- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Følg Le Mans på Motorsiden

Op til og under årets 24-timers løb i Le Mans bringer vi aktuelle historier fra Le Mans >>>

24 timers Le Mans på Motorsiden præsenteres i samarbejde med TOYOTA HYBRID og Michelin

          


Tom Kristensen fører 24-timers Le Mans.

Klik på billedet og se det større


Tilbage i gear.... et personligt statement og opsummering på løbet


af Søren Clauding - Le Mans lørdag 23:40

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er yderst sjældent, at der her på Motorsiden.dk skrives i "jeg form". Årsagen er den enkle, at det er emnerne, det handler om, og ikke den, omend det som regel altid er undertegnede, der tilfældigvis har sat ordene på skærmen.

 

Men disse ord på netop denne side er skrevet en dag, hvor tingene ikke præcis var, som man kunne ønske sig. Også derfor har der været pause i dækningen af årets 24-timers Le Mans, som i Motorsiden.dk-sammenhæng primært er baseret på undertegnedes arbejde - men godt støttet af diverse mediadatabaser, ikke mindst hvad fotos angår.

 

Dagen i dag begyndte med, at computer og en del ekstra udstyr samt personlige papirer og genstande blev stjålet. Der tager tid at reetablere og etablere backup. Og resten af dette års 24-timers Le Mans foregår på udstyr, som absolut ikke er ideelt til opgaven.

 

Da tingene i nogen grad fungerede igen, skete den tragiske ulykke - eller udfaldet af ulykken blev kendt.

 

Og midt i det hele besøg hos primært fransktalende politi i det centrale Le Mans. Med tankerne kredsende omkring Allan Simonsen, erindringerne om en stor sportsmand, et godt menneske og - tør jeg godt kalde ham - en rigtig god bekendt. Jeg selv er meget påpasselig med ordet "ven", men det var midt i al professionalismen et yderst venskabeligt samvær, når man ind imellem hans racerkørsel rundt om i verden, havde anledning til at møde ham.

 

Jeg har i aften haft lejlighed til at dele oplevelserne med flere af motorsportens repræsentanter, eksempelvis Frank Biela, som flere gange har stået øverst på skamlen sammen med Tom Kristensen, netop i Le Mans.

 

Frank Biela fastslår, at som racerkører på så højt et niveau, er man bevidst om risikoen, men man forestiller sig ikke, at ulykken kan ramme en selv. Man forestiller sig, at man vil kunne manøvrere igennem enhver situation inden det værst tænkelige sker. Præcis som bilister på alverdens motorveje rask væk kører med hastigheder, der selv ved danske motorvejsforhold kan være fatale, når ulykken er ude.

 

Allan Simonsen levede i virkeligheden. Han levede sit liv. Et liv, hvor han kom til at tilhøre en snæver gruppe af mennesker, der præsterer helt ud over det almindelige. Det, som vi andre mere menige motorsportsentusiaster nyder i fulde drag, så længe det går godt.

 

Og på selvsamme dag oplever man, hvordan andre mennesker i lutter forsøg på at berige sig selv på andre "meniges" bekostning, i dette tilfælde bremsede mine muligheder for at kunne formidle bare lidt af det, som motorsporten har af livsbekræftende indhold. Det må vist kaldes livets paradokser.

 

Jeg har, rundt omkring på banen i dag, ikke mindst blandt de mange danske tilskuere, oplevet en trist stemning. Det ville vel være unaturligt andet. Vi mennesker er beregnet til at leve, ikke til at dø. Selvom vi udmærket ved, at der er en ende på det hele.

 

Det er sent, lige nu, tæt ved midnat på Le Mans racets første dag. Det bliver en dag, jeg aldrig vil glemme, ligesom jeg aldrig vil glemme Allan Simonsen.

 

Jag håber, at denne personlige hymne til det stærke budskab, motorsporten indeholder, bliver modtaget i den ånd, der ligger bag. I givet fald: Tak fordi du læste med...  

Tilbage i gear....

Med ordene i den venstre spalte tilbage og op i gear igen.

 

Med risiko for, at have misset vigtige informationer om aftenens begivenheder, er status i 24-timers Le Mans i skrivende stund:

 

Tom Kristensen i føring

Indtil ved 22-tiden var det Audi #1 med sidste års vinderhold, der førte løbet. Men den fik uventet problemer med det elektriske system. Teamet har skiftet bilens generator.

 

Derved mistede den føringen og 12 omgange og trods den tragiske ulykke først i løbet, må man med danske øjne glæde sig over, at det nu er Audi #2, aktuelt med Tom Kristensen i cockpittet, der fører 24-timers Le Mans.

 

Men blot en enkelt omgang efter den dansk-kørte Audi følger den nærmeste af rivalerne fra Toyota på 2. pladsen. Det er #8 med Sarrazin i cockpittet der jagter Audi'en. Det store spørgsmål er, om Toyota'erne har fordel af færre pitstop. Lige nu har Audi-raceren været i pit 1 gang mere end Toyota'en.

 

På 3. pladsen ligger Toyota #7 med Nakajima ved rattet. Den er få sekunder efter #8 og har gennemført lige mange pitstop, så de to Toyota'er ligger stort set lige.

 

På 4. pladsen ligger så den anden af de topplacerede Audi'er med #3 på siden, stort set på omgangshøjde med Toyota'erne.

 

I LM P2 er det to Morgan racere, der fører, heldigvis fortsat med David Heinemeier Hanssons racer som den ene - men nu på 2. pladsen. Det er i øjeblikket Olivier Pla, som er i cockpittet. Han er hurtigt og vil måske kun genvinde det tabte terræn.

 

I LM GTE Pro fører #97 Aston Martin med Dumbreck i føresædet, alt imens Jan Magnussens Corvette svinger mellem 7. og 9. pladsen. Det er en stor skuffelse for den firedobbelte danske Le Mans klassevinder.

 

I LM GTE Am klassen - den som den danske Aston Martin burde have ført, er det en Porsche 911 GT3 RSR med Long i bilen, som fører an.


Toyota på Audi jagt - selvom billedet viser noget andet...

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt