordan
man gør…
Selv sagde han efter etapesejren: ”Jeg er helt oppe
at køre, dels fordi det var sjovt, dels fordi min
Sherco ikke svigtede et eneste sekund undervejs, og
det var en stor fornøjelse at køre på et sådan
terræn, hvor den næsten kører af sig selv. For mig
selv var det vigtigt at gøre det godt fra
begyndelsen af, så jeg er ekstra motiveret for at
køre de kommende etaper.”
Og overraskende var det også, at den anden
Honda-kører, Paulo Goncalves fra Portugal var næsten
toethalvt minut langsommere end teamkammeraten i
spidsen. På den anen side anses Joan Barreda Bort af
mange for at være verdens hurtigste rallyraid kører,
det blev i hvert fald ikke modbevist i dag.
Sousa vinder bil-etapen i Haval
Det var ikke kun i MC-kategorien, der var
overraskelser. Årets første hastighedsetape blev
nemlig vundet af Carlos Sousa fra Portugal, der
kører en Haval H8.
Haval er en kinesisk bilmodel, produceret af Great
Wall, han har været med tidligere og blev nr. 6
sidste år i bilen, som oven i købet har tre år på
bagen. Men måske var det netop den erfaring, der var
brug for, om end det er tvivlsomt, om han kan
fastholde førerpositionen i de kommende dage. Det
bliver spændende at følge.
Der var da også kun sølle 11 sekunder ned til
etapens nr. 2, Orlando Terranova fra værtslandet
Argentina. Han kører MINI og blev presset kraftigt
undervejs af den tidligere vinder, team-kammeraten
Nasser Al Attiyah fra Qatar, som nåede målstregen
blot 36 sekunder langsommere end Terranova.
Nr. 4 blev endnu en MINI, kørt af Nani Roma fra
Spanien. Roma var næsten 3 minutter hurtigere end
landsmanden, 2010 Dakar-vinderen Carlos Sainz i den
store SMG Buggy, han også deltog med i fjor.
Terrænet var ikke ideelt til den baghjulstrukne
buggy, så der er nok mere at hente hos den dygtige
spanier senere i rallyet.
Og hvad så med sidste års vinder, den 5-dobbelte
Dakar-vinder (i bil), Stephane Peterhansel? Hans
MINI punkterede såmænd og den tid, det tager at
opdage punkteringen og skifte hjul, passer meget
godt med de 4 minutter og 21 sekunder, han kom i mål
efter Sousa. Der er med andre ord lagt op til nogle
meget spændende kampe i de kommende dages Dakar. |