Når verdens mest berømte motorløb, 24-timers Le Mans
flages i gang lørdag d. 22. juni klokken 15:00 er
det 90 år og en lille måneds tid siden, det unikke
sportsvognsløb afvikledes for første gang. Og som
tilfældet har været i mange år efterhånden, er der
flere danske favoritter med på startlinjen.
Første gang løbet fandt sted, var i weekenden d.
26.-27. maj 1923. Siden da har 24-timers racet været
afviklet i princippet hvert år, men 10 gange har
løbet måtte aflyses – dels i perioden omkring 2.
verdenskrig (1940-1948) og dels nogle år forinden, i
1936, grundet arbejderstrejke under den stor
depression.
Foran udviklingen
Det er ikke bare en enestående historie, men også
udtryk for, at den arrangerende klub, Automobile
Club de l’Ouest, måske mere end nogen anden
motorsportsorganisation har formået at følge tiden
og udviklingen og ofte være et skridt foran alle de
andre – inklusive det internationale bilforbund, FIA.
Det har bl.a. givet sig udslag i særegne køretøjer
som sidste års Nissan DeltaWing og ikke at forglemme
Panoz’s hybridracer, der kørte 24-timers racet, bl.a
med John Nielsen i cockpittet, længe inden samfundet
havde fokus på miljøspørgsmål og Audi og Toyota i
fjor kunne dyste om palmerne med hver deres
hybrid-koncept.
Nu som dengang
24-timers Le Mans afvikles nu om dage på en top
moderne 13,6 kilometer lang racerbane, beliggende i
udkanten af den franske industriby, Le Mans, 200 km
sydvest for Paris. Det enestående er, at stemningen
og atmosfæren naturligvis er blevet moderniseret,
men i princippet er den samme som altid.
Flere hundredetusinder af tilskuere strømmer hvert
år til racerbanen i hjertet af Sarthe-distriktet
(banen hedder officielt også Circuit de la Sarthe),
de hygger sig, de hepper, de tilpasser sig det ofte
skiftende vejrlig og er alle enige om, når turen
vender hjem igen, at de har haft en formidabel
oplevelse. Året efter kommer mange af dem tilbage.
Det er næsten umuligt at få nok af Le Mans.
John Nielsen satte Le Mans på Danmarkskortet
Efter at John Nielsen, som den første danske Le Mans
vinder nogensinde – han vandt for Jaguar tilbage i
1990 – satte den franske klassiker på
Danmarkskortet, er Le Mans for alvor blevet en del
af dansk motorsportstradition. Utallige danske
racerkørere har deltaget i det krævende løb. Og da
Tom Kristensen begyndte at vinde løbet, godt
suppleret af bl.a. Jan Magnussens klassesejre, steg
antallet af danskere blandt de 200.000 tilskuere.
I de senere år har omkring 10 procent af alle
tilskuere i La Mans snakket dansk, og det er ikke
for meget at sige, at næstefter fransk og engelsk er
dansk det mest talte sprog i Le Mans – den weekend i
juni, altså.
Tom K, Jan M & Co,
Sådan bliver det også i år. Mange rejser selv, endnu
flere kobler sig på en af pakkerejserne hos f.eks.
Grand Prix Tours eller K-Rejser, og i fulde drag vil
de følge Tom Kristensens forsøg på i Audi hybrid
raceren at score sin niende sejr. Jan Magnussen vil
forsøge at vinde sin klasse i sin Corvette for femte
gang,
Kristian Poulsen har også prøvet at vinde klassesejr
på Le Mans og han vil være godt bakket op af de
lynhurtige Christoffer Nygaard og Allan Simonsen i
en dansk-ejet Aston Martin racer. Sidst men ikke
mindst vil David Heinemeier Hansson, som ingen dansk
motorsportsentusiast havde hørt om før sidste års Le
Mans race, forsøge at køre sin Morgan Nissan til
sejr i hans klasse.
De danske deltagere er godt spredt i de enkelt
klasser – og i princippet er der danske favoritter i
dem alle.
Tom Kristensen har ny mand på holdet
Tom Kristensens Audi deltager i LMP1 (betyder Le
Mans Prototype 1) i en Audi R18 E-tron Quattro
Hybrid sammen med Allan McNish fra Storbritannien og
som ny mand på i det erfarne team efter at Dindo
Capello i fjor trak sig tilbage, Loïc Duval fra
Frankrig. Alle tre er tilstrækkeligt hurtige til at
hamle op med ”ungdomsholdet”, André Lotterer, Marcel
Fässler og Benoit Treluyer, der vandt i Le Mans i fjor.
Det dokumenterede de VM-premieren i år - 6-timers
løbet på Silverstone - hvor de tre fik alting til at
klappe, så de kunne snuppe sejren fra de unge
Audi-rivaler. Til gengæld blev rollerne byttet om i
2. VM-afdeling, hvor Lottere/Fässler og Treluyer
vandt foran Kristensen/McNish/ Duval. En
tredje Audi hybrid er også med i racet, kørt af Marc Gené, Lucas di Grasse og Olivier Jarvis.
Toyota er stærk og førte i fjor
Men de tre Audi hold vil få stærk konkurrence fra to
Toyota TS030 Hybrid kørt af de efterhånden også i
Toyota sammenhæng rutinerede Alexander Wurz, Nicolas
Lapierre og Kazuki Nakajima samt Anthony Davidson,
Sébastien Buemi og Stéphane Sarrazin. Sidstnævnte er
lidt af en multikunster i motorsport, har en fortid
også i rallysporten og vil være et stærkt kort, hvis
regnguderne ikke holder sig i ro weekenden over.
Toyota har i flere VM-løb siden nederlaget i Le Mans
sidste år, hvor ingen af bilerne nåede at køre en
fjerdedel af løbet, besejret rivalerne fra Tyskland.
De er sultne og vil meget vel kunne være mere end en
reel trussel imod de sejrsvante Audi-folk i år. Man
må heller ikke glemme, at Toyota’en med Wurz/Lapierre/Nakajima
i rå speed sidste år nåede at bringe sig i føring,
inden en langsommere bil kom i vejen og satte en
stopper for drømmene.
Heinemeier Hansson med igen
I LMP2 klassen for de mindre prototyper deler David
Heinemeier Hansson bil for første gang i Le Mans med
de erfarne Olivier Pla og Alex Brundle. Konkurrencen
bliver yderst hård i klassen, som i år har 22
deltagere. Holdet med den amerikansk bosiddende
dansker deltager i en Morgan-Nissan, og man kan i
flæng udpege favorit på favorit uden sikkerhed for
at ramme rigtigt. Det kan blive meget tæt i år.
Heinemeier Hansson, Pla og Brundle har dog gjort det
godt i indledningen på deres samarbejde: På
Silverstone, i årets første VM-løb, scorede de en
fornem 2. plads.
Jan Magnussen i C6-ZR1 for sidste gang
Jan Magnussen kører for sidste gang Chevrolet
Corvette C6-ZR1, der herefter står til udskiftning (se
den nye Corvette Stingray i serieproduceret udgave
og hør vores interview med designeren - bl.a. hans
kommentarer til Jan Magnussens indsats i teamet >>>).
C6-ZR1 er til stadighed blevet udviklet, men der er
grænser for udvikling. Og selvom Jan Magnussen
sammen med Antonio Garcia og Taylor Jordan er
kapable til at køre sejren i hus, er der meget, der
skal flaske sig rigtigt - alt, i virkeligheden. De deltager i klassen for
de professionelle GTE kørere, som bl.a. inkluderer
tre Aston Martin Vantage GTE V8, tre Ferrari 458 Italia,
et par Viper GTS-R og Porsche 911 RSR. Et hårdt
selskab, for nu at sige det mildt.
Poulsen, Nygaard og Simonsen
I klassen for GTE amatørholdene deltager Kristian
Poulsen, Christoffer Nygaard og den professionelle
Allan Simonsen (som reglerne tillader det) i en
Aston Martin Vantage GTE V8. Bilen er
en vinderbil, de kommer frisk fra sejr og en 2.
plads på Silverstone og Francorchamps, de fører
kampen om verdensmesterskabet i klassen. Hvorfor
skulle de ikke kunne vinde 24-timers Le Mans?
Svaret er: Af en grund, som også er årsagen til, at
ingen af de øvrige 55 deltagerhold kan vide sig
sikker på sejr. At få alt til at flaske sig under
forberedelserne til og afviklingen af det franske
24-timers løb er en så kompleks opgave, at ingen kan
overskue samtlige detaljer. Alle forsøger, at
optimere indsatsen på enhver front og nok så
væsentligt: Alle – dvs. kørere, mekanikere,
leverandører, designere, producenter osv., osv. er
blandt de allerbedste i verden.
Derfor kæmpes der helt ude på grænsen af det fysisk
mulige, og kun de fire hold, der i hver deres
kategori slipper bedst fra projektet, vil søndag
eftermiddag klokken 15:00 kunne kalde sig vindere i
24-timers Le Mans 2013.
|