Jacob Glad træner i sneen.
Intercontinental Rally
2013
Total distance: Over 5.000 km
Race-klasse: Procentvis split
mellem special- og transportetaper 70/30
Adventure-klasse: Procentvis split
mellem almindelig vej og off-road: 50/50
1. Etape - 28.1 Almeria - Taoirirt
2. Etape - 29.1 Taoirirt -
Merzouga
3. Etape - .30.1 Merzouga - Mhamid
4. Etape - 31.1 Mhamid - Icht
5. Etape - 1.2 Icht - Smara
6. Etape - 2.2 Smara - Boujdour
7. Etape - 3.2 Boujdor - Dakhla
8. Etape - 4.2 Dakhla - Bon Lanuar
9. Etape - 5.2 Bon Lanuar -
Akjoujt
10.Etape - 6.2 Akjoujt -
Nouakchott
11.Etape - 7.2 Nouakchott - St.
Louis
12.Etape - 8.2 St. Louis - St.
Louis
13.Etape - 9.2 St. Louis - Dakar
14.Etape - 10.2 Dakar - Lac Rose
De danske
hold:
Team Glad.DK
Jacob Glad-Philip Volmer Hansen,
QT Wildcat
Peer Glad, Jakob Stausholm,
Sparvath, Land Rover Discovery 4. (Servicevogn)
Team Outback
Tom Lindboe Christensen-Jens
Flodin, Land Rover Defender 90"
Martin Kremmer-Mette Hebo, Land
Rover Defender 90” PU
Kasper van Deurs-Thomas
Nicolaisen-Thomas Schultz-Hansen, Jakob Paulli,
Magirus 170 (Servicevogn to biler og fire
motorcykler)
Team Fat Pony Offroad
Christian Nauta-Søren Bach, Land
Rover Defender 90”
Hans og Karin Bach, Casper Fink,
Land Rover Discovery 1 (Servicevogn)
Sådan
fortsatte det
I 2011 tog det det britisk
baserede TNV Limited’s internationale team, der
bl.a. tæller den danske offroad-kører Pauli
Jørgensen, fat på organiseringen af Intercontinental
Rally, der som nævnt følger hjulsporet fra det
oprindelige Dakar-koncept, som Thierry Sabine
udformede.
Det vil sige en flere tusinde
kilometer lang stroppetur for offroad entusiaster og
på vilkår, så flere kunne være med uden at være
fabriksstøttede professionelle med massive
millionbudgetter i ryggen.
Ligesom i det oprindelige
TSO-koncept ønskede initiativtagerne bag TNV Ltd. at
generere overskud til fordel for underudviklede
områder. Det sker gennem sammenslutningen African
Humanitarian Organizations.
Ligesom i 2011 og 2012 tager
2013-ruten udgangspunkt i Spanien og følger forløbet
i nogle af de tidligere Dakar-raid gennem Marokko,
Vestsahara og Mauretanien til Dakar i Senegal.
Løbet starter fra den spanske
havneby Almeria med en indledende opvarmningsetape
til Taoirirt i Marokko.
Klasserne
Der er to klassementer; Race og
Adventurer. Førstnævnte kører en rute bestående af
transport- og specialetaper, mens sidstnævnte følger
en mindre krævende rute sammen med løbsledelsens
biler og deltagernes servicevogne.
Derudover køres der et
Intercontinental Light ad en rute til Laayoune i det
sydlige Marokko. Deltagerne i det ”lette kavaleri“
følger ikke med til Mauretanien og Senegal. De
fleste deltagere starter i Race-klassementet.
Økonomien bag
Startgebyret inklusive færge,
visumpapirer, GPS-spotter, medicinsk/teknisk
assistance og camp for to kørere og en bil er
1800-3000 Euro og 1000-1400 Euro for to mand i en
servicevogn. Dertil kommer brændstof og forplejning
plus det løse, men i alle tilfælde langt under
prisen for en start i det sydamerikanske Dakar
Rally.
Dansker i løbsledelsen
I øvrigt tæller løbsledelsen bag
Intercontinental Rally nu også en dansker, nemlig
motorcykelkøreren Pauli Jørgensen, der har bidraget
ved tilrettelæggelsen af årets rute fra Almeria til
Dakar.
|