| 
							 
							  
							
							Jacob Glad træner i sneen. 
							 
							
							Intercontinental Rally 
							2013 
							 
							Total distance: Over 5.000 km 
							Race-klasse: Procentvis split 
							mellem special- og transportetaper 70/30 
							Adventure-klasse: Procentvis split 
							mellem almindelig vej og off-road: 50/50 
							1. Etape - 28.1 Almeria - Taoirirt 
							 
							2. Etape - 29.1 Taoirirt - 
							Merzouga  
							3. Etape - .30.1 Merzouga - Mhamid 
							 
							4. Etape - 31.1 Mhamid - Icht 
							 
							5. Etape - 1.2 Icht - Smara 
							 
							6. Etape - 2.2 Smara - Boujdour 
							 
							7. Etape - 3.2 Boujdor - Dakhla 
							 
							8. Etape - 4.2 Dakhla - Bon Lanuar 
							 
							9. Etape - 5.2 Bon Lanuar - 
							Akjoujt  
							10.Etape - 6.2 Akjoujt - 
							Nouakchott  
							11.Etape - 7.2 Nouakchott - St. 
							Louis  
							12.Etape - 8.2 St. Louis - St. 
							Louis  
							13.Etape - 9.2 St. Louis - Dakar 
							 
							14.Etape - 10.2 Dakar - Lac Rose 
							 
							
							De danske 
							hold: 
							Team Glad.DK 
							Jacob Glad-Philip Volmer Hansen, 
							QT Wildcat 
							Peer Glad, Jakob Stausholm, 
							Sparvath, Land Rover Discovery 4. (Servicevogn) 
							
							 
							Team Outback 
							Tom Lindboe Christensen-Jens 
							Flodin, Land Rover Defender 90" 
							Martin Kremmer-Mette Hebo, Land 
							Rover Defender 90” PU 
							
							 
							Kasper van Deurs-Thomas 
							Nicolaisen-Thomas Schultz-Hansen, Jakob Paulli, 
							Magirus 170 (Servicevogn to biler og fire 
							motorcykler) 
							  
							Team Fat Pony Offroad 
							Christian Nauta-Søren Bach, Land 
							Rover Defender 90” 
							Hans og Karin Bach, Casper Fink, 
							Land Rover Discovery 1 (Servicevogn) 
							 
							
							Sådan 
							fortsatte det 
							I 2011 tog det det britisk 
							baserede TNV Limited’s internationale team, der 
							bl.a. tæller den danske offroad-kører Pauli 
							Jørgensen, fat på organiseringen af Intercontinental 
							Rally, der som nævnt følger hjulsporet fra det 
							oprindelige Dakar-koncept, som Thierry Sabine 
							udformede. 
							Det vil sige en flere tusinde 
							kilometer lang stroppetur for offroad entusiaster og 
							på vilkår, så flere kunne være med uden at være 
							fabriksstøttede professionelle med massive 
							millionbudgetter i ryggen. 
							  
							Ligesom i det oprindelige 
							TSO-koncept ønskede initiativtagerne bag TNV Ltd. at 
							generere overskud til fordel for underudviklede 
							områder. Det sker gennem sammenslutningen African 
							Humanitarian Organizations. 
							  
							Ligesom i 2011 og 2012 tager 
							2013-ruten udgangspunkt i Spanien og følger forløbet 
							i nogle af de tidligere Dakar-raid gennem Marokko, 
							Vestsahara og Mauretanien til Dakar i Senegal. 
							  
							Løbet starter fra den spanske 
							havneby Almeria med en indledende opvarmningsetape 
							til Taoirirt i Marokko. 
							  
							Klasserne  
							Der er to klassementer; Race og 
							Adventurer. Førstnævnte kører en rute bestående af 
							transport- og specialetaper, mens sidstnævnte følger 
							en mindre krævende rute sammen med løbsledelsens 
							biler og deltagernes servicevogne. 
							  
							Derudover køres der et 
							Intercontinental Light ad en rute til Laayoune i det 
							sydlige Marokko. Deltagerne i det ”lette kavaleri“ 
							følger ikke med til Mauretanien og Senegal. De 
							fleste deltagere starter i Race-klassementet. 
							  
							Økonomien bag 
							Startgebyret inklusive færge, 
							visumpapirer, GPS-spotter, medicinsk/teknisk 
							assistance og camp for to kørere og en bil er 
							1800-3000 Euro og 1000-1400 Euro for to mand i en 
							servicevogn. Dertil kommer brændstof og forplejning 
							plus det løse, men i alle tilfælde langt under 
							prisen for en start i det sydamerikanske Dakar 
							Rally. 
							  
							Dansker i løbsledelsen 
							I øvrigt tæller løbsledelsen bag 
							Intercontinental Rally nu også en dansker, nemlig 
							motorcykelkøreren Pauli Jørgensen, der har bidraget 
							ved tilrettelæggelsen af årets rute fra Almeria til 
							Dakar. 
							 |