Han kunne
ikke gøre det bedre, Tom Kristensen. Han var helt
uden skyld i Allan Simonsens uheld og tragiske død.
Og om nogen, vil Tom Kristensen være den, der kan
dedikere sejren til og mindes sin sympatiske
racerkollega.
Men en
del af motorsporten er, at når der er allermest
grund til at fejre, er der altid en grund til at
tænke på hele det scenarium, der omgiver den ære,
den værdighed og den respekt, der tilfalder en
person, som har opnået det, Tom Kristensen har nået.
Ikke bare én gang, eller to gange, men nu hele ni
gange.
Tom
Kristensen ved om nogen, hvor lille afstanden er
mellem succes og tragiske ulykker. For få år siden
var han selv udsat for en voldsom ulykke i det tyske
standardvognsmesterskab, DTM, som kunne have
invalideret Tom Kristensen for livstid eller måske
helt have frataget ham den gave, et liv det er.
Tom K kom
videre, han kom tilbage, han har vundet Le Mans og
endnu engang dokumenteret, at han er Kongen i
verdens mest berømte motorløb. Godt gået, Tom, godt
kørt, og nogen bedre måde at ære Allan Simonsen på
end ved som dansker at triumfere på så højt et
niveau, findes ikke.
I
slutfasen blev der dystet. Blot 22 minutter fra
løbets afslutning indhentede Toyotas Hybrid racer
den omgang, der var kommet bagefter - men mistede
den siden igen. Toyota #8 nåede dermed ikke at
indhente det forspring, Tom K's Audi havde opnået.
Vejrguderne arbejdede ikke til Toyotas fordel, for i
den sidste time medførte ulykker, forårsaget af
pludselig silende regn, at der skulle ryddes op på
banen, og derved kunne den japanske racer ikke
udnytte den fordel, man med sin benzin fuldhybrid
teknologi ville have haft ved at klare sig med færre
pitstop end Audi's dieselhybrid, der har træk på
alle fire hjul.
Men
Toyota kom igennem, de dokumenterede pålideligheden
af deres fuldhybrid-system og var en hård modstander
for Audi, der nu har vundet Le Mans 12 gange.
I LMP2
kom David Heinemeier Hanssons Morgan Nissan i mål på
2. pladsen efter teamkammeraterne i bil #35, som dog
havde gjort deres for at lade muligheden stå åben
for den delvis danske bil. Men til trods for at være
involveret i en ulykke først i regnvejrsperioden,
kom Morgan #35 i mål som nr. 1, alt imens David &
Co. måtte "nøjes" med 2. pladsen. En triumf, som
danskeren fra Brønshøj, nu bosiddende i Chicago, dog
nok kan være tilfreds med at skrive ind i sit
attraktive CV.
I løbets
afsluttende fase formåede Corvette #73, måske også
lidt hjulpet af regnvejret - men det er en del af
spillet - at komme tættere på en podieplacering. En
overraskende fjerdeplads blev det for Jan Magnussen
i et løb, hvor alle odds talte imod den firedobbelte
Le Mans klassevinder. Til næste år debuterer man med
en helt ny Corvette Stingray - den er nok værd at
vente på. |