Der er
grund til optimisme forud for årets 24-timers Le
Mans, set med danske øjne. Trods vanskelige
kørselsforhold under den første 8-timer lange test
med masser af regn og dårlig sigtbarhed kom de fire
biler med hel eller delvis dansk besætning godt
igennem.
Bedst
klarede #2 Audi med Tom Kristensen, Alan McNish og
Loïc Duval sig. Sidstnævnte formåede i de
afsluttende 90 minutters, hvor det var muligt at
køre med tørvejrsdæk, at sætte dagens hurtigste tid.
Vejrforholdende var imidlertid en ret begrænsende
faktor. Audi Team Joest havde til hensigt at finde
den rette opsætning af udgaven af Audi R18 e-tron
Quattro raceren med langt bagparti. Det kom man på
ingen måde i mål med.
Fri
baneomgang til Loïc
"Vi havde
sammensat et testprogram med en vifte af
opsætninger, vi ville afprøve," fortalte Audi
Motorsportschef, Dr. Wolfgang Ulrich søndag aften.
"Vi er ikke bare kommet i nærheden af at prøve de
ting, vi gerne ville - på grund af de dårlige
vejrforhold. De lykkedes Loïc Duval at få en fri
baneomgang uden generende trafik og derved var han i
stand til at sætte testdagens hurtigste tid."
Imidlertid skulle man kende Audi dårligt, hvis ikke
de har indhentet værdifuld information om bilernes
køremåde i det dårlige vejr. Da vejret under
24-timers Le Mans næsten altid er uforudsigeligt, er
det ikke utænkeligt at den viden og erfaring vil
kommer Audi til gode.
Det samme
gælder naturligvis også alle de øvrige deltagere,
der mødte op til 8-timers testen.
Toyota
testede bremsezoner
Deriblandt, naturligvis, også rivalerne fra Toyota.
Den hurtigste Toyota TS030 HYBRID prototype var fem
sekunder langsommere end Duvals tid, men det skal
man ikke lægge for meget i.
For
Toyota teamets vedkommende gjaldt det ikke mindst om
at få finjusteret de syv reglement baserede
bremsezoner, hvor hybridsystemet må oplade de
såkaldte super capacitors, så bilerne umiddelbart
efter disponerer over 300 ekstra hestekræfter.
Heinemeiers Morgan Nissan hurtigst i LMP2
Bedste
racer i LMP2 kategorien for de lidt mindre
prototyper var OAK racings #24 Morgan Nissan, kørt
bl.a. af danske David Heinemeier Hansson. Det er
rigtig gode signaler forud for løbet, ikke mindst
fordi bilen var 10. hurtigst af alle.
I LMGTE
Am var den heldansk besatte #95 Aston Martin
Vantage GTE V8, kørt af Allan Simonsen, Christoffer
Nygaard og Kristian Poulsen næsthurtigst, alt imens
Jan Magnussens #73 Chevrolet Corvette var 5.
hurtigst i LMGTE Pro klassen. |