Det har altid været en stor og vigtig begivenhed for
rallysporten i Danmark, når det berømte Rallye Monte
Carlo har startsted i København. Begivenheden er
ikke mindre vigtig, når det er den historiske udgave
af rallyet, det gælder, for det sætter København og
Danmark på verdenskortet.
Hvor det moderne
rally er skåret over samme skabelon som de øvrige
VM-rallies, og derfor ikke længere har startsteder
rundt om i Europa og alene består af dagslysprøver
af en bestemt samlet længde, er Rallye Monte Carlo
Historique en tro kopi af det oprindelige rally, som
også tilbage i 1970'erne havde København som
startsted.
Derved har man også bevaret den
oprindelige sværhedsgrad, fordi alene den
omstændighed, at biler og mandskab først skal
tilbagelægge hele turen til Sydfrankrig, inden man
skal ud på de hastighedsetaper, hvor konkurrencen
for alvor begynder, stille store krav til såvel
materiel som mandskab. Af en ganske anden karakter
end moderne tiders sprintrallyes.
Da starten
gik på Rådhuspladsen i København, i dag, lørdag d.
26. januar 2013, kørte ikke færre end 28 biler
henover startrampen. Siden kører deltagerne ialt
3.300 kilometer inden vinderen findes fredag d. 1.
februar i Monte Carlo. Det var i øvrigt den
bilentusiastiske københavnske kulturborgmester, Pia
Allerslev, der startede hver enkelt af deltagerne.
Sammenlagt er der 316 deltagende
mandskaber i 2013-udgaven af Rallye Monte-Carlo
Historique. De mødes i Valence mandag, hvorpå
det går løs med 14 specialetaper på små bjergveje i
op til 1600 meters højde i sne, is, tåge og mørke.
Store forventninger knytter sig
til nordmændene Walter Jensen og Monty Karlan, som i
deres Porsche 911 SC fra 1978 umiddelbart ligner det
bedste nordiske bud på en sejr i Rallye Monte-Carlo
Historique. De blev nummer tre i løbet sidste år.
Fra Sverige kommer også en
topkører fra 1970erne, nemlig Åke "Bryggarn"
Andersson. Han stiller op med Anna Sylvan i en
Porsche 924 turbo fra 1979. Andersson deltog i løbet
i 2010 og 2011 i sin originale Porsche 911 fra 1970
med godt resultat.
Lars Bækkelund og Arne Pagh er
bedste danske bud på en topplacering i det krævende
vinterrally. De kører i en Fiat 128 Coupé fra 1972
og har en sjetteplads som hidtil bedste resultat.
Danskeren Otto Kristensen vandt i
2002 det krævende løb, der nu køres for 16. gang.
Han er i år codriver for Henning Hjorth i en Ford
Escort RS 2000 fra 1977. De valgte dog Reims som
startby.
Blandt deltagerne er også Bent Mikkelsen og Jan
Østergaard, der er skiftet fra Alfa Romeo til VW
Golf GTI 1. De blev nr. 54 sidste år og satser på at
gøre det endnu bedre i år.
Et af kendetegnene ved det historiske Monte
Carlo rally er det store antal forskellige biler,
der deltager. Ialt 47 forskellige bilmodeller er med
i år. Særlig interesse var der på Rådhuspladsen for
det ægyptiske hold bestående af Amin Hwaidik og
Sayed Zin El Din og ikke mindst deres Ford Mustang
på tyske nummerplader. Det er i sig selv helt
exceptionelt, at det ægyptiske hold havde valgt
København som startsted.
Kulisserne kan ikke være bedre for en Monte Carlo
Rally-start: Kjøbenhavns grundlægger, Biskop Absalon
(repræsenteret af den gyldne statue på facaden af
Københavns Rådhus), sammen med Bent Mikkelsen, der
til daglig har til huse på Rådhuspladsen, hvor
Danske Bilimportører har domocil.
|