Det er Le Mans tid lige nu og meget a-pro-pos var
det netop på Le Mans racerbanen, undertegnede for
første gang så Nissan Leaf EV nismo RC. På Le Mans
racerbanen gjorde den ikke det store nummer ud af
sig selv, dels fordi det vrimler med højtydende og
ikke mindst larmende racerbiler sådan et sted, dels
fordi den rappe Nissan ikke siger en lyd. Ikke meget
i hvert fald i forhold til de andre.
Den skulle nu heller ikke ud at køre 24-timers
løbet, så det blev til et par øjekast og et hurtigt
kik under karrosseriet og det var så det. At skulle
prøve at køre raceren – det var ikke en tanke, der
faldt mig ind.
Det blev virkelighed
Det blev ikke desto mindre virkelighed. Det er godt
nok nogle måneder siden, at den oplevelse fandt
sted, men timingen skulle jo være rigtig til at
præsentere den for jer, der følger med på
Motorsiden.dk og lytter til Motorprogrammet hver
uge. Og det må netop verdens mest berømte motorløb
siges at være. 24-timers Le Mans er et race, der
traditionelt er helt fremme i skoene, når det gælder
om at være åben overfor ny teknologi. Ikke mindst
derfor har løbet så stor bevågenhed og har oplevet
alverdens krisetider. I år har det klassiske franske
motorløb som bekendt 80-års fødselsdag.
Og netop derfor er Le Mans den rigtige anledning til
at fortælle om Nissan Leaf EV nismo RC og ikke
mindst køreturen i den. Den er nemlig bygget som en
rigtig racersportsvogn og alene de teknologiske
begrænsninger er årsagen til, at vi kommer til at
vente nogle år med at se en sådan bil i Le Mans
racet. Men det skal nu nok komme, før eller siden.
El-dreven racersportsvogn
Nissan Leaf EV nismo RC er nemlig en elektrisk
drevet racersportsvogn. På samme måde som den
serieproducerede Leaf er elektrisk drevet.
Teknologien er ikke meget forskellig, men
selvfølgelig er Leaf EV nismo RC noget hurtigere –
ret meget, faktisk – fordi den er lettere, fordi
motoren præsterer en større effekt og fordi bilen er
bygget som en racer. I øvrigt er det Nissans
sportsdivision, nismo, der står bag konstruktionen.
Nismo betyder Nissan Motorsport og forkortelsen RC
står for ”Racing Competition”.
Lidt teknik:
Motoren er en 80 kW synkron elektromotor. 80 kW
svarer til 109 hestekræfter og det lyder ikke af så
meget. Men fordi den fra allerførste motoromdrejning
præsterer 280 Nm er der et godt ”skud” på
baghjulene. Bilens vægt er 930 kg og så er den
udstyret med 225 mm brede 40 procent 18” Bridgestone
racerdæk.
Den er en regulær prototype, bygget som en racerbil
med dobbelte wishbone hjulophæng både bagtil og
foran. Der er skivebremser på alle fire hjul og den
såkaldte monocoque er udført i kulfiber. Fronten er
én enhed, der kan skiftes på et øjeblik, og der
anvendes energibesparende LED lys både for og bag.
Desuden har den elektrisk servostyring.
Raceren er 4,46 meter lang, 1,94 meter bred og 1,21
meter høj. Indvendig er der kun det allermest
nødvendige i form af racersæde, rat betjeningsgreb
etc.
Energikilden er et lamineret 24 kW litium-ion
batteri bestående af 48 compact-moduler med 192
celler. Det er installeret bag føreren og oplades
bagfra. Derved er der optimal balance i bilen.
Køreoplevelsen
Og hvordan kører den så. Ja, lydklippet, som bringes
i Motorradioen (Lyt
til Nissan Leaf EV nismo RC i Motorradioen hér >>>) giver et meget godt indtryk, selvom
de snævre pladsforhold og den begrænsede testtur,
som fandt sted på Castellolli testbanen nær
Barcelona i Spanien, indebar, at optagelsen
uheldigvis blev afbrudt (men siden genoptaget -
heldigvis) undervejs. Men læsbart får I også et par
ord:
RC’eren betjenes i princippet som en hvilken som
helst anden bil med automatgear. Derfor er det
egentlig ret ubesværet at køre den. Den er en
racerbil, den er ubekvem, man skal have hjelm på og
ikke for brede sko. Men ellers sætter man blot i
gear og kører.
Vi gætter på at kraftoverførslen de første meter er
elektronisk styret, i alle tilfælde er hjulspind
ikke det, der sætter begrænsningen. Dækmonteringen
er meget passende til motorkræfterne og egentlig er
EV-nismo’en forholdsvis let at håndtere.
Momentet skal holdes
Castellolli banen har store niveauforskelle og få
kurver er rigtig snævre. Derfor er udfordringen med
Nissan’ens trods alt begrænsede motorkraft at holde
bilens moment gennem kurverne, ikke tabe for meget
fart og accelerere så tidligt som muligt.
Det er ikke svært, for kraftoverførslen er lineær og
let at dossere. Lydbilledet er bemærkelsesværdigt,
fordi der er tradition for, at en racerbil skal
larme og det gør EV nismo’en ikke. Den er dog ikke
støjfri – elmotoren hviner nærmest som en turbine,
så man har ikke kun farten men også lyden at
forholde sig til, når man skal lære raceren at
kende. Men støjen er mere påfaldende i kabinen end
udenfor.
Batteriet er begrænsningen
Nismo har bygget en rigtig racer. Præcis som med en
hvilken som helst anden el-bil er begrænsningen
batterikapaciteten. I princippet kunne man få mange
flere hestekræfter ud af maskineriet, blot ved at
dreje op for strømtilførslen, men så ville det hele
blive en kort fornøjelse.
Og en fornøjelse var det at få en smagsprøve på
fremtidig racerteknologi. Selvom perspektiverne med
henblik på et Le Mans race er omvendt proportionale
med udviklingen af batteriteknologien, har Nissan
dokumenteret, at eldrift er en mulighed, ikke alene
hvad angår serieproducerede biler men også til brug
i 4-hjulet motorsport. |