| 
							 
							
							Starten er gået på Rallye Monte Carlo og dermed også 
							verdensmesterskabet i rally 2012. Verdens mest 
							berømte rally er, efter tre års fravær, i år 1. 
							afdeling af World Rally Championship. Noget som alle 
							kan glæde sig over, deltagere, publikum og ikke 
							mindst de mange TV-seere, der ikke har kunnet følge 
							WRC på Eurosport i samme antal år. 
							
							
							  
							
							
							Når netop den del er interessant, skyldes det, at 
							bilfabrikkerne ikke alene er med i WRC for 
							rally-entusiasternes blå øjnes skyld. Der investeres 
							milliarder af kroner i rally-VM og de penge er 
							dårligt givet ud, hvis ikke deres indsats eksponeres 
							og distribueres ud over hele verden. Derfor var der 
							dømt katastrofe, da pengeapparatet bag WRC 
							promoteren North One for nylig brød sammen, og 
							TV-dækningen af Rallye Monte Carlo hang i en tynd 
							tråd, indtil Eurosport påtog sig at sende rallyet. 
							
							
							  
							
							
							
							VW kører Skoda 
							
							
							Det, de mange tilskuere i Alperne og de millioner af 
							TV-seere bliver vidne til er nemlig en række 
							omvæltninger i Rally-VM. Volkswagen, under ledelse 
							af danske Kris Nissen har meldt deres indtræden i 
							WRC. Det sker dog først senere, formentlig i 2013, 
							men Volkswagen Motorsport deltager allerede nu med den tidligere 
							Citroën kører, Sebastien Ogier bag rattet af en 
							Skoda Fabia S2000. Skoda er som bekendt en del af VW 
							koncernen. 
							
							  
							
							
							
							MINI er med hele året 
							
							
							Allerede i fjor tog MINI det første skridt ind i WCR og i år er det hæderkronede britiske men 
							tyskejede bilmærke en fast bestanddel af Rally-VM 
							hele sæson’en igennem. 
							
							
							  
							
							
							”Det er et rally, jeg virkelig godt kan lide,” siger 
							teamets 1.kører, spanieren Dani Sordo, som har kørt 
							rallyet flere gange for Citroën. ”Det vigtigste har 
							været at gennemføre nogle intensive dæk-tests, og 
							dem har vi kunnet gøre sammen med Michelin, så vi 
							ved, at vi har nogle rigtig gode dæk,” fastslår 
							Sordo, som i år har fået ny team-kammerat i form af 
							Pierre Campani.” 
							
							
							  
							
							
							Derigennem peger Dani Sordo på noget helt centralt 
							for Rallye Monte Carlo: Dæk-valget. Spørg bare 
							deltagerne i sidste års Rallye Monte Carlo. I fjor 
							indgik rallyet i Intercontinental Rally Challenge og 
							rallyet blev regulært vundet på to hastighedsprøver, 
							hvor det lidt uventet begyndte at sne. Snefaldet 
							gjorde så stor forskel, at Bryan Bouffier, der 
							valgte rigtigt på de to prøver, vandt rallyet – som 
							i øvrigt blev franskmandens eneste rally-sejr i 
							2011. 
							
							
							  
							
							
							
							Citroën og Loeb er storfavorit 
							
							
							Den fem-dobbelte Monte Carlo Rally vinder, Sebastien 
							Loeb, deler helt sin tidligere team-kammerats 
							opfattelse, og tirsdag aften lagde den regerende og 
							otte-dobbelte verdensmester ud med at sætte den 
							hurtigste tid under kvalifikationskørlserne. Hvilket 
							så har som konsekvens, at Loeb skulle starte som 
							første mand på prøverne her onsdag morgen, da 
							rallyet officielt blev skudt i gang i Valence. 
							
							
							  
							
							
							De helt specielle forhold i Rallye Monte Carlo er 
							ikke noget, der huer Loebs nye team-kammerat, den 
							tidligere Ford-kører, Mikko Hirvonen fra Finland. 
							
							
							  
							
							
							”Jeg er altid en smule forbeholden, når det gælder 
							Rallye Monte Carlo,” siger sidste års VM 2’er. ”At 
							starte ud på en prøve, hvor jeg ved at vi vil møde 
							is, med mønsterløse slick-dæk på hjulene, er ikke 
							lige præcis noget, jeg ser frem til, men det er en 
							del af det, der gør det rally så specielt.” Hirvonen 
							har da også gjort det udmærket og han vandt Monte 
							Carlo rallyet i 2010 i debutløbet for den nye Ford 
							Fiesta. 
							
							
							  
							
							
							
							Vi går efter VM til Ford 
							
							
							For Fords vedkommende er der også sket nye ting og 
							sager. For det første er WRC-engagementet fortsat i 
							hænderne på det britiske ProDrive team, men 
							Jari-Matti Latvala har fået ny team-kollega i form 
							af den karismatiske nordmand og 2003 verdensmester, 
							Petter Solberg. Normanden har tilbage i tiden kørt 
							for Ford, men i de sidste tre år, efter at Subaru 
							med ingen varsel forlod WRC, har Solberg klaret sig 
							– forbavsende flot i øvrigt – i eget regi. 
							
							
							  
							
							
							”Det er rigtigt spændende at komme tilbage til Ford 
							og køre for et fabriksteam igen,” siger han og 
							tilføjer: ”Jari-Matti og jeg er her for at kæmpe om 
							VM-titlen og jeg tror på at vi kan,” siger Solberg 
							som skal starte sit VM-rally nr. 100. 
							 
							
							
							
							
							Løbskalender >>>  
							 
							
							
							
							Vigtigt nyt i WRC reglementet i 2012: 
							 
							
							
							
							Startrækkefølge på asfalt: 
							Iht. VM-stillingen i et rallys første sektion. Derpå 
							iht. stillingen den forrige dag. 
							 
							
							
							
							Startrækkefølge på grus og i Swedish Rally: Køreren med hurtigste tid på 
							kvalifikationsprøven vælger selv sin startposition i 
							sektion 1. Derpå starter de seedede deltager iht. 
							stillingen den forrige dag – men i omvendt 
							rækkefølge. 
							 
							
							
							
							Rally 2: 
							Nyt navn for det hidtidige SuperRally, dvs. 
							muligheden for at fortsætte et rally dagen efter at 
							man egentlig er udgået, men med straftid for hver 
							ikke gennemførte prøve. Arrangørerne kan vælge om de 
							inkluderer Rally 2 reglen eller ej. I Rallye Monte 
							Carlo er Rally 2 ikke inkluderet. 
							 
							
							
							
							Motorer: 
							Kun tre motorer pr. bil pr. sæson er tilladt. 
							
							  
							 |