Det har altid været en stor og vigtig begivenhed for 
							rallysporten i Danmark, når det berømte Rallye Monte 
							Carlo har startsted i København. Begivenheden er 
							ikke mindre vigtig, når det er den historiske udgave 
							af rallyet, det gælder, for det sætter København og 
							Danmark på verdenskortet.
  Hvor det moderne 
							rally er skåret over samme skabelon som de øvrige 
							VM-rallies, og derfor ikke længere har startsteder 
							rundt om i Europa og alene består af dagslysprøver 
							af en bestemt samlet længde, er Rallye Monte Carlo 
							Historique en tro kopi af det oprindelige rally, som 
							også tilbage i 1970'erne havde København som 
							startsted.
  Derved har man også bevaret den 
							oprindelige sværhedsgrad, fordi alene den 
							omstændighed, at biler og mandskab først skal 
							tilbagelægge hele turen til Sydfrankrig, inden man 
							skal ud på de hastighedsetaper, hvor konkurrencen 
							for alvor begynder, stille store krav til såvel 
							materiel som mandskab. Af en ganske anden karakter 
							end moderne tiders sprintrallyes.
  Da starten 
							gik på Rådhuspladsen i København, i dag, lørdag d. 
							26. januar 2013, kørte ikke færre end 28 biler 
							henover startrampen. Siden kører deltagerne ialt 
							3.300 kilometer inden vinderen findes fredag d. 1. 
							februar i Monte Carlo. Det var i øvrigt den 
							bilentusiastiske københavnske kulturborgmester, Pia 
							Allerslev, der startede hver enkelt af deltagerne.
							  
							Sammenlagt er der 316 deltagende 
							mandskaber i 2013-udgaven af Rallye Monte-Carlo 
							Historique. De  mødes i Valence mandag, hvorpå 
							det går løs med 14 specialetaper på små bjergveje i 
							op til 1600 meters højde i sne, is, tåge og mørke. 
							  
							Store forventninger knytter sig 
							til nordmændene Walter Jensen og Monty Karlan, som i 
							deres Porsche 911 SC fra 1978 umiddelbart ligner det 
							bedste nordiske bud på en sejr i Rallye Monte-Carlo 
							Historique. De blev nummer tre i løbet sidste år. 
							 
							  
							Fra Sverige kommer også en 
							topkører fra 1970erne, nemlig Åke "Bryggarn" 
							Andersson. Han stiller op med Anna Sylvan i en 
							Porsche 924 turbo fra 1979. Andersson deltog i løbet 
							i 2010 og 2011 i sin originale Porsche 911 fra 1970 
							med godt resultat.  
							  
							Lars Bækkelund og Arne Pagh er 
							bedste danske bud på en topplacering i det krævende 
							vinterrally. De kører i en Fiat 128 Coupé fra 1972 
							og har en sjetteplads som hidtil bedste resultat. 
							 
							  
							Danskeren Otto Kristensen vandt i 
							2002 det krævende løb, der nu køres for 16. gang. 
							Han er i år codriver for Henning Hjorth i en Ford 
							Escort RS 2000 fra 1977. De valgte dog Reims som 
							startby. 
							
							
							 
							
							Blandt deltagerne er også Bent Mikkelsen og Jan 
							Østergaard, der er skiftet fra Alfa Romeo til VW 
							Golf GTI 1. De blev nr. 54 sidste år og satser på at 
							gøre det endnu bedre i år. 
							
							
							 
							
							Et af kendetegnene ved det historiske Monte 
							Carlo rally er det store antal forskellige biler, 
							der deltager. Ialt 47 forskellige bilmodeller er med 
							i år. Særlig interesse var der på Rådhuspladsen for 
							det ægyptiske hold bestående af Amin Hwaidik og 
							Sayed Zin El Din og ikke mindst deres Ford Mustang 
							på tyske nummerplader. Det er i sig selv helt 
							exceptionelt, at det ægyptiske hold havde valgt 
							København som startsted. 
							 
							
							  
							Kulisserne kan ikke være bedre for en Monte Carlo 
							Rally-start: Kjøbenhavns grundlægger, Biskop Absalon 
							(repræsenteret af den gyldne statue på facaden af 
							Københavns Rådhus), sammen med Bent Mikkelsen, der 
							til daglig har til huse på Rådhuspladsen, hvor 
							Danske Bilimportører har domocil. 
							 |