Starten er gået på Rallye Monte Carlo og dermed også
verdensmesterskabet i rally 2012. Verdens mest
berømte rally er, efter tre års fravær, i år 1.
afdeling af World Rally Championship. Noget som alle
kan glæde sig over, deltagere, publikum og ikke
mindst de mange TV-seere, der ikke har kunnet følge
WRC på Eurosport i samme antal år.
Når netop den del er interessant, skyldes det, at
bilfabrikkerne ikke alene er med i WRC for
rally-entusiasternes blå øjnes skyld. Der investeres
milliarder af kroner i rally-VM og de penge er
dårligt givet ud, hvis ikke deres indsats eksponeres
og distribueres ud over hele verden. Derfor var der
dømt katastrofe, da pengeapparatet bag WRC
promoteren North One for nylig brød sammen, og
TV-dækningen af Rallye Monte Carlo hang i en tynd
tråd, indtil Eurosport påtog sig at sende rallyet.
VW kører Skoda
Det, de mange tilskuere i Alperne og de millioner af
TV-seere bliver vidne til er nemlig en række
omvæltninger i Rally-VM. Volkswagen, under ledelse
af danske Kris Nissen har meldt deres indtræden i
WRC. Det sker dog først senere, formentlig i 2013,
men Volkswagen Motorsport deltager allerede nu med den tidligere
Citroën kører, Sebastien Ogier bag rattet af en
Skoda Fabia S2000. Skoda er som bekendt en del af VW
koncernen.
MINI er med hele året
Allerede i fjor tog MINI det første skridt ind i WCR og i år er det hæderkronede britiske men
tyskejede bilmærke en fast bestanddel af Rally-VM
hele sæson’en igennem.
”Det er et rally, jeg virkelig godt kan lide,” siger
teamets 1.kører, spanieren Dani Sordo, som har kørt
rallyet flere gange for Citroën. ”Det vigtigste har
været at gennemføre nogle intensive dæk-tests, og
dem har vi kunnet gøre sammen med Michelin, så vi
ved, at vi har nogle rigtig gode dæk,” fastslår
Sordo, som i år har fået ny team-kammerat i form af
Pierre Campani.”
Derigennem peger Dani Sordo på noget helt centralt
for Rallye Monte Carlo: Dæk-valget. Spørg bare
deltagerne i sidste års Rallye Monte Carlo. I fjor
indgik rallyet i Intercontinental Rally Challenge og
rallyet blev regulært vundet på to hastighedsprøver,
hvor det lidt uventet begyndte at sne. Snefaldet
gjorde så stor forskel, at Bryan Bouffier, der
valgte rigtigt på de to prøver, vandt rallyet – som
i øvrigt blev franskmandens eneste rally-sejr i
2011.
Citroën og Loeb er storfavorit
Den fem-dobbelte Monte Carlo Rally vinder, Sebastien
Loeb, deler helt sin tidligere team-kammerats
opfattelse, og tirsdag aften lagde den regerende og
otte-dobbelte verdensmester ud med at sætte den
hurtigste tid under kvalifikationskørlserne. Hvilket
så har som konsekvens, at Loeb skulle starte som
første mand på prøverne her onsdag morgen, da
rallyet officielt blev skudt i gang i Valence.
De helt specielle forhold i Rallye Monte Carlo er
ikke noget, der huer Loebs nye team-kammerat, den
tidligere Ford-kører, Mikko Hirvonen fra Finland.
”Jeg er altid en smule forbeholden, når det gælder
Rallye Monte Carlo,” siger sidste års VM 2’er. ”At
starte ud på en prøve, hvor jeg ved at vi vil møde
is, med mønsterløse slick-dæk på hjulene, er ikke
lige præcis noget, jeg ser frem til, men det er en
del af det, der gør det rally så specielt.” Hirvonen
har da også gjort det udmærket og han vandt Monte
Carlo rallyet i 2010 i debutløbet for den nye Ford
Fiesta.
Vi går efter VM til Ford
For Fords vedkommende er der også sket nye ting og
sager. For det første er WRC-engagementet fortsat i
hænderne på det britiske ProDrive team, men
Jari-Matti Latvala har fået ny team-kollega i form
af den karismatiske nordmand og 2003 verdensmester,
Petter Solberg. Normanden har tilbage i tiden kørt
for Ford, men i de sidste tre år, efter at Subaru
med ingen varsel forlod WRC, har Solberg klaret sig
– forbavsende flot i øvrigt – i eget regi.
”Det er rigtigt spændende at komme tilbage til Ford
og køre for et fabriksteam igen,” siger han og
tilføjer: ”Jari-Matti og jeg er her for at kæmpe om
VM-titlen og jeg tror på at vi kan,” siger Solberg
som skal starte sit VM-rally nr. 100.
Løbskalender >>>
Vigtigt nyt i WRC reglementet i 2012:
Startrækkefølge på asfalt:
Iht. VM-stillingen i et rallys første sektion. Derpå
iht. stillingen den forrige dag.
Startrækkefølge på grus og i Swedish Rally: Køreren med hurtigste tid på
kvalifikationsprøven vælger selv sin startposition i
sektion 1. Derpå starter de seedede deltager iht.
stillingen den forrige dag – men i omvendt
rækkefølge.
Rally 2:
Nyt navn for det hidtidige SuperRally, dvs.
muligheden for at fortsætte et rally dagen efter at
man egentlig er udgået, men med straftid for hver
ikke gennemførte prøve. Arrangørerne kan vælge om de
inkluderer Rally 2 reglen eller ej. I Rallye Monte
Carlo er Rally 2 ikke inkluderet.
Motorer:
Kun tre motorer pr. bil pr. sæson er tilladt.
|