- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Kørt: Peugeot THP Spider

Spændende racer til spændende race


Tekst: Søren Clauding – marts 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den er ikke længere i produktion, så det var noget af en tillidssag at få plads i cockpittet på intet ringere end vinderbilen i sidste års Peugeot Spider Cup. Det var ikke desto mindre det, den regerende mester, Allan Olsen gav mulighed for en solrig dag med tør asfalt på den yderst velegnede Sturup Raceway i Skåne.

 

Alle disse fakta er værd at tage med, for det er ikke det fedeste i denne verden at køre en potent til formålet konstrueret racerbil for første gang på en regnvåd eller kold asfalt. Der er nemlig det særlige, at indstillingsmulighederne på en Peugeot Spider er begrænsede. Og den kører helst på mønsterløse slicks. Desuden er Spideren, for at leve op til sit formål, hurtig, men ikke så hurtig, at flere kilometer langside er dér, hvor den er sjovest (og langside er der ikke meget af på Sturup Raceway). I svingene, derimod, er den super. Hurtigere end en DTC-bil faktisk, vel at mærke fra den tid, hvor DTC betød Danish Touringcar Champonship.

 

Dens formål?

At gøre det muligt for få penge at køre race i noget, der ligner en racerbil og også er det.

 

”Det koster mellem 120.000 og 150.000 kroner (excl. moms) at købe en brugt Spider,” fortæller Allan Olsen. ”Og hvis vi i øvrigt kan lade hinanden være ude på banen, koster det under 150.000 kroner at køre en fuld sæson, inkl. dæk, benzin, overnatning osv.”. For nogle er det mange penge, men i motorsportssammenhæng er det billigt. Og man må ikke glemme, at passer man på bilen, taber den ikke nævneværdigt i værdi, så længe der fortsat arrangeres løb for klassen.

 

Og det gør der. Mesterskabet blev etableret i 2008 og selvom Peugeot Spider ikke længere produceres, køres der løb både i Danmark og i udlandet. Ingen dum ting for mennesker med racerblod i årene midt i en finanskrise.

 

Det er da heller ikke det store problem at passe på bilen, hvis alle er enige om det. For selvom indstillingsmulighederne er begrænsede, er den let at håndtere. Den opfører sig som en racerbil, larmer som en racerbil, røster og vibrerer, er direkte i kontakt med asfalten osv, osv. Men et af de største plusser er nok, at der er tale om en åben bil. Det er en ganske anden fornemmelse, at køre en åben bil fremfor en lukket. Vindpåvirkningen tæller med, når man vurderer indgangsfart, føling med underlaget osv.

 

Køreoplevelsen

Det ville være urimeligt, efter blot et beskedent antal omgange på Sturup Raceway, at gøre sig til dommer over bilens konkurrencemæssige egenskaber. Undertegnede har tidligere siddet i co-driver sædet i en Spider på en kold og fugtig dag og oplevelsen ”ved siden af”, var ganske anderledes. Noget mere ustyrlig. For hårde dæk, for hård affjedring og for ringe accelerationsformåen pga. hjulspind.



På den lune forårsdag, med varme dæk, tør og lettere opvarmet asfalt, passede opsætningen meget bedre. Som ”co-driver” konstaterer man den slags ting, fordi Allan Olsen er vant til at håndtere sin racer. Med sig selv ved rattet, handler det mere om at opleve bilen, opleve den faste kobling i startmomentet, huske at geare ned i tide vha. det sekventielle skifte (dvs. ikke først at finde ud af det, når rattet er drejet så meget, at man ikke kan ramme skiftepalerne), at konstatere, at hjulophængenes skramlen næsten overdøver motorlyden og ikke mindst kompensere for vindsusets påvirkning af fartfornemmelsen. Turbomotoren udligner det typiske racer-spark, når en racermotor kommer op i omdrejninger, og man har en næsten lineær acceleration.


Lyt til køreturen i Peugeot Spideren hér >>>


 

Konstruktionen

En Peugeot Spider er i bund og grund en enkel konstruktion. En rørgitterramme, hvori der bag cockpittet er monteret en 1,6 liters turbo-benzinmotor, som kendes fra Peugeot 207 RC. Men den er trimmet op til at præsterer 220 hestekræfter, hvilket er forholdsvis meget, når bilen kun vejer 720 kg. Hjulophængene er dobbelte wishbones, som det sig hører og bør i en racerbil, og den fine basiskonstruktion samt den lave vægt er med til at give den så fine kurveegenskaber.

 

Allan Olsen - vinder af Peugeot Spider Cup 2011.


Nogle få fakta:


Dimensioner:

Længde: 4,13 m.

Bredde: 1,85 m.

Akselafstand: 2,60 m.

Vægt: 720 kg.


Motor:

4 cyl. 1,6 liters Peugeot turbo benzinmotor. 220 hk. 240 Nm v. 1600-4500 omdr./min. Transmission: 6-trins sekventielt gearskifte med paddleshift. Spærredifferentiale.


Hjul:

8”X18”


Præstationer:

0-100 km/t: 6, o sekunder

Topfart: 250 km/t


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt