Pole
position til Audi #2. Det er ikke det værste sted at
give sig i kast med kampen om sin niende Le
Mans-sejr. Selvom det ikke var Tom Kristensen selv,
der kørte den hurtigste omgang på 3m22,349s, men
holdets nye unge kører, Loïc Duval, var det ikke
mindst den samlede team-indsats, som gav Audi'en
løbets bedste startposition.
Vejrguderne gjorde nemlig deres for at drille de 56
Le Mans deltagere. Torsdag aften var et glimrende
eksempel: Efter en tør og varm dag uden en dråbe
vand, skulle banen lige vandes godt til, så kørerne
ikke havde en regulær chance for at forbedre deres
tider.
Dermed
stod Duvals tid fra onsdagens kvalifikation til
troende.
Efter den
hurtigste Audi starter løbets to andre biler fra det
tyske team. Først som nr. 4 starter den bedst
placerede Toyota TS030. Men det er der en forklaring
på:
"Rollerne
er i år bytte om," forklarer Toyotas teamchef, Rob
Leupen. "Reglementet indebærer at det helt naturligt
er Audi'erne, der er de hurtigste biler i år. I fjor
var vi de hurtigste, men skulle køre færre omgange
mellem hvert pitstop. I år er der anderledes, så vi
forventer at kunne køre det ind, de andre kører fra
os på banen, mens de holder i pitten on tanker op."
Rob
Leupen.
Interview i Motorradioen med Toyotas Teamchef, Rob
Leupen inden starten på Le
Mans 2013
To
andre danske poles
Tom
Kristensen er imidlertid ikke ene dansker i "pole".
Også David Heinemeier Hanssons Morgan-Nissan #24
opnåede den bedste tid i sin kategori, LM P2.
Og
i LM GTE Am holde den dansk kørte Aston Martin #95 i
poleposition. Billedet viser de tre danske hjelme,
klar til start på årets 24-timers Le Mans.
Kun i
Pro-udgaven af LM GTE klassen må en dansker lide den
tort ikke at holde i bedste startposition: Jan
Magnussens bil var ganske enkelt ikke på en hurtig
omgang, da regnen satte ind. Men heldigvis skal et
Le Mans race ikke afgøres under
kvalifikationskørslerne, kan den hurtige danske
Chevrolet-kører og firefoldige Le Mans vinder trøste
sig med. |