- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rallye Monte Carlo er Mikko Hirvonen første VM-rally for Citroën.


WRC: Rallye Monte Carlo: Starten er gået


Af Søren Clauding – 18. januar 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Starten er gået på Rallye Monte Carlo og dermed også verdensmesterskabet i rally 2012. Verdens mest berømte rally er, efter tre års fravær, i år 1. afdeling af World Rally Championship. Noget som alle kan glæde sig over, deltagere, publikum og ikke mindst de mange TV-seere, der ikke har kunnet følge WRC på Eurosport i samme antal år.

 

Når netop den del er interessant, skyldes det, at bilfabrikkerne ikke alene er med i WRC for rally-entusiasternes blå øjnes skyld. Der investeres milliarder af kroner i rally-VM og de penge er dårligt givet ud, hvis ikke deres indsats eksponeres og distribueres ud over hele verden. Derfor var der dømt katastrofe, da pengeapparatet bag WRC promoteren North One for nylig brød sammen, og TV-dækningen af Rallye Monte Carlo hang i en tynd tråd, indtil Eurosport påtog sig at sende rallyet.

 

VW kører Skoda

Det, de mange tilskuere i Alperne og de millioner af TV-seere bliver vidne til er nemlig en række omvæltninger i Rally-VM. Volkswagen, under ledelse af danske Kris Nissen har meldt deres indtræden i WRC. Det sker dog først senere, formentlig i 2013, men Volkswagen Motorsport deltager allerede nu med den tidligere Citroën kører, Sebastien Ogier bag rattet af en Skoda Fabia S2000. Skoda er som bekendt en del af VW koncernen.

 

MINI er med hele året

Allerede i fjor tog MINI det første skridt ind i WCR og i år er det hæderkronede britiske men tyskejede bilmærke en fast bestanddel af Rally-VM hele sæson’en igennem.

 

”Det er et rally, jeg virkelig godt kan lide,” siger teamets 1.kører, spanieren Dani Sordo, som har kørt rallyet flere gange for Citroën. ”Det vigtigste har været at gennemføre nogle intensive dæk-tests, og dem har vi kunnet gøre sammen med Michelin, så vi ved, at vi har nogle rigtig gode dæk,” fastslår Sordo, som i år har fået ny team-kammerat i form af Pierre Campani.”

 

Derigennem peger Dani Sordo på noget helt centralt for Rallye Monte Carlo: Dæk-valget. Spørg bare deltagerne i sidste års Rallye Monte Carlo. I fjor indgik rallyet i Intercontinental Rally Challenge og rallyet blev regulært vundet på to hastighedsprøver, hvor det lidt uventet begyndte at sne. Snefaldet gjorde så stor forskel, at Bryan Bouffier, der valgte rigtigt på de to prøver, vandt rallyet – som i øvrigt blev franskmandens eneste rally-sejr i 2011.

 

Citroën og Loeb er storfavorit

Den fem-dobbelte Monte Carlo Rally vinder, Sebastien Loeb, deler helt sin tidligere team-kammerats opfattelse, og tirsdag aften lagde den regerende og otte-dobbelte verdensmester ud med at sætte den hurtigste tid under kvalifikationskørlserne. Hvilket så har som konsekvens, at Loeb skulle starte som første mand på prøverne her onsdag morgen, da rallyet officielt blev skudt i gang i Valence.

 

De helt specielle forhold i Rallye Monte Carlo er ikke noget, der huer Loebs nye team-kammerat, den tidligere Ford-kører, Mikko Hirvonen fra Finland.

 

”Jeg er altid en smule forbeholden, når det gælder Rallye Monte Carlo,” siger sidste års VM 2’er. ”At starte ud på en prøve, hvor jeg ved at vi vil møde is, med mønsterløse slick-dæk på hjulene, er ikke lige præcis noget, jeg ser frem til, men det er en del af det, der gør det rally så specielt.” Hirvonen har da også gjort det udmærket og han vandt Monte Carlo rallyet i 2010 i debutløbet for den nye Ford Fiesta.

 

Vi går efter VM til Ford

For Fords vedkommende er der også sket nye ting og sager. For det første er WRC-engagementet fortsat i hænderne på det britiske ProDrive team, men Jari-Matti Latvala har fået ny team-kollega i form af den karismatiske nordmand og 2003 verdensmester, Petter Solberg. Normanden har tilbage i tiden kørt for Ford, men i de sidste tre år, efter at Subaru med ingen varsel forlod WRC, har Solberg klaret sig – forbavsende flot i øvrigt – i eget regi.

 

”Det er rigtigt spændende at komme tilbage til Ford og køre for et fabriksteam igen,” siger han og tilføjer: ”Jari-Matti og jeg er her for at kæmpe om VM-titlen og jeg tror på at vi kan,” siger Solberg som skal starte sit VM-rally nr. 100.


Løbskalender >>>


Vigtigt nyt i WRC reglementet i 2012:


Startrækkefølge på asfalt: Iht. VM-stillingen i et rallys første sektion. Derpå iht. stillingen den forrige dag.


Startrækkefølge på grus og i Swedish Rally: Køreren med hurtigste tid på kvalifikationsprøven vælger selv sin startposition i sektion 1. Derpå starter de seedede deltager iht. stillingen den forrige dag – men i omvendt rækkefølge.


Rally 2: Nyt navn for det hidtidige SuperRally, dvs. muligheden for at fortsætte et rally dagen efter at man egentlig er udgået, men med straftid for hver ikke gennemførte prøve. Arrangørerne kan vælge om de inkluderer Rally 2 reglen eller ej. I Rallye Monte Carlo er Rally 2 ikke inkluderet.


Motorer: Kun tre motorer pr. bil pr. sæson er tilladt.

WRC: Rallye Monte Carlo dag for dag

Følg udviklingen i Rallye Monte Carlo dag for dag >>>


Dani Sordo ligger 2'er efter Dag 1.


Jari-Matti Latvala har fået Petter Solberg som team-kammerat.

 

Den 8-dobbelte verdensmester, Sebastien Loeb er fortsat storfavorit til VM-titlen.

 

"If you can't beat them, join them". Mikko Hirvonen er gået over på fjendens hold og kører Citroën i år.


MINI deltager i hele WRC 2012.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt